Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De hemelvaart van Christus predikt ons het verlossingswerk van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hemelvaart van Christus predikt ons het verlossingswerk van Christus

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

"En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen daar zij het zagen, en een wolk nam Hem weg van hun ogen." Handelingen 1:9.

Geliefde lezer, Met slechts enkele woorden wordt het heilsfeit van Christus' hemelvaart ons door de evangelist Lukas meegedeeld. Maar dit neemt de grote betekenis van het heilsfeit niet weg. In het Oude Testament is er ook over gesproken in Psalm 24 en Psalm 68. Maar ook Henoch en Elia zijn voorbeelden van Christus' hemelvaart. De Heere Jezus heeft reeds voor Zijn sterven gesproken van Zijn hemelvaart.

Na Zijn opstanding is Hij nog veertig dagen op de wereld gebleven en heeft Zijn jongeren er op voorbereid. Het is u nut dat Ik heenga, zo heeft Hij tot hen gesproken. En kort voor Zijn hemelvaart heeft Hij Zijn jongeren onderricht. Hij heeft gesproken van de uitstorting van de Heilige Geest, die na deze dagen zal plaatsvinden. Voor de nederdaling van de Heilige Geest moest Hij plaats maken. Toch hebben de discipelen het niet begrepen, want in vers 6 lezen we dat ze nog een aards koninkrijk verwachtten. Ze konden maar niet verder kijken dan waar de Heere hen had gebracht. Eerst waren ze onwetend van Zijn lijden en sterven, maar ook onwetend van Zijn opstanding uit de dood. In Lukas 24:32 hebben we kunnen lezen dat hun verstand werd geopend, dat ze de Schriften verstonden. Hij heeft hen licht gegeven over Zijn lijden en sterven, maar ook over Zijn opstanding. Wat is er toch weinig inzicht in het Borgwerk van Christus. Want Christus is niet alleen opgewekt tot hun rechtvaardigmaking, maar Hij is ook opgeva-ren ten hemel en heeft Zijn kerk in de gemeenschap Zijns Vaders teruggebracht. Tot Maria Magdalena heeft de Heere Jezus gezegd: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: k vaar op tot Mijn Vader en uw Vader; en tot Mijn God en uw God" (Joh. 20:17).

O, wat zoekt de ziel het in de tastbare tegenwoordigheid van Christus. Hij is de dood ingegaan om aan het recht Zijns Vaders te voldoen. Nu was de vrijspraak in Zijn opstanding gevallen. Hij moest Maria en met haar de ganse Kerk, door Zijn voldoening, wat Hij heeft aangebracht, voor het aangezicht Zijns Vaders verschijnen.

Om door het geloof gerechtvaardigd te worden, dan ligt het niet meer in het gevoelige leven van voorheen. Dat zijn lessen die geleerd moeten worden. Het is u nut dat Ik heenga.

Van Zijn hemelvaart waren ze nu ook weer onwetend. En als we ooit kunnen zien op de practicale beleving, dan is dat in de leiding van de discipelen wel te zien. Dan alleen zullen we de Schrift recht leren verstaan, het werk der zaligheid is zulk een verborgenheid, we hebben er meestentijds een verkeerde voorstelling van. Dat Zijn koninkrijk geestelijk van aard was hebben ook de Joden niet begrepen. Zijn koninkrijk is niet van deze aarde. Christus heeft op aarde in de vernedering Zijn werk gedaan, Hij had geen gedaante nog heerlijkheid. Maar leed en stierf als de grootste misdadiger. Als Hij uit de doden was opgestaan heeft Hij Zich niet meer aan de wereld geopenbaard. Dat had toch tot Zijn verheerlijking kunnen strekken? Hij is toch immers niet gekomen om een aards koninkrijk op te richten? Hij verscheen alleen nog maar aan Zijn discipelen. Eenmaal zal de wereld Hem in volle luister aanschouwen, dan zal de ganse wereld Hem zien. Op de grote dag der dagen zullen we de scheidslijn zien die door God van eeuwigheid is getrokken. De discipelen hadden zo graag gezien dat Christus zich zo had geopenbaard. Maar dat koninkrijk komt niet met uiterlijk gelaat, ziet hier of ziet daar. Maar God verheerlijkt Zich in Zijn vrijmachtig en onwederstandelijk genadewerk. Zo heeft Hij gesproken aangaande het koninkrijk Gods. Na dat onderwijs is Hij voor de ogen Zijner jongeren opgeno-men: "En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen daar zij het zagen, en een wolk nam Hem weg van hun ogen."

Wat is dat voor de discipelen geweest, nog sprekende met hen en Zijn handen zegenend uitstrekkend, en al hoger en hoger, totdat een wolk Hem weg nam. Het is altijd een wolk voor de ogen van Zijn volk. De hemelvaart is van grote betekenis. De Middelaar voer op om voor het aangezicht Zijns Vaders te verschijnen om daar met heerlijkheid gekroond te worden in het midden van de troon. Hier bracht de Middelaar na Zijn volbracht Middelaarswerk Zijn lichaam in de hemel om plaats te bereiden, en om eenmaal de Zijnen tot Zich te nemen.

De hemel was gesloten door de zonde van onze diepe val in Adam. Maar nu door Hem geopend, op grond van Zijn volbrachte borgtocht. "Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende."

Christus is ook door Zijn eigen Goddelijke kracht opgevaren, maar Hij is ook opgenomen. De Vader heeft Hem verheerlijkt aan Zijn rechterhand. Dan heeft Christus in Zijn Hemelvaart de ganse kerk met Zich meegenomen. De poorten der gerechtigheid werden voor Hem geopend. Het is gezongen door de psalmdichter: "Heft uw hoofden op, gij poorten, ja heft op, gij eeuwige deuren, opdat de Koning der ere inga". En dat betekent dat het recht Gods volkomen tevredengesteld is. Maar dat betekent ook, dat de schuld volkomen uitgedelgd is. Het betekent, dat de verbroken gemeenschap met God weer hersteld is; alles is aangebracht wat tot zaligheid van verloren zondaren nodig is. In zondag 13 van de catechismus lezen wij in het laatste gedeelte van vraag 34 "En van alle heerschappij des duivels verlost heeft, en ons alzo Zich tot een eigendom gemaakt". En met dat eigendom is Hij ten hemel gevaren. "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven." Dat is het nut om door het geloof te leren leven. De discipelen blijven Christus nastaren. Met weemoed hebben ze Hem nagestaard. Hoe waren ze gehecht aan Zijn tastbare tegenwoordigheid en daarin was nu voorgoed een einde aangekomen, een wolk had Hem weggenomen.

Meditatie vervolg

Dat zal Gods volk in verschillende standen van het genade leven niet onbekend blijven. Maar deze wolk kan de gemeenschap niet verbreken. Er zijn twee engelen gekomen en hebben de discipelen toegesproken: "Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is in de hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien heenvaren." En de discipelen zijn wedergekeerd met blijdschap naar Jeruzalem.

"En zie. Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld Amen."

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2005

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De hemelvaart van Christus predikt ons het verlossingswerk van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2005

De Wachter Sions | 8 Pagina's