Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus' vrijwillige overgave om als Borg te betalen is oorzaak van de vrijspraak van Zijn schuldig volk (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus' vrijwillige overgave om als Borg te betalen is oorzaak van de vrijspraak van Zijn schuldig volk (4)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Indien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen heengaan. Joh. 18 : 8b

Geliefde lezer, In onze gedachten verblijven we nog steeds in de hof van Gethsémané. Hier heeft Sions dierbare Borg gekropen als een Worm en geen Man. Hoe past het ons dan om met gelovige eerbied vervuld te zijn, om Christus te aanbidden voor Zijn overgave aan vijanden. Hij heeft dit alles als Borg willen ondergaan, om Zijn volk te verlossen van de banden waaraan zij verbonden zijn, en om hen met bijzondere banden aan Zich te verbinden.

Reeds hebben we stilgestaan hoe Christus Zijn machtswoord aan Zijn vijanden te kennen gaf: Indien gij dan Mij zoekt, 20 laat dezen heengaan. We hebben opgemerkt dat de hele zaligheid voor de ganse Kerk in deze tekstwoorden verklaard ligt. Daarom zijn we ons ervan bewust dat we er maar stamelend iets van kunnen schrijven, en dat dit dan nog te kort doet aan de heerlijke inhoud van de oneindige diepte van Christus' liefde tot verlossing van gebonden, doch uitverkoren zondaren.

Och, ik wenste wel dat Christus één van Zijn hemelvensters zou willen openen om wat meer te laten zien van Zijn aanbiddelijke schoonheid. Dat Hij de gordijnen die ervoor hangen wilde wegschuiven, om Zijn heerlijkheid aan ons te tonen! Er is m dit leven nooit de hoogste ontdekking van Christus' schoonheid en heerlijkheid in Zijn diepe vernedering waar te nemen, of er is nog altijd een trap daarboven. Toch is het de begeerte van al Gods volk orti nog meer van Christus te zien, omdat Hij werkelijk alles voor haar is. O, dat Christus' Geest ons wil inleiden in de heilgeheimen van Zijn bitter lijden, opdat Christus nog dierbaarder, nog heerlijker, nog schoner en nog beminnelijker zou worden dan Hij reeds voor ons is. We zouden ons in Zijn nabijheid en tegenwoordigheid vermaken, we zouden dichter bij Hem zijn en Hem met onze armen omhelzen, we zouden meer op Hem gericht zijn en ons nog meer in Zijn heil verheugen en verblijd zijn. Het overdenken van hetgeen Christus deed in de hof van Gethsémané is dan zeer zoet, en is deze plaats voor ons een poort des hemels!

Laten we met 's Heeren hulp deze plaats nader betreden, en overdenken wat voor nuttige lessen er voor de ziel in verborgen liggen. Vrienden, denkt niet dat Christus de woorden: ndien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen heengaan alleen tot de Joden sprak. We moeten hoger opgeleid worden om te weten dat Christus deze woorden niet alleen tot de Joden, maar ook tot Gods wet en recht sprak! Elke stap die Christus zette en elk woord dat Hij sprak, werd door Hem als Borg voor al de Zijnen gedaan. De dichter zegt ervan: God, zij hebben uw gangen gezien, de gangen mijns Gods, mijns Konings, in het heiligdom (Ps. 68:25). Alleen door het geloof krijgen Christus' gangen waarde voor de ziel. Immers, Christus sprak deze woorden als Borg voor de Zijnen!

Al Gods uitverkoren zondaars zijn om hun zonden gebonden slaven, en veroordeeld tot de eeuwige dood en rampzaligheid. Zolang het vloekvonnis van de wet op ons rust, eist zij onze dood en ondergang, en zijn wij niet vrijverklaard. Wij zijn verbonden met banden aan Gods heilige wet, en blijven dat tenzij wij in Christus worden aangezien. Die Zich liet binden door de Wet om deze lijdelijk en dadelijk te gehoorzamen. Dit geldt ook met betrekking tot Gods heilig recht. Gods recht kan ons nooit vrij heen laten gaan, als er niet volkomen voldaan is. De Goddelijke gerechtigheid eist volkomen voldoening aan Gods recht. Gods gerechtigheid is het wettig recht dat God over de mens heeft om volkomen gehoorzaamheid te eisen. Had de Heere niet gezegd: en dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven? (Gen. 2:17). Indien de volmaakt heilige God van Zijn recht zou afstaan. Hij zou niet langer God zijn. Immers, er moest volkomen voldaan worden. Want: ion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid (Jes. 1:27). Niets ter wereld was in staat om Gods recht te bevredigen, daar alles wat van het schepsel is in de Goddelijke weegschaal te licht wordt bevonden. God de Vader heeft daarom Zelf voor het enige middel willen zorgdragen, door Zijn Zoon op deze wereld zenden. Daarom heeft Christus als Plaatsbekleder het rantsoen voor Zijn volk willen betalen, en Zich gevangen laten nemen om hen vrij te laten. Gods recht vond de zonden die God de Vader op Christus als Borg voor de Zijnen had gelegd. Alleen het ware geloof ontdekt de heilgeheimen van Christus' gevangenneming, zodat gezien wordt hoe de Goddelijke gerechtigheid Christus zocht, Die de drinkbeker uit de hand van de Vader had aanvaard. Christus als Schuldenaar van Zijn volk is op aarde onder het doemvonnis van de wet gekomen om in de plaats van wetsovertreders volkomen te gehoorzamen, en hen van de verdoemende kracht te verlossen (Gal. 4:5).

O, de vrucht van Christus' gevangenneming is zoeter dan honing, en alleen het geloof ontdekt de dierbare smaak en geur, en verlicht de ogen van de ziel. Echter, alleen Christus' gevangenneming kon Gods wet niet bevredigen noch Gods toorn uitblussen. Nee, Christus moest gevangen genomen worden om te sterven aan het vloekhout des kruises. Nimmer zou Gods recht en Wet bevredigd zijn geworden, als Christus Zijn bloed niet had gestort noch Zijn leven afgelegd. Het zwaard van Gods gerechtigheid moest op Hem komen, opdat zij bevrijd konden worden van de slagen van Gods wet en recht. Op grond hiervan is Gods volk niet langer onder het oordeel van de wet, noch ligt het begrepen onder Gods wrekende toorn, maar mag zij in Christus worden

Meditatie vervolg

aangezien als vrijverklaard van schuld en straf en heeft zij een recht ontvangen tot het eeuwige leven.

Van nature zijn ook zij kinderen van Gods toorn en gramschap, maar zullen in de tijd van dood levend worden gemaakt. Het is Gods Geest Die het geloof in hun ziel plant en hen met Christus verenigt. Het is Diezelfde Geest, Die in hen plaats voor Christus maakt door hen aan de banden van zonde en schuld te ontdekken waarin zij gekneld liggen. Zij komen erachter, dat zij zichzelf niet uit deze banden kunnen verlossen, alsook dat de Heere rechtvaardig is als Hij hen eeuwig onder deze banden laat. Met David ondervinden zij dat de banden des doods hen omvangen hebben, en de angsten der hel hen treffen, en hebben daarom benauwdheid en droefenis (Ps. 116:3). Doch zij mogen op Gods tijd ook de waarde van Christus' overgave verstaan, zodat hun banden losgemaakt en zij in de vrijheid der kinderen Gods gesteld worden. Echter, het is een nadere daad om met bewustheid van de ziel te weten dat de hemelse Rechter met de zondaar verzoend en hem heeft vrijgesproken op grond van Christus' werk. Al Gods bekommerd volk ziet naar deze bewuste vrijspraak uit, en het is Gods Geest Die hen geen rust geeft alvorens God de Vader tot hun ziel van vrede spreekt van boven het verzoendeksel. Zolang zij deze zekerheid voor hun ziel missen, missen zij ook de rechte troost. O, de banden des doods en die der hel kunnen oorzaak zijn dat zij alle troost missen. Het missen van de gelovige verzekering van hun verlossing is oorzaak dat zij de zalige kracht van Zijn gevangenneming om gedood te worden niet ervaren. Echter, als Gods Geest het geloof in beoefening geeft, worden de banden niet gevoeld, en mogen zij zich in Christus' vrijheid verheugen.

Zien we dan niet duidelijk dat als Gods Geest diepere inleidingen geeft in de gangen van Christus' vernedering, er ook meerdere geloofskennis is aangaande de noodzakelijkheid van Zijn lijden en sterven? Gelijk de gevangengenomen Barabbas werd losgelaten in plaats van Christus, het onschuldige Godslam, zo wordt Christus' volk door Zijn plaatsbekledend werk verlost met een eeuwige verlossing. Wat anders dan Zijn dierbaar bloed is de dure prijs van deze verlossing? Christus' bloed is de sleutel die behalve de ketens losmaakt, ook de deur van de hemel ontsluit voor onze gebeden. Christus heeft thans de sleutels van de hel en de dood in Zijn hand (Openb. 1:18).

Vrienden, zult u dan nog langer Christus tegenstaan. Die de sleutel bezit om ook uw gesloten hart te openen? Laat het u dan alles koud? Zie toch, hoe vrijwillig Christus Zich heeft overgegeven voor zondaren als u bent.

Staat u Christus nog langer tegen door Zijn Woord te verachten en Zijn welmenende voorstelling van genade naast u neer te leggen? Ach, dat Christus' Geest u thans gevangen nam, om u achter Zijn triomfwagen te leiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2004

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus' vrijwillige overgave om als Borg te betalen is oorzaak van de vrijspraak van Zijn schuldig volk (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2004

De Wachter Sions | 8 Pagina's