Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (237c)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (237c)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniël in de leeuwenkuil

”Hij verlost en redt, en Hij doet tekenen en wonderen in den hemel en op de aarde; Die heeft Daniël uit het geweld der leeuwen verlost.” (Daniël 6:28)

In de Bijbel staat: ”Toen ging de koning naar zijn paleis, en overnachtte nuchter en liet geen vreugdespel voor zich brengen; en zijn slaap week verre van hem.” O, wat was Daríus verdrietig en hoe voelde hij zich bedrogen door Daniëls vijanden.

Nauwelijks was de zon opgegaan of de koning verliet zijn palies. Hij wilde er niet langer blijven, want hij moest weten hoe het met Daniël afgelopen was. Vlug begaf hij zich naar de leeuwenkuil en riep verdrietig: ”O Daniël, gij knecht des levenden Gods, heeft ook uw God, Dien gij geduriglijk eert, u van de leeuwen kunnen verlossen? ”

Meteen klonk het antwoord: ”O koning, leef in eeuwigheid! mijn God heeft Zijn engel gezonden. Hij heeft de muil der leeuwen toegesloten, dat zij mij niet beschadigd hebben. De Heere weet dat ik onschuldig in de leeuwenkuil geworpen ben!” Toen werd Daríus onuitsprekelijk blij. Hij liet onmiddellijk Daniël met touwen uit de kuil halen en het bleek dat hij geheel ongedeerd was.

Maar nu werd de koning toornig op de beschuldigers van Daniël. Hij liet ze halen en wierp hem met hun hele familie in de leeuwenkuil. Hun voeten raakten niet aan de grond of de leeuwen grepen hen. Gods Woord zegt: ”En zij kwamen niet op den grond des kuils, of de leeuwen heersten over hen, zij vermorzelden ook al hun beenderen.”

Hierna liet de koning een bevel uitvaardigen door zijn hele rijk dat alle mensen de machtige God van Daniël moesten eren, want ”Hij verlost en redt, en Hij doet tekenen en wonderen in den hemel en op de aarde; Die heeft Daniël uit het geweld der leeuwen verlost.”

Opnieuw werd Daniël machtig en groot.

In Hebreeën 11 vertelt de apostel Paulus ons wat het geloof vermag. Door het geloof zijn de Israëlieten door de Rode Zee gegaan en zijn de muren van Jericho gevallen. Verder lezen we in dat hoofdstuk: En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken. Zou ik verhalen van Gídeon, en Barak, en Simson, en Jefta, en David, en Samuël en de profeten; Welke door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, ( ), de muilen der leeuwen toegestopt, de kracht des vuurs hebben uitgeblust…” (Hebreeën 11:32, 33, 34).

Paulus spreekt hier dus ook over het toestoppen van de muilen van de leeuwen. Hij heeft hierbij zeker het oog gehad op de wonderlijke bewaring van Daniël in de leeuwenkuil. Die bewaring was alleen mogelijk door het geloof. Daarom staat er in de Bijbel: Toen Daniël uit den kuil getrokken was, zo werd er geen schade aan hem gevonden, dewijl hij in zijn God geloofd had” (Daniël 6:24).

In de Bijbel en ook in de kerkgeschiedenis heeft de Heere meer dan eens laten zien hoe Hij op een wonderlijke manier Zijn kinderen uit grote gevaren heeft willen verlossen. In de moeilijkste en bangste ogenblikken klemden zij zich door het geloof aan de Heere vast en Hij wilde het geloof van Zijn kinderen niet beschamen. Hoe verkeerd liep het daarentegen vaak met de vijanden af.

Het is heel opmerkelijk dat de vijanden van Daniël het met alle geweld op zijn ondergang hadden aangelegd.

(Vervolg op blz. 344)

(Vervolg 'Uit de Bron')

We lezen dat zij ”met hopen” tot de koning kwamen (Daniël 6:7), ”met hopen” toezagen hoe Daniël tot de Heere bad (Daniël 6:12), en ”met hopen” tot de koning spraken dat de wet niet vernaderd mocht worden (Daniël 6:16).

Dat ”met hopen” samenkomen wil zeggen, dat ze met veel lawaai en gedruis te werk zijn gegaan. Daniël moest de dood sterven! Maar het liep anders dan zij verwacht hadden en het werd vervuld, wat wij weleens zingen:

Hij heeft een diepen kuil doen delven, Maar 't was, bij d'uitkomst, voor zichzelven. (Psalm 7:8)

De Heere heeft op wonderlijke wijze Zijn kinderen meer dan eens willen verlossen, zodat ze tot Zijn eer hebben gezongen:

Nooddruftigen vergeet God niet, Noch laat hen eind'loos in 't verdriet; 't Ellendig volk mag op Hem wachten; Hij zal hun hoop niet steeds verachten. (Psalm 9:18)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2006

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Bron (237c)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2006

De Wachter Sions | 8 Pagina's