Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (156b)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (156b)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De koningin van Scheba

"En zie, de helft is mij niet aangezegd." (1 Kon. 10:7)

Na een voorspoedige reis kwam de koningin in Jeruzalem aan. Wat keken de mensen van Jeruzalem met verwondering en nieuwsgierigheid naar de buitenlandse stoet. Ze begrepen heel goed dat het dit koninklijke gezelschap om Salomo te doen was.

Bij het paleis aangekomen, werd de koningin bij Salomo aangediend en sprak ze met hem. Natuurlijk vergat ze niet hem haar vragen en problemen voor te leggen. Maar wat ze ook vroeg, overal wist Salomo een antwoord op. In de Bijbel staat: "Geen ding was er verborgen voor de koning dat hij haar niet verklaarde". Het kon zo ingewikkeld niet zijn of Salomo legde het de koningin uit.

Daarna werden de prachtige gebouwen bekeken. De koningin zag alle hovelingen in hun prachtige klederen rond de koning staan, het vaardige dienstpersoneel, het eten dat op de schitterende tafels stond opgediend, de schenkers en de gouden drinkvaten, de ivoren troon met de zes treden en de twaalf leeuwen, de gouden schilden en de "opgang", dat is de galerij waardoor de koning van het paleis naar de tempel kon gaan.

Nadat ze al de rijkdom aan Salome's hof had gezien en zijn wijsheid had aangehoord, stond ze ademloos van verbazing en was ze buiten zichzelf van verwondering.

"Koning", sprak ze, "er was mij in mijn land veel van u ter ore gekomen, maar ik kon het niet geloven. Daarom ben ik naar u toegekomen. Maar de helft is mij niet aangezegd, want alles is veel mooier dan me verteld werd. Gij hebt met wijsheid en goed overtroffen het gerucht, dat ik gehoord heb. U bent rijker en wijzer dan me verteld is. Welgelukzalig zijn uw onderdanen die steeds zo'n rijke en wijze koning mogen dienen. En geloofd zij de HEERE uw God Die u dit alles wilde schenken."

Daarna ontving koning Salomo de talrijke kostbare geschenken die zij voor hem had meegebracht, terwijl ook koning Salomo haar royaal prachtige dingen gaf. Hierna keerde de koningin van Scheba vol indrukken weer naar haar land terug.

Toen later de Heere Jezus op aarde was, stelde hij de koningin van Scheba als voorbeeld voor alle mensen die niet in Hem wilden geloven. Ze weigerden naar Zijn goede raad en wijze woorden te luisteren.

De Heere Jezus sprak tot hen: "De koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht en hetzelve veroordelen; want zij is gekomen van de einden der aarde, om te horen de wijsheid van Salomo; en zie, meer dan Salomo is hier."

De Heere Jezus wilde zeggen: "Ik ben meer dat Salomo, want Ik kan jullie voor eeuwig rijk maken. Waarom luisteren jullie dan niet naar Mij? Waarom wil je niet uit genade zalig worden? De koningin van Scheba had er een grote en gevaarlijke reis voor over om naar Salomo te komen. Maar wat hebben jullie ervoor over? Jullie kwamen niet tot Mij, maar Ik kwam tot jullie. Ik verliet de hemel om je de weg der zaligheid te leren. Waarom wil je niet Mijn kind worden? "

Gelukkig waren er die van de Heere een nieuw hart kregen en wel in Hem geloofden. Zij werden voor eeuwig rijk gemaakt. Wie de Heere Jezus liefheeft, ziet in Hem meer heerlijkheid dan in alle rijkdom van deze wereld.

Toch zullen Gods kinderen als ze in de hemel komen, uitroepen: "De helft is mij niet aangezegd. Alles is oneindig heerlijker dan wat ik van de Heere op aarde ondervinden mocht." Dan zal voor Gods kinderen vervuld worden, wat de Heere in Zijn Woord zegt: "En aldaar zal geen nacht zijn, en zij zullen geen kaars noch licht der zon van node hebben; want de Heere God verlicht hen, en zij zullen als koningen heersen in alle eeuwigheid."

Het woeste volk zal voor Hem knielen; Zijn vijand lekt het stof; En Tarsis voert, met rijke kielen. Geschenken naar Zijn hof; Met giften zullen langs de stromen De koningen der zee. En Scheba nevens Seba komen, Hem smekend om den vree. (Psalm 72:5)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 2004

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Bron (156b)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 2004

De Wachter Sions | 8 Pagina's