Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God is getrouw (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God is getrouw (2)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Uw getuigenissen zijn zeer getrouw (a). Ps. 93:5a

Geliefde lezer,

Het boek van de Psalmen kan vergeleken worden bij een apotheek, die rijk voorzien is van medicijnen voor alle bestaande zielsgesteldheden. Er is geen zwakte of ziekte naar de ziel of er is in deze rijk voorziene apotheek wel een medicijn te vinden dat de zieke kan genezen.

Een ieder die door genade wordt ingeleid in deze apotheek, krijgt een medicijn voor zijn of haar zielgesteldheid zonder er iets voor te moeten betalen. Christus, de Arts van de ziel, heeft alle medicijnen Zelf bereid en bekostigd door Zijn lijden en sterven. Elk medicijn die Hij als geneesmiddel voor de geestelijke zieken onder de mensen voorschrijft, heeft altijd een goede uitwerking zonder dat het schadelijke gevolgen heeft.

Is het boek van de Psalmen dan niet als bijzonder aan te merken? We gaan er vanuit dat een ieder hiermee kan instemmen. Echter, wat baat het u als u hoog kunt opgeven van deze psalmen als Gods apotheek, en u hebt uzelf nooit als een doodzieke zondaar leren kennen, noch een geneesmiddel daaruit ontvangen? Wat nut heeft een predikant voor zijn eigen ziel als hij met verve kan spreken over de kracht van de geneeskundige aard van de medicijnen uit het boek van de Psalmen, uit deze apotheek, en hij heeft zichzelf nooit als een geestelijke zieke leren kennen noch een medicijn tot zijn genezing ontvangen?

Toen ds. S. Simonides op 23 maart 1664 zijn intrede preekte in de Kloosterkerk van Den Haag, begon hij met het volgende op te merken: 'Ik bid God dat ik Christus mag prediken niet van horen zeggen, of door de tweede hand, maar uit bevinding en met een gevoelig hart. God doe mij verstaan wat de bitterheid van de zonde is en de rust in Christus Jezus, opdat ik die uit eigen kennis des te krachtiger het volk mag meedelen.'

Wat een blijdschap zal deze opmerking voor Gods ware volk geweest zijn! Aan zulke leraren hebben we behoefte. Alleen dan mag men verstaan dat de zonde oorzaak is van de doodzieke ziel, en dat het bloed van Christus het enige geneesmiddel is dat de zondaar zaligt en voor God doet bestaan. Welnu, dat geldt ook voor de tekst die we thans met de hulp des Heeren willen overdenken: Uw getuigenissen zijn zeer getrouw. Velen hebben reeds het krachtige effect van dit bijzondere geneesmiddel voor hun ziel mogen ondervinden, en we hopen dat deze meditatie ook het middel voor u mag zijn om dit voor het eerst of opnieuw te mogen ondervinden.

U zult wellicht begrijpen wat er met Uw getuigenissen bedoeld wordt. Hier wordt Gods Woord en Waarheid mee bedoeld. Alles om ons heen is tegen Gods Woord gekant, namelijk, de duivel, de wereld en ons boze hart. Gods getuigenissen worden door deze drie vijanden altijd in twijfel getrokken en tegengestaan. Zij doen dit de ene keer op een sluwe wijze, doch de andere keer schreeuwen zij het overluid uit: 'Het is maar het woord van mensen, of het is tijdgebonden.'

Doch gelijk de rots onbewogen vast staat in het midden van de zee, zo staat de rots van Gods getuigenissen vast in de branding van vijandschap en in de stromen van menselijke denkbeelden. Gods waarheid is boven alle twijfel verheven. De Heere Zelf heeft Zijn stempel op Zijn Woord gedrukt, en geen enkele macht is in staat om dat stempel er af te breken.

Gods getuigenis is vaster dan de bergen op aarde, want die zullen eens vergaan. Echter het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid. Hoeveel leringen zijn reeds achterhaald, doch Gods getuigenissen blijven getrouw. Om nu ootmoedig te buigen onder het Goddelijke gezag, en om met Calvijn te getuigen: 'Ik geloof het, omdat ik de Waarheid zie en proef.' Zie op deze wijze mogen we Gods getuigenissen ontvangen, omdat dit het Woord van God is, als levend en krachtig, als een hamer en een vuur, als beproefd en getrouw.

Vrienden, Gods getuigenissen zijn dus niet alleen met pen en inkt geschreven, maar ook door Gods Geest gegraveerd in het hart van Gods volk, en komt vervolgens in hun levenswandel tot uiting.

Onze tekst zegt niet alleen dat Zijn getuigenissen getrouw zijn, maar zeer getrouw. Het wijst ons erop dat het de waarheid is van de Allerhoogste. Gelijk de HEERE de onveranderlijke God is, zo zijn Zijn getuigenissen ook onveranderlijk. Geloofd zij de Heere Die ons Zijn onveranderlijk Woord heeft gegeven zolang de wereld bestaat!

Dat betekent ook dat Gods beloften als Zijn getuigenissen zeer getrouw zijn. Ja, zij zijn in Christus ja en amen, Gode tot heerlijkheid. Wanneer Gods volk in bange zielennood verkeert, en geen uitkomst mogelijk lijkt, dan roept Hij hen op om Hem aan te roepen in de dag der benauwdheid (Ps. 50:15). Als Hij dan direct de belofte eraan verbindt dat Hij hen eruit zal helpen en zij Hem zullen eren, dan zal dat ook gebeuren. Waarom? Omdat Zijn getuigenissen zeer getrouw zijn!

Laat satan dan in uw ziel spotten; laat de wereld u wijsmaken dwaas te zijn om op die hoge God te vertrouwen; laat uw hart dan satan en wereld gelijk geven. Geen nood. Gods getuigenissen zijn waar en zeker. O, laat Gods volk eens getuigen dat als het geloof beoefend mocht worden, al die vijanden u niet tegen kunnen houden. U brak door alles heen en u waagde het op de Heere alleen. Kwam u beschaamd uit? O nee, u mocht gelovig verstaan dat Gods getuigenissen zeer getrouw zijn. De Heere betoonde op Zijn tijd een Waarmaker van Zijn Woord te zijn, en uw doodsvijanden moesten tandenknarsend wijken.

Welnu, u mocht dan weer van harte met de dichter instemmen: Uw getuigenissen zijn zeer getrouw. U wees dan met uw vinger op deze tekst, en u ervoer het als een krachtig geneesmiddel voor uw ziel.

We weten wel dat omreden Gods getuigenissen zeer getrouw zijn, zij ook zeer beproefd zullen worden. Behalve dat in deze Psalm 93 geschreven wordt over Gods getuigenissen, wordt er ook vermeld dat de HEERE geweldiger is dan het bruisen van grote wateren en de geweldige baren van de zee.

Als God Zijn getuigenissen gaat beproeven in ons leven, dan zullen de waterstromen van tegenheden ook niet uitblijven. Het lijkt dan of er niets van Gods getuigenissen wordt vervuld. We wanen ons dan te staan op een dijk, die door de stormvloed wordt ondergraven. We roepen luid uit: 'Heere, help.' Doch de luide noodkreet lijkt door de stormvloed van de hel overschreeuwd te worden. Naar eigen waarneming lijken de wateren steeds hoger te stijgen, en het bruisen ervan is voor ons als een geweldige stem: 'Wij sleuren je mee, voor jou is geen redding en geen uitkomst.' Het ergste is dat de hemel als van koper is.

Doch hoor: anneer gij zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, en door de rivieren, zij zullen u niet overstromen (Jes. 43:2). Leest u het: k zal bij u zijn! Zie, de machtige en getrouwe Heere belooft bij u te zijn, en daarom kunnen de wateren van tegenheden en verzoekingen zich verhef-

Meditatie vervolg

fen, maar als God Zijn stem verheft, dan zwijgen al die wateren in één ogenblik. Waarom? Omdat Gods getuigenissen zeer getrouw zijn.

Kunnen we dit niet van alle bijbelheiligen lezen? Hun geloof werd beproefd, maar God gaf uitkomst. Zo lezen we bijvoorbeeld van Jozef dat de Heere hem in de droom had bekendgemaakt dat zijn broers voor hem zouden buigen. Echter, hij kwam ermee in de gevangenis. Waren Gods getuigenissen dan in zijn leven niet getrouw? O ja, we lezen: ot den tijd toe dat Zijn woord kwam, heeft hem de rede des HEEREN doorlouterd (Ps. 105:19).

Hoe heeft de Heere ook in Jozefs leven betoond dat Hij de Getrouwe was en dat daarom Zijn getuigenissen zeer getrouw waren. Is dit niet tot uw troost, volk des Heeren? Wees dan niet al te verslagen en neergebogen. De Heere maakt Zijn woord op Zijn tijd in Christus waar. U valt er dan zelf geheel tussenuit, en u geeft Hem alleen de eer. Waarom? Omdat Zijn getuigenissen zeer getrouw zijn.

Vrienden, vecht u nog langer tegen God en Zijn Woord? Hebt u Jezus nog niet lief?

Weet toch wat we in 1 Kor. 16:22 lezen: ndien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking: aranatha. Ook deze bedreiging is een zeer getrouw getuigenis.

Jonge en oude mensen, geldt dit ook nog voor u? Dan is het de hoogste tijd om tot inkeer te komen. We wensen van harte dat u door genade met de verloren zoon tot uzelf mag komen en met schuldbelijdenis tot de Heere mag teruggaan. U zult dan zeker ondervinden dat Gods getuigenis zeer getrouw is: eze ontvangt de zondaars, en eet met hen (Lukas 15:2).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's

God is getrouw (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2008

De Wachter Sions | 8 Pagina's