Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Noodzakelijk onderwijs om de wegen van de Goddelijke regering niet nieuwsgierig te onderzoeken maar ootmoedig te aanbidden (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Noodzakelijk onderwijs om de wegen van de Goddelijke regering niet nieuwsgierig te onderzoeken maar ootmoedig te aanbidden (7)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Het is Gods eer een zaak te verbergen, maar de eer der koningen een zaak te doorgronden. Spr. 25:2

Geliefde lezer,

Onze tekstwoorden spreken van de Goddelijke regering, zowel in het zaligen van zondaren alsook in de wegen die Hij met een ieder schepsel op aarde houdt. Deze Goddelijke regering is voor ons verborgen, tenzij het de Heere behaagt er Zijn licht op te laten schijnen. Dikwijls zien we slechts enkele donkere delen van Gods voorzienigheid, waardoor het onmogelijk is om Zijn werk naar juistheid te beoordelen. Kijken we met onze natuurlijke ogen op de gang van zaken, dan wordt de wijze Godsregering niet opgemerkt. Echter, wanneer we geestelijke ogen mogen ontvangen, dan zien we de zaken zo geheel anders, en hetgeen voor ons dan nog verborgen is, kunnen wij met vrijmoedigheid overgeven aan de alwijze Heere. Dan zullen we de Goddelijke regering niet nieuwsgierig onderzoeken, maar ootmoedig aanbidden. Straks, als Gods volk eeuwig bij hun Heere en Koning mag zijn, zullen er geen donkere delen meer zijn, maar mogen zij ten volle de heldere kleuren van het schilderij van Zijn voorzienigheid getekend zien door het licht van Gods aangezicht! Wat zal dat een wonder zijn, wanneer zij helder mogen inblikken in de gangen en wegen die de Heeren met hen heeft gehouden, en het rechte doel ervan verstaan. Dan zal ten volle aan hen vervuld zijn: aar de eer der koningen een zaak te doorgronden. Zie, dat doorgronden houdt dan in, dat als zij staan aan de oever van de met ^ur gemengde glazen zee, en terugzien hoe de Heere hen op aarde heeft geleid. het zullen uitjubelen: root en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God; rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen. Gij Koning der heiligen! (Openb. 15:3). Dan zal Gods volk tot hun eeuwige verwondering zien hoe de Heere hen heeft geleid tot Zijn eer, en dat alle dingen moesten meewerken tot hun zaligheid. De zaken die voor hen verborgen zijn geweest, zullen dan helder en klaar zijn. En de zaken waarvan zij dachten dat zij voor hen openbaar waren, zullen daar pas volkómen openbaar zijn. Zij zullen dan God Drie-enig eren en Zijn wijsheid en goedheid aanbidden, alsook dat Hij hen in hun opstand en onverenigdheid heeft willen verdragen. Doch ook hier in dit leven, wil de Heere reeds iets van Zijn verborgen Gods regering aan Zijn geestelijke koningen bekendmaken. Echter, de Heere is ook hierin soeverein. Hij kan de ene keer iets daarvan aan hen openbaren, doch op een andere tijd dit voor hen verborgen houden. Zo lezen we van Abraham, dat de Heere met betrekking tot de verwoesting van Sódom en Gomórra tot hem zei: al Ik voor Abraham verbergen, wat Ik doe? (Gen. 18:17). Daarentegen openbaarde de Heere aan de profeet Elisa niet dat het kind van de Sunamietische gestorven was, zodat hij tot Gehazi zei: e HEERE heeft het voor mij verborgen en mij niet bekendgemaakt (2 Kon. 4:27). Vrienden, hoe wonderlijk zijn 's Heeren wegen naar Zijn voorzienig bestel over ons allen! Het is Gods bijzondere voorzienigheid dat wij geboren en opgevoed zijn in een plaats waar het Evangelie nog verkondigd wordt. We hadden ook geboren kunnen worden in plaatsen waar het heidendom heerst, en waar geen rekening wordt gehouden met God en Zijn Woord. De wonderlijk werkende voorzienigheid heeft alles zo bestuurd, dat hij ons nog niet heeft overgegeven aan de invloed van vrije-wil drijvers, of gebracht heeft onder de invloed van andere, tegen Gods Woord ingaande, stromingen. Hoewel we helaas ook moeten schrijven dat er zich thans vreemde geesten openbaren! Ook is het Gods bijzondere voorzienigheid dat degenen die geboren zijn in een streek waar het heidendom heerst, zij langs wonderlijke wegen gebracht zijn onder het zuivere geklank van Gods Woord. Dat onze jonge mensen het grote voorrecht van het hebben van de middelen der genade toch recht zouden opmerken! Het maakt ons tevens temeer verantwoordelijk hoe wij met deze middelen omgaan. Genade is nodig om de middelen aan het hart te zegenen, opdat wij de Godsregering over ons tot zaligheid leren aanbidden. Daarom is het voor ons allen nodig dat 's Heeren zeer bijzondere regering over ons gaat, opdat Hij ons van de brede weg aftiaalt en op de smalle weg brengt. Als Gods Geest ons hart aanraakt, terwijl Hij anderen voorbij gaat, komt dit niet anders vandaan dan door de wonderlijke regering of de zeer bijzondere voorzienigheid Gods. Waarom de Heere met de één zo handelt en een ander niet, is dikwijls reden om met de Heere te twisten. Wij mensen kunnen de Goddelijke regering niet doorgronden, waarom Hij de ene laat liggen op het vlakke des velds en een ander als uit de drek verhoogt. Wij mensen redeneren altijd, willen het 'waarom' weten, en kunnen God niet vrij laten. Doch laat het genoeg zijn wat de wijze Salomo ons te kennen geeft: et is Gods eer een zaak te verbergen, maar de eer der koningen een zaak te doorgronden. Wij mensen met een eindig verstand en een verduisterd oordeel, weten nauwelijks wat we van Gods voorzienigheid moeten denken, en zijn geneigd onze afkeuring uit te spreken over hetgeen wij niet begrijpen. Juist daarom is het alleen vrucht van Gods genade, wanneer wij als mensen niet meer meedoen, en als leem in Zijn handen zijn.

Vrienden, we weten zelf bij ervaring hoe moeilijk het is om God vrij te laten, ja, dat het onmogelijk is om Hem te aanbidden als wij op de donkere delen van Zijn regering zien. Toch mogen we ook niet ontkennen, dat er tijden zijn dat we de Heere in duistere wegen door genade mogen volgen. We lezen in Jes. 50: Als hij in duisternissen wandelt en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN en steune op zijn God. Denkt u, dat de Heere Zich dan zal blijven verbergen? Nee, Hij betoont Zijn goedertierenheid, zodat zij leren dat hoe donker en verborgen Gods voorzienigheid ook voor hen mag zijn, zij op Zijn tijd het licht zien vallen op hetgeen wat thans duister is. Zij hebben het duistere en het verborgene in Gods voorzienigheid te beschouwen als het werk van hun oudste Broeder, Die het beste met hen voor heeft. Zo dikwijls maken zij in duistere wegen conclusies dat God hen heeft verlaten. Weet dat er

Meditatie vervolg

verschil is in verlaten te zijn. Als iemand zijn vrouw uit trouweloosheid verlaat, en hij neemt tegelijk al zijn bezittingen mee, dan kunnen we spreken van een totale verlating. Hoe anders is het als een man voor een tijd van huis gaat, omdat hij voor een halfjaar in het buitenland moet zijn. Het wil dan niet zeggen dat hij zijn vrouw en kinderen voor altijd heeft verlaten, maar voor een halfjaar. Dit laatste is het geval met de Heere en Zijn volk. Hij verlaat hen wel eens voor een tijd, zodat zij Zijn gevoelige tegenwoordigheid niet gewaar worden. Al is Hij dan niet geheel van hen weggegaan, nochtans keert Hij naar hun waarneming op Zijn tijd terug, door Zijn tegenwoordigheid en liefde opnieuw te openbaren. Doch in welke nare staat is de mens dan toch, die wellicht enkele algemene overtuigingen heeft gehad, en voor een tijd tot zichzelf was gekomen. Echter, hij bekeert zich niet met zijn hart tot God, zodat de Heere hem geheel aan zichzelf kan overgeven. Ter waarschuwing nog het volgende, als we geen acht slaan op Gods voorzienig bestel met ons, nadat Hij algemene indrukken heeft gegeven, dan kunnen we ervan op aan, dat de Heere uiteindelijk in het geheel niet meer tot ons spreekt. Daarom, merk de stem des Heeren op, geef acht op Zijn vinger in uw leven, en veracht Zijn goedheid niet!

Indien Gods volk, daarentegen, in duistere wegen wordt geleid, dan wensen wij dat u het volgende recht wil overdenken. Allereerst, overdenk Christus' wijsheid, want dan verstaat u pas recht dat Hij u altijd leidt in het schapenspoor der gerechtigheid om Zijns Naams wil. Overdenk vervolgens ook Zijn oneindige goedheid, want daardoor zult u Zijn goede leiding met u bevestigd zien. Overdenk ook Gods soevereiniteit in Zijn handelen met u, want dat leidt tot een gelovig stilzwijgen, en maakt u als een gespeend kind op de schoot van zijn moeder. Tenslotte, overdenk Zijn heiligheid, want dan mag u van harte met Asaf instemmen:

Heilig zijn, o God, Uw wegen;

Niemand spreek' Uw hoogheid tegen!

We wensten wel dat wij allen mochten verstaan: Maar de eer der koningen een zaak te doorgronden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2003

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Noodzakelijk onderwijs om de wegen van de Goddelijke regering niet nieuwsgierig te onderzoeken maar ootmoedig te aanbidden (7)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2003

De Wachter Sions | 8 Pagina's