Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Bron (4a)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Bron (4a)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De engel des Heeren spreekt in een droom tot Jozef

Jozef dan, opgewekt zijnde van den slaap, deed gelijk de engel des Heeren hem bevolen had, en heeft zijn vrouw tot zich genomen. (Matthéüs 1:24)

Maria was teruggekeerd naar Nazareth om daar het ogenblik af te wachten dat het Kindeke Jezus zou worden geboren. Het waren blijde dagen geweest in het huis van Zacharias en Elisabet. Vol vreugde had Maria daar haar lofzang gezongen en de beide vrouwen hadden zich in de Heere verblijd. Alleen Zacharias had er met een zwijgende mond bijgezeten. Hij had alles gehoord en gezien, maar zijn mond bleef voor straf gesloten. Toen Maria was teruggekeerd naar Nazareth moest er eerst nog een belangrijke gebeurtenis plaatsvinden.

Zoals we al hebben gehoord, was zij ondertrouwd of verloofd met Jozef, de timmerman. We weten dat een verloving, als het goed is, wordt gevolgd door een trouwdag. Dat is de dag waarop twee mensen met elkaar in het huwelijk treden en beloven elkaar het hele leven trouw te blijven. Een huwelijk mag dan ook niet zomaar verbroken worden, want de Heere heeft in Zijn heilige wet geboden: Gij zult niet echtbreken” (Exodus 20:14). Het woordje ”echt” betekent ”huwelijk”. Het huwelijk, dat door de Heere is ingesteld, mag van Hem niet worden verbroken.

Nu was er in Israël bijna geen verschil tussen ”ondertrouw” en ”huwelijk”. Aan de ondertrouw was het huwelijk verbonden en al bij de ondertrouw beloofde men elkaar het hele leven trouw te zullen blijven. Het enige verschil tussen ondertrouw en huwelijk was dat ondertrouwde mensen niet bij elkaar woonden. Pas na het huwelijk ging men bij elkaar wonen. Ging nu tijdens de ondertrouw een man of vrouw het met een ander houden, dan werd hiermee ook het zevende gebod: ”Gij zult niet echtbreken” overtreden. Hierop stond een zware straf, want de schuldige moest worden gestenigd!

Het was Gods grote wijsheid, dat Jozef en Maria spoedig bij elkaar zouden gaan wonen door met elkaar te trouwen. Het zou immers niet zo lang meer duren of de mensen zouden zien dat Maria een kind verwachtte.

Zij zouden dat heel gewoon vinden. Ook bij ons wordt het gewoon gevonden als pas getrouwde mensen een kindje verwachten, al is het wel zo dat er ook getrouwde mensen zijn die tot hun verdriet geen kinderen krijgen. Ook in de Bijbel komen we dat verdriet tegen. We hoorden hoe Zacharias en Elisabet ook geen kinderen hadden. Maar in veel gevallen zien we dat getrouwde mensen door de Heere met kinderen gezegend worden.

Voor het oog van de mensen zou de Heere Jezus straks als ”de zoon van de timmerman” in Nazareth opgroeien. Alleen door Zijn prediking en wonderen zouden velen in Hem de lang verwachte Zaligmaker zien.

Toch deed er zich iets voor waardoor het huwelijk tussen Maria en Jozef niet door scheen te gaan. Lag dat aan Maria? Was zij ontrouw geweest? Maakte zij een einde aan de omgang met Jozef? Nee, aan haar lag het niet. Lag het dan aan Jozef? Was hij ontrouw aan Maria geweest door het met een andere vrouw te houden? Werd de ondertrouw verbroken door zijn schuld? Had hij tegen het zevende gebod van Gods wet gezondigd? Nee, ook aan hem lag het niet. Hij was een trouwe en eerlijke man. De Bijbel noemt hem zelfs ”rechtvaardig”.

Wat was er dan aan de hand? Waarom konden die twee eerlijke mensen dan niet gewoon trouwen en bij elkaar gaan wonen? Wie belette hun dat? De Heere wilde het! De Heere Jezus moest voor het oog van de mensen als een gewoon Kind, als ”de Zoon van de timmerman” opgroeien.

Laten we luisteren naar wat de Bijbel zegt.

In Gods Woord staat: Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet wilde openbaarlijk te schande maken, was van wil haar heimelijk te verlaten. Horen jullie dat Jozef een rechtvaardig man wordt genoemd?

En horen jullie ook dat de Heere spreekt over ”haar man? ” Ook al was zij nog niet met Jozef getrouwd, zij was wel met hem verloofd en daarom werd hij ”haar man” genoemd.

Maar nu lezen we van Jozef twee dingen. Hij wilde Maria niet in het openbaar te schande maken. Verder lezen we dat hij van plan was haar heimelijk te verlaten. Hij was van plan de verloving te verbreken. Hij wilde niet meer langer de verloofde van Maria zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 februari 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Uit de Bron (4a)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 februari 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's