Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons Pascha (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons Pascha (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. 1 Korinthe 5:7b.

Juist in deze dagen wordt er in vele gemeenten openbare belijdenis des geloofs afgelegd door onze jonge mensen. Het zijn ontroerende ogenblikken wanneer de gemeente getuige is van hun jawoord. Het is aan de ene kant verblijdend dat dit in 2008 nog mag plaatsvinden. Maar aan de andere kant is het een zeer grote verantwoordelijkheid om met ja te antwoorden op de gestelde vragen. De Heere blijft dan ook onverminderd eisen de belijdenis van het oprechte geloof. Dit zal zeker ook op onze jongeren afkomen. Het moge eens werkelijk uitdrijven aan de troon der genade. De Heere schenke wat Hij rechtvaardig van ons allen komt te eisen.

In onze overdenking legt Paulus een hartelijke belijdenis des geloofs af. Hij doet dit met de kerk van alle eeuwen. Hij had niet alleen het Paaslam mogen zien door het geloof als het Lam Gods Dat de zonden der wereld wegneemt, maar ook was hij verder geleid in Zijn borgtochtelijke gangen. Met het profijt voor de eigen ziel mag hij Hem Christus noemen: zijn Profeet, zijn Priester en zijn Koning. Hij wist dat er onder de leden van de gemeente in Korinthe velen waren die dit van harte beleden: want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. Het Paaslam, Christus, was voor hen alles in hun leven geworden. Door waarachtige wedergeboorte hadden ze in de weg der bekering Hem als het Paaslam mogen leren kennen als het Lam Gods Dat de zonden der wereld wegneemt.

Toch acht Paulus het zo nodig om hen erop te wijzen wie ze nu na ontvangen genade blijven. Persoonlijk, maar ook vooral als gemeente gezamenlijk, zal toch in het leven openbaar moeten komen dat we een afgezonderd volk zijn. De gemeente is toch de plaatselijke openbaring van de Kerk van Jezus Christus. Dit moet vooral ook in de vruchten openbaar komen. In onze Nederlandse geloofbelijdenis staat het zo helder verwoord dat men de ware christenen kan kennen ”uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechternoch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken.” (art. 29 NGB).

Daarom wijst Paulus juist zo op de praktijk van alle dag in het leven der genade. De tucht zal dan ook zuiver en in overeenstemming met Gods Woord gehandhaafd moeten worden. Het grote doel is toch om de zondaar tot inkeer te brengen en zo de ziel te behouden van het eeuwige verderf. Daarom zegt hij ook in vers 5 …opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus.

Hier wordt dan ook beleden dat degene die het leven der genade ontvangt, een twee-mens geworden is. Paulus vergelijkt de nieuwe mens die uit God geboren is met een nieuw deeg waarin niets van het oude zuurdeeg kan zijn. En toch zegt hij waarschuwend in vers 7: Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt.

Dat uitzuiveren van de oude zuurdesem ziet op de verwoestende en verdoemende kracht van de zonde in de ziel. In de aanvang leert de ziel daar kennis mee maken. Dat geeft ook de hartelijke droefheid naar God. Het ontdekken van dit oude zuurdeeg, dat de gehele mens doortrekt, is dan ook de oorzaak van de kloof tussen God en de ziel. In de weg van de waarachtige bekering wordt de oude mens der zonde ontdekt, die tegen God gekant is en niets anders wil dan de eigen eer in alles bedoelen.

Hoe meer het ontdekkend licht van God de Heilige Geest in de ziel gaat schijnen, hoe meer er van dit oude zuurdesem gevonden wordt in het hart. De Israëlieten konden alleen maar Pascha houden door zelfs het laatste stukje zuurdesem wat in huis gevonden werd, weg te doen. Niets mocht er meer gevonden worden. Pas dan mocht het paaslam geslacht worden.

Wat ligt er in deze ceremoniële verrichting uit het Oude Testament toch een zuivere trek, juist voor de Kerk van het Nieuwe Testament. Dat uitzuiveren van de oude zuurdesem maakt in de aanvang de ziel een verdoemelijk mens voor God. Met die ontdekte zuurdesem, die de gehele ziel doortrekt, wordt hij een verloren zondaar voor God. Zo kan hij nooit het paasfeest vieren. Er moet een daad Gods aan te pas komen om de mens op de plaats te brengen door een walging aan zichzelf te krijgen en God toe te vallen in de gekrenkte deugden van Zijn rechtvaardigheid en heiligheid. Zo alleen maakt de Heere Zelf plaats voor het geslachte Paaslam.

Wanneer dit geloof doorbreekt, mag de ziel gelovig uitroepen: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. Ieder ware gelovige zal op 's Heeren tijd zo de ogen geopend worden voor het volkomen uitzuiverende en verzoenende bloed des Lams. Dan mag men bij de aan-en voortgang feest houden met de Kerk van alle eeuwen. Dan wordt werkelijkheid waartoe Paulus in vers 8 oproept: Zo dan, laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid.

Als men dan mag staren op het geslachte Lam ligt die oude zuurdesem geheel onder. Dat doet wegzinken in diepten van ware verootmoediging voor God. Dan eet men ongezuurde broden van waarheid en oprechtheid die het gehele hart doortrekken. Men vindt dan alles in Hem en mag het ook voor de ziel gemijnd worden.

Door de tekenen heen van Woord en sacrament mag men de betekende zaak bewonderen en de kracht daarvan in de ziel ervaren. Met een Petrus komt men tot de gelovige belijdenis: eloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden (1 Petr. 1:3). Daar ligt nu de bewegende oorzaak vanuit de eeuwigheid, dat God dode zondaren roept uit de macht der duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Het zijn de goedertierenheden en barmhartigheden van eeuwigheid over zulke zelfbedoelende schepselen. Hier roept men uit: oor U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen (Ps. 118:8 ber.).

Mocht dit nu ook uw belijdenis zijn met Pasen? Of staat u hier geheel buiten? Zwelgen we nog de broden met de oude zuurdesem van zonde en ongerechtigheid met graagte in? Het zal toch nodig zijn om in de aanvang daar een walging aan te krijgen. Smeek dan nog intijds om wederbarende genade zodat u van uzelf leert walgen. Het Pascha, Christus zal voor ons toch hier geslacht moeten zijn. Dit moet ons van de hemel geopenbaard worden voordat we met de woorden van Paulus gelovig kunnen instemmen. Haast u toch en spoed u om uws levens wil.

En u die deze belijdenis niet vreemd gebleven is: zie toch wat de liefde van Christus vermag. Het is een onwederstandelijke liefde. Het verandert vijanden van God in vrienden. Bedenk ook met smart dat niet minder dan de smartelijke en vervloekte dood van Christus de toorn tegen de zon-

Meditatie vervolg

de kon stillen. Wat een dure prijs en dat tenslotte uit eeuwige soevereine liefde tot een volk dat tot de laatste snik op aarde gebukt gaat onder de kracht van de oude zuurdesem der zonde.

Daarom roept Hij ze ook toe met een onverminderde en volmaakte liefde: k heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid (Jer. 31:3). Zie toch op de liefde des Vaders in het geven van Zijn geliefde Zoon in Wie Hij een welbehagen heeft. Zie hier de liefde des Zoons, Die uit vrijwillige liefde van eeuwigheid is Borg geworden voor zondaren. In de volheid des tijds is Hij gekomen als het Pascha Dat de zonden der wereld wegneemt. Zie de liefde des Heiligen Geestes, Die uitgaat van God de Vader en God de Zoon in het toepassen van de weldaden, verworven door het bloed van het Paaslam. De Heere geve gelovig te mogen belijden: ant ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Ons Pascha (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's