Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (2b)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (2b)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De aankondiging van de geboorte van de Heere Jezus aan Maria

En zult Zijn Naam heten JEZUS. (Lukas 1:31)

Maria was alleen in haar huis toen de engel haar verscheen. Op het alleronverwachts hoorde zij zich toespreken: Wees gegroet, gij begenadigde; de Heere is met u, gij zijt gezegend onder de vrouwen.

De jonge vrouw schrok erg. Verwonderd keek ze de engel aan. Vrees en ontzag vervulden haar hart. Vooral de woorden die de engel sprak, ontstelden haar. Waarom had zij genade bij de Heere gevonden? Waarom was zij gezegend en bevoorrecht onder de vrouwen? Wat betekenden die woorden van de engel?

Toen de engel zag dat Maria erg schrok, sprak hij: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.

Net als hij bij Zacharias deed, nam hij meteen de vrees weg. Ook vertelde hij nu zijn boodschap, want hij sprak verder: En zie, gij zult bevrucht worden en een Zoon baren, en gij zult Zijn Naam heten JEZUS. Deze zal groot zijn en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden.

De engel wilde zeggen: ”Maria, de tijd is aangebroken dat de Heere de beloofde Zaligmaker op aarde zal laten komen. Hij, de Zoon van de Allerhoogste God, zal als Kindeke worden geboren en u zult Zijn moeder zijn. Hij wordt geboren om Zijn kinderen zalig te maken en daarom moet u Hem 'Jezus' noemen. Die naam betekent: Zaligmaker.”

De engel vertelde verder dat Hij de beloofde Nakomeling van David zou zijn. Daarom sprak hij tot Maria: En God de Heere zal Hem den troon Zijn vaders David geven; en Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.

Uit de woorden van de engel bleek heel duidelijk dat de Heere Jezus een bijzondere Koning zou zijn. Aan de macht van aardse koninkrijken komt altijd een einde. Maar de Heere Jezus zou Koning zijn in der eeuwigheid. Nu zou in vervulling gaan:

Uw heerschappij verduurt zelfs d'eeuwigheid. Uw koninkrijk is eind'loos uitgebreid. (Psalm 145:5)

Als een eeuwige Koning zou Hij een eeuwig Rijk bezitten en Zijn onderdanen zouden Hem eeuwig mogen dienen. De Heere Jezus werd Mens om voor de zonden van Zijn kinderen te betalen en de zaligheid voor hen te verdienen. Door genade zouden kinderen van de vorst der duisternis voor eeuwig kinderen van de Heere worden.

Maria hoorde de woorden van de engel met verwondering aan. Zij geloofde wat de engel sprak. Alleen zou ze graag nog wat meer willen weten en daarom vroeg ze schuchter: ”Maar hoe zal ik een zoon hebben, daar ik niet getrouwd ben? Hoe zal dat gebeuren? ”

De engel antwoordde: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden. Toen begreep Maria dat er in haar een groot wonder zou plaats vinden. De Heilige Geest zou dat wonderlijke werk in haar verrichten. Daarom zou haar Kind een heilig Persoon zijn. Hij zou God en Mens zijn. Zoals lang geleden het paaslam moest worden afgezonderd of geheiligd om geslacht te worden, zo zou dit Kind straks als het ware Paaslam worden geheiligd om Zijn leven op te offeren voor Zijn kinderen.

Ten slotte deelde de engel haar ook nog het blijde nieuws mee dat Elisabet een kindje verwachtte. Hij sprak: En zie, Elisabet, uw nicht, is ook zelve bevrucht met een zoon in haar ouderdom; en deze maand is haar, die onvruchtbaar genaamd was, de zesde. Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn.

Met grote blijdschap hoorde Maria alles aan. Niet alleen zij, maar ook haar bejaarde nicht zou over drie maanden een kindje krijgen. Hoe wonderlijk wilde de Heere toch werken. Zij twijfelde er niet aan of op Gods tijd zouden al die heerlijke beloften zeker worden vervuld.

Daarom sprak ze tot de engel: Zie, de dienstmaagd des Heeren; mij geschiede naar uw woord. Ze wilde zeggen: ”Heere, laat alles maar komen, wat U zegt. Ik geef me helemaal aan U over.” Zij kon wel zingen:

Mijn ziel is immers stil tot God; Van Hem wacht ik een heilrijk lot. (Psalm 62:1)

(Vervolg op blz. 153)

(Vervolg 'Uit de Bron')

Toen de engel zijn werk had gedaan, keerde hij naar de hemel terug.

Een hemelse vreugde was er in het hart van Maria. De Heere ging Zijn beloften vervullen. Over negen maanden zou de lang verwachte Zaligmaker als Kindeke worden geboren. Als de eeuwige Zoon van God wilde de Heere Jezus mens worden om te kunnen lijden en sterven voor de zonden van Zijn kinderen. Zo zou Hij de Zaligmaker van zondaren zijn.

Geen wonder dat al Gods kinderen, die heel goed beseffen dat ze grote zondaars zijn, blij zijn met de komst van de Zaligmaker. Hij wilde uit liefde het eeuwige leven voor hen verwerven. Daarom kunnen zij met Paulus zeggen: oorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning liefgehad hebben (2 Timotheüs 4:8). Vraag de Heere of jij ook Zijn verschijning lief mag hebben. Dan zul je Hem als je Zaligmaker prijzen!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Bron (2b)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's