Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bijzondere les om geestelijk vergenoegd te zijn is onmisbaar en tot groot voordeel in tegenheden (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bijzondere les om geestelijk vergenoegd te zijn is onmisbaar en tot groot voordeel in tegenheden (5)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Want ik heb geleerd vergenoegd te zijn in hetgeen ik ben. (Fil. 4:11b)

Geliefde lezer, Ons leven is te vergelijken bij een schip op zee. Er zijn tijden dat het vaarwater rustig en kalm is, zodat het scheepje van ons leven al kabbelend voortgaat. De lucht is helder en ons gemoed rustig, zodat we rustig onze reis voortzetten. Doch er zijn ook tijden dat onze levenszee onstuimig en woest is, zodat ons levensscheepje uit de koers wordt geslagen. De golven van tegenheden, de waterstromen van zwarigheden en de winden van verdrietelijkheden beuken tegen ons levensscheepje aan, zodat alles kraakt en steunt. De lucht is inktzwart, de wolken zijn onheilspellend en de golven huizenhoog, zodat ons gemoed zeer bevreesd en beangst is, en we niet anders denken dan tegen de rotsen van wanhoop te pletter slaan of op de zandbanken vast te geraken.

Gods volk zal de wisselende tijden in hun zielenleven ook niet vreemd blijven. Als zij in stormachtige tijden de geestelijke vergenoeging niet beoefenen, dan is hun ziel droevig gestemd en denken zij schikbreuk te lijden. Tot uw nut willen we het volgende onder uw aandacht brengen. 1-Gods volk behoort altijd op wacht te staan en erop voorbereid te zijn geen verhoogde maar een vernederende Middelaar op aarde te moeten volgen. A. Het is tot uw nadeel als u de wacht niet waarneemt. De oorzaak van het niet op wacht staan en onvoorbereid te zijn, ligt daarin, dat u eerder een verheerlijkte Middelaar wenst te volgen waardoor u geëerd en geroemd wordt, dan dat Christus' beeld in u hersteld wordt in een weg van lijden en ^erdrukkingen. Ach, ons Gode vijandige bestaan heeft toch zulk een andere ge­ dachtegang over Christus en de weg van heiligmaking, dan Gods wijsheid in het leiden van Zijn volk. Daarom bent u onvergenoegd, omdat het vlees geen behagen schept in de wegen van Gods voorzienig bestel. Als de Heere het een of ander kruis u oplegt of u bedeelt met een droevig lot, begint u te morren en te murmureren, omdat u niet bereid bent om voor Christus' Naam en zaak te lijden.

Vrienden, als het toch niet alleen uit genade zou zijn, nooit zou iemand zalig kunnen worden. Maar daarom moet een mens met het zijne er geheel tussen uit gehaald worden, opdat hij als een dwaas in zichzelf weer om bekendmaking van Gods wegen gaat vragen, en om vergenoegd te mogen zijn in de weg Die Hij met ons inslaat.

Wat was de apostel Paulus dan toch met bijzondere genade bedeeld, daar hij volkomen tevreden mocht zijn en blijven met de weg die de Heere met hem insloeg! Paulus verkondigde niet alleen de vrije genade leer, maar bracht dit ook in praktijk. Vrienden, stonden we maar altijd op de wachttoren, ons zou niets vreemds overkomen. Ja, het zou tot geestelijk voordeel zijn. B. Daarom willen we vervolgens wijzen op het grote voordeel van op wacht te staan en voorbereid te zijn. Laten we vooraf zeggen, dat het gelovig op wacht staan alleen mogelijk is omdat Christus de wacht blijft houden over Zijn volk. Zijn ogen zijn altijd op hen gevestigd, en hoe behoren hun ogen dan gedurig op Hem te zien! Zie, zij zouden met de profeet Abacus op wacht staan, en zeggen: k stond op mijn wacht, en ik stelde mij op de sterkte, en ik hield wacht om te zien wat Hij in mij spreken zou (Hap. 2:1). Om nu als een geestelijke wachter in tijden van gevaar (en die zijn er altijd!) op wacht te staan, door zich af te zonderen in gebed en overdenking, en tot de Heere op te zien of Hij ons bewaren wil voor de zonde die ons lichtelijk omringt (Hebr. 12:1). Met het staan op de wachttoren wordt dan aangegeven dat men niet aan het aardse verkleefd is, maar zich in stilte afzondert en een uitziende ziel naar God heeft, en met Micha uitroept: aar ik zal uitzien naar den HEERE, ik zal wachten op den God mijns heils; mijn God zal mij horen (Micha 7:7). Een geestelijke wachter op de wachttoren heeft een stille en onderworpen ziel, en is overtuigd dat de Heere nooit onrecht doet als Hij een zeker kruis op de zwakke schouders legt.

Is het bovenstaande op ons van toepassing, dan verrassen de verdrukkingen ons niet, en zijn we niet onvergenoegd in de dag van tegenspoed. Het voordeel voor onze ziel is dan, dat als er tegenheden komen in ons bedrijf, in ons huisgezin of in ons persoonlijk leven, wij het een wonder achten dat de Heere geen zwaarder kruis op ons legt, en roepen daarom met Jeremia uit: et zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben (Klaagl. 3:22). "Ach, " zeggen we dan, "Ik acht het een wonder, dat de Heere nog zo lankmoedig is en niet met mij gehandeld heeft naar wat ik verdiend heb." Zie, dan stemmen we met de dichter in:

De HEER' wou mij wel hard kastijden. Maar stortte mij niet in den dood; Verzachtte vaderlijk mijn lijden. En redde mij uit allen nood.

Wat een voordeel mag Gods volk dan hebben voor hun ziel, zodat zij weer gelovig op Christus mogen zien, Die het zwaarste gedeelte van het kruis droeg, en het gedeelte wat Hij hen oplegt heiligt aan hun ziel, zodat zij vergenoegd mogen zijn in het kruisdragen achter Christus aan.

2. Gods volk behoort altijd op Christus te leunen en te steunen, zodat zij vergenoegd zijn in alles wat hen overvalt. A. Het is daarom tot hun nadeel als zij niet op Christus steunen. Wanneer wij steunen op eigen kracht en inzicht, op mensenhulp en op verzekerd te zijn en daardoor menen gevrijwaard te zijn van tegenspoeden, dan zijn we ontevreden als de Heere laat zien dat Hij meer pijlen op Zijn Goddelijke boog heeft die ons kunnen treffen. Als de Heere ons dan afvraagt: s uw toorn billijk ontstoken? , dan antwoorden wij met Jona: illijk is mijn toorn ontstoken, ten dode toe (Jona 3:9). We zien dat ontevredenheid over 's Heeren handelingen ook onredelijkheid veroorzaakt, zodat wij liever wensen te sterven om van

Meditatie vervolg

de tegenheden af te zijn, dan dat we in het kruisdragen kracht van Christus afsmeken. Nooit zal iemand recht vergenoegd kunnen zijn als hij niet op Christus leunt en steunt. B. Echter, het is tot hun voordeel als zij met alles wat zij hebben op Christus steunen. Zij mogen dan in elk kruis dat de Heere naar Zijn welbehagen op hen legt. Zijn milde handen van ontferming zien, zodat zij uitroepen: "Uw handen waren doorboord en uw armen uitgestrekt aan het vloekhout des kruises. Nu zijn Uw doorboorde handen voor mij de enige toevluchtsoorden om bescherming en behoudenis te vinden, en Uw zwaar kruislijden is oorzaak dat mijn kruis geheiligd is aan mijn ziel. Ik roep daarom uit: Dierbare Heere Jezus, heilig kruis, zoet kruis, want U doet geen onrecht wat voor soort kruis U ook op mij legt, daar U weet wat nuttig en nodig voor mij is.”

Zij zien niet alleen wat zij door het opgelegde kruis moeten missen aan goederen, geliefde panden, menseneer en gezondheid, maar ook wat zij daarenboven nog mogen hebben (Baan. 10:12). Zij mogen achter het geheim komen waarvan de dichter zegt: et weinige, dat de rechtvaardige heeft, is beter dan de overvloed veler goddeloze (Ps. 37:16). Het weinige is dus beter. De wereld zou zeggen dat het vele beter is, echter Gods kinderen weten waarom het weinige beter is. Het is beter, omdat het weinige wat zij ontvangen het kinderdeel is wat Vader hen om Christus' wil geeft. Het is het deel wat door Christus zo duur verworven is, en wat zij uit Zijn rechterhand ontvangen. Als zij dit weer eens gelovig ontdekt mogen krijgen, roepen zij uit: ant Uw goedertierenheid is beter dan het leven (Ps. 63:4). U mag dan met de apostel Paulus zeggen: aar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmee vergenoegd zijn (1 Tim. 6:8), Zij zien behalve Zijn slaande hand ook Zijn ontfermende hand, en dat vertedert hun ziel, zodat zij zelfs in de grootste noden mogen zingen van de goedertierenheid des Heeren: aar de HEERE zal des daags Zijn goedertierenheid gebieden, en des nachts zal Zijn lied bij mij zijn; het gebed tot den God mijns levens (Ps. 42:8). Vrienden, we hopen dat als u nog vreemdeling van deze vergenoeging bent, de Heere Zijn zegenende handen over u wil uitstrekken, zodat u vervuld wordt met de Heilige Geest en aan Jezus' voeten mag komen. Hij toch alleen kan dit onderwijs aan uw ziel heiligen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 2006

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De bijzondere les om geestelijk vergenoegd te zijn is onmisbaar en tot groot voordeel in tegenheden (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 2006

De Wachter Sions | 8 Pagina's