Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat dunkt u van de Christus? (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat dunkt u van de Christus? (3)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

HIJ IS DIERBAAR!

U dan, die gelooft, is Hij dierbaar. 1 Petr. 2:7a

Geliefde lezer, De apostel Petrus wijst ons het enige middel aan om het rechte antwoord te geven op de vraag: Wat dunkt u van den Christus. Hij toch zegt ervan dat Christus dierbaar is voor degene, die in Hem gelóóft. Zonder geloof zien we de dierbaarheid van Christus niet, en blijven we Hem met onze gedachten geringschatten. U begrijpt dat Petrus hier spreekt van het waar zaligmakend geloof. Dit geloof verenigt de ziel met Christus, en geeft een hartinnemend gezicht op Hem. Het geloof is daarom de sleutel waarmee het kabinet van Gods welbehagen wordt geopend, zodat de rijke schatten van Christus' volheid aan de ziel worden getoond. Het geloof schuift de sluier weg die Christus' aangezicht bedekt, zodat Zijn schoonheid ontdekt wordt.

We kunnen begrijpen dat de hooggeleerde dr. A. Comrie het geloof omschrijft als de officier van alle genaden. We achten daarom het geloof de voornaamste genade op aarde. In de hemel is het geloof niet nodig, daar deze genade dan veranderd is in aanschouwen. In de hemel is liefde de voornaamste genade, zonder dat deze ooit vermindert of verkoelt. Zoals we weten is het geloof een gave van God (Ef. 2:8), verworven door Christus en geplant door Gods Geest in het hart van Zijn volk (Ef. 3:17).

Allen die dit geloof uit genade ontvangen, zijn op Christus, het Voorwerp van het geloof gericht, en achten Hem boven alles en iedereen dierbaar. Daarentegen, een ongelovige acht Christus niet dierbaar, maar heeft lage gedachten van Christus omdat hij Hem vijandig gezind is. Weet dat alleen gemoedelijkheid, theologische wetenschap en het toestemmen van de historische waarheid Christus niet dierbaar maken. Geloof alleen ontdekt de dierbaarheid van Christus, waardoor u alles schade en drek leert achten om de uitnemendheid van Zijn kennis deelachtig te worden (Fil. 3:8).

Echter, op ons allen rust de plicht om in Christus te geloven. De Heere toch eist in Zijn wet van ons dat wij geen andere goden voor Zijn aangezicht mogen hebben. Hij eist van ons dat wij Hem recht kennen; Hem alleen vertrouwen; van Hem alleen alles goeds verwachten, en Hem van harte liefhebben. Dat deze eis u in de knel mocht brengen, opdat u om de Geest van Christus leerde zuchten. Weet, dat die Geest alleen uw ogen recht opent langs de weg van Gods wet, zodat u een verdoemelijke zondaar in uzelf wordt en u voor de Heere leert invallen. U zult dan eerst geloven dat aan uw zijde de schuld ligt, en niet aan Gods zijde. Alleen langs deze weg zal Christus u gans dierbaar en beminnelijk worden.

Jongeren en ouderen, hoe lang blijft u op twee gedachten hinken? (1 Kon. 18:21). Hoewel onze gedachten niet kunnen hinken, is dit echter een gelijkenis van iemand die mank is. Tijdens het lopen waggelt hij van de ene kant naar de andere kant. Hoeveel geestelijke manken zijn er, die zowel Christus als de wereld dienen. Het hinken op twee gedachten mag ook zo overgezet worden: oe lang springt u op twee takken, gelijk een vogeltje die net zo gemakkelijk van de ene tak op de andere springt. Zo diende het volk van Israël de ene tijd de Heere en de andere tijd Baäl.

Is Christus dierbaar, wat Hij waarlijk is, waarom verwerpt u Hem dan en hebt lage gedachten van Hem? U gelooft niet in Christus, maar verwerpt Hem uit ongeloof. O, dat vervloekte ongeloof, waardoor we Christus verachten. We zijn in het Paradijs door ongeloof van God afgevallen, en daarom verachten we de rijkdom van Gods genade. Weet, dat door ongeloof de toorn van God op ons blijft (Joh. 3:36). Gods Geest is de enige Werkmeester des geloofs, en schenkt deze edele geloofsgenade naar Zijn welbehagen aan een ieder voor wie Christus op aarde geleden heeft. Mocht Gods Geest thans in het schrijven en lezen erin meekomen. Welnu, het ware geloof slaat het oog op de schoonheid van Christus, zodat u uitroept: l wat aan Hem is, is gans begeerlijk (Hoogl. 5:16). Och, indien we een graantje geloof kregen te beoefenen, onze gedachten zouden met Christus vervuld zijn. Immers, het ware geloof toont de gelovige de weergaloze schoonheid van Christus.

Onderzoek daarom uzelf of u het volgende kent: en eerste, geloof laat het aangezicht van Christus zien, zodat u daarop Zijn uitnemende liefde en genegenheid tot u afleest. We durven te beweren dat, als u een toeknik of een glimlach van Zijn vriendelijk aangezicht mag ontvangen, uw gehele hart voor Christus wordt ingewonnen. Al uw genegenheden worden dan tot Hem opgewekt, zodat u uitroept: ien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde (Ps. 73:25). U waardeert en bemint Christus dan werkelijk ten hoogste.

Ten tweede, geloof laat het hart van Christus zien. Ongeloof denkt dat God harde gedachten over u heeft, of zelfs dat Hij u vergeten is. Ongeloof verdenkt de Heere van ontrouw, en wantrouwt Hem in Zijn almacht en vrijmacht. Echter, geloof heeft altijd milde gedachten van Christus, ook al begrijpt u de handelingen van Zijn voorzienig bestel met u niet. Doch geloof doet blindelings op Christus vertrouwen, in de wetenschap dat Hij te wijs is om te dwalen en te goed is om onvriendelijk te zijn. ”Ach Heere”, zegt u dan: Ik weet Uw gedachten over mij, gedachten des vredes en niet des kwaads.” Dit veroorzaakt zulke zoete overdenkingen van Christus, dat u met David uitroept: ijn overdenking van Hem zal zoet zijn; Ik zal mij in den HEERE verblijden (Ps. 104:34).

Wie is in staat om de dierbaarheid van Christus ten hoogste te waarderen en te beminnen? We geloven dat de verlosten in de hemel zullen zeggen, dat zij Hem beter kunnen bewonderen dan dat zij over Hem kunnen spreken!

Ten derde, geloof laat de voeten van Christus zien, zodat u de gangen van Zijn diepe vernedering tot uw zaligheid mag zien. Vrienden, het gelovig naspeuren van Christus' gangen op aarde is oorzaak, dat u Christus' voetstappen in de weg door dit aardse tranendal mag volgen. Ongeloof ziet in Christus' lijdensgangen niets, en keurt ook Zijn gang met ons in dit tranendal niet goed. Echter, geloof mag zelfs het nut van de afgelegde weg zien, en het veroorzaakt een stil vertrouwen dat Christus ook voor de toekomst voor u zal blijven zorgdragen. (Ach Heere, vermeerder ons het geloof, opdat we u blindelings mogen volgen, en op U leunen, zelfs in de donkerste wegen van uw Godsregering!).

Ten vierde, geloof laat Christus Zelf zien, zodat u Hem als die dierbare Persoon mag omhelzen, en met Hem gemeenschap en omgang mag onderhouden. Geloof is oorzaak dat u Zijn Goddelijke liefde mag proeven; Zijn dierbare tegenwoordigheid mag smaken; en Zijn Koninklijke schoonheid mag aanschouwen, zodat u in verwondering uitroept:

Meditatie vervolg

Beminlijk Vorst, Uw schoonheid, hoog te loven, Gaat al het schoon der mensen ver te boven.

Vrienden, wat dunkt u nu van de Christus? We willen besluiten met u enkele kenmerken te noemen om te onderzoeken of u Christus' dierbaarheid ten hoogste bemint.

Ten eerste, hebt u Hem lief met uw hele hart? Hinkt u niet op twee gedachten, maar is Christus het Middelpunt van uw gedachten? Indien u leed draagt over het feit dat u uw hart dikwijls op iets anders dan op Christus zet, dan raden we u aan om uw hart voor de Heere bloot te leggen, en met Asaf te vragen: erenig mijn hart tot de vreze Uws Naams (Ps. 86:11).

Ten tweede, hebt u verlangen naar méér gemeenschap en omgang met Christus dan u reeds ontvangen hebt? U hebt geleerd dat niets ter wereld Jezus' afwezigheid kan vergoeden dan alleen Zijn aanwezigheid. Stem dan opnieuw in met de bruid: rek mij, wij zullen u nalopen (Hoogl. 1:4). Weet dat Christus' gemeenschap u alles is, ja, een hemel op aarde.

Ten laatste, vertrouwt u op Hem alleen in al uw drukwegen? Gods weg met Zijn volk op aarde is dikwijls krom naar hun oordeel, doch weet dat Christus' leiding altijd heilig en goed is. De Heere vergist Zich nooit. Wegen van druk en kruis zijn nodig om u te beproeven of Christus u werkelijk dierbaarder is dan uw vrouw, uw man, uw kind, ja zelfs uw eigen leven. Welnu, is Christus zo in uw gedachten? Geef dan een goed gerucht van uw Koning aan uw naaste. Straks zult u met al de verlosten tot in alle eeuwigheid op God in Christus gericht zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 september 2006

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Wat dunkt u van de Christus? (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 september 2006

De Wachter Sions | 8 Pagina's