Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gescheurde voorhangsel (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gescheurde voorhangsel (1)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden. Matthéüs 27:51a

Geliefde lezers, in deze dagen staan we stil bij het lijden en sterven van de Middelaar. Hoe Hij in deze weg voldoening heeft willen geven aan het Goddelijk recht, en dat naar Zijn eeuwig soeverein welbehagen. Zijn sterven was schuldbetalend en schuldverzoenend, op zulk een wijze dat de deugden Gods, onteert door de zonden weer opgeluisterd zijn, maar dat daardoor tevens de weg geopend is dat een heilig, rechtvaardig God gemeenschap kan oefenen met een doodschuldige zondaar. Zijn sterven was dus een geheel enig sterven.

Zie, en nu bepaalt ons tekstgedeelte ons bij een van de tekenen waarmee Zijn dood vergezeld ging. We kunnen wel zeggen: Bij het voornaamste teken. Het was een teken, door de Heere Zelf gegeven: En zie, het voorhangsel des tempels scheurde. En zie, dat is let er op. Het is zo opmerkingswaardig, het is zo betekenis vol. Laten we met de hulp des Heeren eens onderzoeken, wat dit scheuren ons te zeggen heeft. Zeker, als we denken aan Goede Vrijdag, Pasen en wat daarna gevolgd is.

Op het sterven van Christus is dit teken direct gegeven. Er staat in het voorgaande vers: En Jezus, wederom met een grote stem roepende, gaf de geest. Het was derhalve iets wat in onmiddellijk verband stond met het sterven van de Middelaar Gods en der mensen. Het voorhangsel des tempels, het kan niet anders zijn dat daar de afscheiding mee bedoeld Werd tussen het heilige en het heilige der heiligen. Slechts eenmaal per jaar werd dit gordijn geopend en ging de hogepriester op de grote verzoendag met het offerbloed door dit voorhangsel het heilige der heiligen binnen om verzoening te doen voor het volk. Niemand mocht dan in het heilige zijn, om zo in het heilige der heiligen te zien. De afscheiding door dit voorhangsel was een strikte scheiding. Voor iedereen was het heilige der heiligen gesloten, behalve voor de hogepriester, en dan nog alleen als deze het offerbloed bij zich had. We begrijpen, dat had een rijke betekenis. Het binnenste heiligdom was in het bijzonder de woonplaats des Heeren; die plaats waar Hij Zijn heerlijkheid wilde openbaren.

En zie, door de zonde is er zo'n scheiding gevallen. De Heere rookt en toornt tegen de zonde. Daardoor is de zondaar een voorwerp van Gods toorn. De hemel, het grote heilige der heiligen, is gesloten. Dat predikt ons het gesloten voorhangsel. Het zegt ook, dat zonder bloedstorting geen vergeving geschieden kan.

We weten ook hoe nauw het toezicht was dat de Heere over de dienst der schaduwen hield. Koning Uzzia wilde in het heilige gaan, zie hij werd met melaatsheid gestraft.

Het voorhangsel was gemaakt naar het voorschrift des Heeren. Het was gemaakt van zuiver wit lijnwaad, met verschillende kleuren daarin: hemelsblauw, purper en scharlaken, terwijl er ook cherubijnen op afgebeeld stonden, de wakers voor het Goddelijke recht.

En zie, het voorhangsel scheurde. Het was niet van ouderdom, maar het scheurde als een bijzonder teken van Christus dood. Het is zelfs zo dat de apostel Paulus in Hebreeën 10 : 20 dit toepast op het sterven van Christus zelf Er wordt daar gesproken over de verse en levende weg, welke Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees. Welk een rijke betekenis zien we dan in dit woord liggen. Dat voorhangsel buiten op Golgotha's heuvel scheurde. Dat was het sterven van Christus, het scheuren van Zijn vlees. Van Hem van Wie gezegd wordt, die onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout. Het scheuren van het voorhangsel, het wijst dus naar Zijn sterven.

Christus gaf Zich over... zie toch eens, welk een sprake voor de ganse Kerk. Die kleuren, die cherubijnen, het hele voorhangsel, ook dat verbeeldde het werk van Christus. Wit, Hij was het onbestraffelijke, onbesmettelijke Godslam. Hemelsblauw, het geeft Zijn Goddelijke oorsprong weer. Purper, het bloed der ver-zoening dat nodig was. Scharlaken, zo zijn de zonden van Gods volk, het is die zondeschuld gelegd op de Borg en Middelaar.

Maar die cherubijnen dan? Zij zijn de wakers voor het recht Gods. Zij stonden aan de ingang van de hof om te bewaren de weg van de boom des levens. Die duidelijk aangeven dat er voldoening nodig was. Zie, die voldoening aan het recht Gods is gegeven, daar op Golgotha's kruisheuvel. Daarom was het, dat het voorhangsel des tempels kon scheuren, ja, gescheurd is. We zouden het een Goddelijk zegel kunnen noemen, gehecht aan de dood van Christus. Het was een heenwijzing naar hetgeen Hij door Zijn dood verworven had.

Voor wie zal dit nu waarde krijgen? Voor wie zal Goede Vrijdag waarde krijgen? Het is voor degenen, die zaligmakend overtuigd zijn geworden, van zonden, gerechtigheid en oordeel. Een, die de scheiding gezien en ingeleefd heeft; die zich heeft zien staan buiten het koninkrijk Gods. We moeten met God te doen krijgen. Met Zijn Goddelijk recht. Daar buiten komt niemand tot de zaligheid. Ach, de kleinste in de genade zal er toch iets van voelen, dat er voldaan moet worden. O, gelukkig toch als ons oog voor Sions betalende Borg geopend mag worden. Hem zo te zien als de Weg, de Waarheid en het Leven. Het is dan wel: O Heere, ik weet geen andere weg. In Hem wordt de volle zaligheid gezien. Wat zeg ik? Door Hem mogen ze weleens blikken door dat gescheurde voorhangsel. Als Hij komt, dan brengt Hij alles mee. Dan is er geen afstand en mag men een ogenblik in de vrijheid delen en een vrijmoedige toegang hebben aan de troon der genade.

En zie, het voorhangsel des tempel scheurde. De diepte van dit woord zal betekenis moeten krijgen. Als de Heere zal komen met Zijn Goddelijk recht, zo voelt de ziel het aan, dan zal men nog om moeten komen. Het zal sterven worden... en wat dan? Dat is de nood van Gods bekommerde Kerk. De nood als het weer Goede Vrijdag wordt. Om dat te kunnen zeggen, dat ook voor ons persoonlijk het voorhangsel gescheurd is. Men kan echt niet bij conclusies leven, zoals heden te dage zoveel gebeurd. De zaak zal opgelost moeten worden.

En toch, het geschiedde bij de dood van Christus, op eenmaal. Het is een feit, dat

Meditatie vervolg

zich niet herhaald heeft. Voor wie is dat voorhangsel gescheurd? Het is voor heel de Kerk; voor al degenen die in Christus begrepen zijn. Daarom kan de Heere zaligmakende bemoeienissen gaan maken met de zondaar. Reeds voorwerpelijk is de hele Kerk met Christus de dood ingegaan. En alles wat ze hier mogen ontvangen is uit de vruchtelijke bediening, die hieruit voortkomt.

Toch ligt er ook nog een andere lering in de scheuring van het voorhangsel. De dienst der schaduwen had afgedaan. Wat zeg ik? Wat schaduw was, het is op een alles overtreffelijke wijze in werkelijkheid vervuld. Het ware offer was volbracht.

Scheuren van... het voorhangsel scheurde, het kan ook een teken van rouw inhouden. Er kwam een rouwfloers over het hele heiligdom. Door de vreselijke verwerping van het Joodse volk van de langbeloofde Messias, was Hij geweken uit dit heiligdom. Christus was er uit vertrokken en zittende op de Olijfberg de oordelen over land en volk, stad en tempel aangekondigd. Straks zou van het hele Godsgebouw niet een steen op de andere overgelaten worden.

Het oordeel is gekomen. Maar hoe zal het eens met ons zijn? Gaan we door in de weg des harten, sprekende: wijkt maar van ons, aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust. Als het ooit tijd is om onze klederen te scheuren, bovenal ons hart, het zal zijn bij de herdenking van Christus sterven. Als dit aan het groene hout geschied is, wat zal aan het dorre ge­ schieden? En zie, het voorhangsel scheurde. Voordat het scheurde was het gesloten. Het verhinderde de ingang. Zovele eeuwen lang.

Mochten we zo door Gods genade in dit leven eens een buitenstaander worden. De Heere zet Zijn Kerk er eerst buiten. Hij brengt ze toch eens op het puntje, dat ze het recht Gods gaan toevallen. Het worden heiwaardige, verdoemelijke zondaren. Als de Heere dan in dat donkere dal van Achor een deur der hope zal openen, zal dat geen wonder zijn, die dat te beurt mag vallen? Maar wat groot toch, persoonlijk te weten dat ook het voorhangsel voor ons gescheurd is. Dan is de scheiding weg. Kennen we daar wat van, jong en oud? Dan heeft Goede Vrijdag werkelijk waarde voor ons gekregen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2004

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het gescheurde voorhangsel (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2004

De Wachter Sions | 8 Pagina's