Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

J.M. Vermeulen, De zoon van BORNIA, leven en werk van ds. E. du Marchie van Voorthuysen. Tekstservice Vermeulen – Meteren, 304 blz.; Prijs € 29, 50

De titel van het boek De zoon van Bornia doet nu niet direct vermoeden dat hierin de levensloop van de bekende dominee Ds. Everard du van Marchie van Voorthuysen (1901 - 1986) wordt beschreven. Bij het doorlezen van dit prachtige boek vernamen we dat de naam Bornia een buitenplaats is dat ligt op de grens tussen Zeist en Driebergen. De jonge Everard heeft daar zijn eerste zeven levensjaren gewoond. De schrijver heeft met deze titel willen aangeven dat hij naar de wereld een jongen van rijke afkomst was. Echter kunnen we ook lezen dat hij behoorde tot het geestelijke adelschap, namelijk tot degenen die van eeuwigheid door God de Vader verkoren en door Christus' bloed gekocht zijn, en in de tijd door Gods Geest vernieuwd en geheiligd worden. Everard mocht in de tijd een jongen worden waarin genade werd verheerlijkt. Tevens was het naar Gods eeuwig raadsbesluit dat hij ook een prediker zou worden die de volle raad Gods zou verkondigen.

De schrijver biedt de lezer een zeer gedetailleerd en gevarieerd levensverhaal aan van ds. E. du Marchie van Voorthuysen, waardoor een uitzonderlijk beeld van deze begaafde predikant wordt gegeven. Behalve zijn jonge levensjaren in Overveen en Bloemendaal, krijgen we ook een blik in zijn bekering, roeping, en zijn studententijd in Apeldoorn waar hij van de Christelijke Gereformeerde docenten onderwijs ontving. Dat hij grondig onderwijs in de preekkunde ontving van docent G. Wisse, blijkt wel uit het commentaar van de professor na een gedane proefpreek! Nadat hij vijftien jaar in het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Kerken leraar was geweest, ging hij in 1952 over naar de Oud Gereformeerde Gemeenten. Deze leraar kreeg een bijzondere plaats in zowel het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten als in de aanverwante kerken. We moeten hem gehoord hebben om zijn bijzondere en karakteristieke wijze van prediken te kunnen omschrijven. Gezien zijn kenmerkende prediking kan het boek ook wel als titel hebben: De zoon van Boanérges.

In zijn prediking waarschuwde hij altijd indringend en krachtig tegen de nabijkomende godsdienst die een grond buiten Christus zoekt. Daarom wees hij voortdurend op de vele droggronden en de noodzakelijkheid van het ontvangen van genade door recht. Als 'de zoon van Boanérges' bezat hij een warme ijver om Christus voor te stellen als de enige Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid. In hoofdstuk 13 geeft de schrijver een duidelijke uitleg hoe de visie en daardoor de prediking van deze predikant was.

Ds. du Marchie van Voorthuysen had tot zijn leedwezen de veroppervlakkiging in de prediking van de Christelijke Gereformeerde Kerken waargenomen, waardoor hij andere accenten in zijn prediking ging leggen. Hoewel hij niet instemde met de stelling van ds. Paauwe dat er vóór de bewuste rechtvaardigmaking geen sprake kan zijn van geloof en geloofswerkzaamheden, omschreef hij de toeleidende wegen tot Christus als 'gezichtelijk' werk dat niet zaligmakend is als het niet tot de rechtvaardigmaking leidde. Het is dus niet terecht als sommigen beweren dat hij geen standen in het genadeleven voorstond.

Hoewel we zijn huiver zeer goed kunnen begrijpen, behoren we toch voorzichtig te zijn om niet in uitersten te vervallen. Laten we toch vasthouden dat er twee staten zijn, de staat des doods en de staat des levens. Van nature is de mens dood door de misdaden en zonden. Echter, zodra de Heilige Geest het ware geloof in de ziel plant, gaat hij over van de staat des doods in de staat des levens. Dr. A. Comrie en J.C. Philpot beschrijven het zo kostelijk als zij stellen dat in de wedergeboorte of geloofsvereniging met Christus de mens eerst de genade des geloofs ontvangt en daarna de oefening des geloofs. De genade des geloofs is het vermogen, ofwel het wezen des geloofs waardoor de ziel met Christus verenigd wordt. Het geloof is een gave van God, maar geloven is een daad of oefening waardoor de zondaar op Christus wordt gericht. Laten we toch waken dat we niet in allerlei uitersten vervallen, waardoor men onbewust schade kan veroorzaken. We kunnen stellen dat de schrijver van het boek geprobeerd heeft zo objectief mogelijk te zijn, ook als hij de accenten in de prediking van deze predikant weergeeft. Anderen hebben zijn zienswijze als het enige opgevat, en gingen zelfs de leraar verafgoden. Ds. du Marchie van Voorthuysen maakte van zijn leerstelling geen tegenstelling, wat blijkt uit de verbondenheid aan bijvoorbeeld ds. F. Mallan, hoewel laatstgenoemde met zijn stellingname niet instemde. Verder heeft ds. Du Marchie van Voorthuysen veel gedaan voor de Gereformeerde Bijbelstichting en andere stichtingen. Er zijn 75 kaderteksten opgenomen waarin aansprekende gezegden zijn verwerkt. We kunnen zeggen dat deze Godsgezant een zuiver geluid heeft laten horen. Gods ware volk was zeer aan hem verbonden, en voelde dat zij met niet minder zalig kon worden dan om op rechtsgronden in Christus te zijn. Voorin

het boek vinden we behalve een inhoudsopgave ook een Ten geleide van ds. T. Klok. Achterin treffen we een bibliografie, een uitvoerige notenlijst en een persoonsnamenregister aan. Het ziet er keurig uit en het is op een waardige wijze geschreven. We beseffen hoewel naspeurwerk dit moet zijn geweest om een biografie over deze leraar te schrijven! We kunnen het van harte aanbevelen.

De volgende twee boeken zijn van de Gereformeerde Bijbelstichting - Leerdam. Ook te bestellen bij onze bekende boekhandelaren.

L.M.P. Scholten, Nuttig tot lering, 136 annotaties voor Bereeërs, 324 blz.;

De heer Scholten is een gewaardeerde scribent van onze kerkelijk orgaan De Wachter Sions. Wekelijks vult hij de kolom Terzijde in ons blad. Ongelooflijk veel artikelen met verschillende onderwerpen zijn reeds uit zijn pen gevloeid. We weten dat zijn actuele artikelen met graagte worden gelezen. De heer Scholten is ook docent en geeft onze studenten onderwijs in de theologie. Zelf hebben wij ook zijn gewaardeerd onderwijs genoten. Al is de heer Scholten niet meer werkzaam bij de Gereformeerde Bijbelstichting, toch levert hij nog regelmatig bijdragen voor het blad Standvastig. Reeds in 1990 begon Standvastig een vragenrubriek, waar lezers vragen konden stellen over alles wat te maken heeft met de Bijbel, bijbelvertaling en bijbeluitleg. Van de 173 gepubliceerde antwoorden zijn er 117 in dit boek opgenomen. Er resteren dan nog 19 artikelen waarvan er 11 nog niet in Standvastig hebben gestaan, en 8 artikelen die de heer Scholten naar aanleiding van lezers met vragen persoonlijk heeft beantwoord. In zijn 'verantwoording' geeft hij aan dat de titel van het boek is ontleend aan 2 Tim. 3:16a: l de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering. Het is zowel nuttig voor onszelf alsook nuttig om anderen te leren wat Gods Woord ons voorhoudt. Doch om daaruit te kunnen leren, is degelijk onderzoek onontbeerlijk. Daarom lezen we in het onderschrift 136 annotaties voor Bereeërs. Met annotaties worden dan kanttekeningen bedoeld. We vinden dit een passend onderschrift, omdat van de inwoners van Berea bekend was dat zij edeler waren dan die van Thessalonica. De reden dat zij edeler waren, wordt vermeld in Handelingen 17:11, namelijk dat zij dagelijks de Schriften onderzochten of deze dingen alzo waren. Zij waren edeler omdat zij ook van geestelijke adel waren en genade van de Heere hadden ontvangen. Daarom hadden zij het Woord ontvangen als het Woord van God! We geloven dat Gods Geest het gepredikte woord aan hun ziel had geheiligd, zodat zij hongerden naar geestelijk voedsel, en Gods Woord dagelijks onderzochten om Christus erin te vinden (Joh. 5:39).

Ondanks dat we de meeste bijdragen in het blad Standvastig hadden gelezen, hebben we dit kostelijke boek opnieuw met verwondering doorgenomen. Op een grondige en toch eenvoudige wijze worden de vragen van de lezers beantwoord. We kunnen zo gemakkelijk over kleine dingen heenlezen. Eén letter verschil kan reeds een verkeerde voorstelling van zaken geven. We kunnen dit bijvoorbeeld duidelijk bevestigd zien in de verklaring van de naamgeving van Levi. Hoe noodzakelijk is het om Gods Woord grondig te onderzoeken met de bede uit Psalm 43: Zend Uw licht en Uw waarheid. Maar niet minder noodzakelijk is het om kennis te hebben van de grondtaal. Elke leraar behoort toch die kennis machtig te zijn, om Gods Woord in de oorspronkelijke taal te kunnen lezen. We weten nog dat onze geachte leermeester ons daarin les gaf met de gedachte om na onze studietijd ons daarin nog meer te onderwijzen. Nadat we echter het beroep van de gemeente te Chillwack hadden aangenomen, moesten we ons op de engelse taal toeleggen. We zijn geneigd om op de inhoud door te gaan en enkele zaken te citeren, doch het is beter dat u dit zelf aanschaft om het in zijn geheel te lezen. Mogen we onze lezers de vraag stellen of u bij de Thessalonicenzen of bij de Bereeërs behoort? De Bereeërs waren edeler omdat zij met Gods Geest bedeeld waren na het horen van Gods Woord. Bij het lezen ervan willen we eerlijk bekennen hoe onkundig en hoe weinig we toch weten. Nee, dan kunnen we ons niet bij die edele Bereeërs rekenen. Maar we kunnen u wel zeggen dat Gods Woord ons meer waard is dan al het goud en zilver van de wereld, en dat het ons enige Kompas is. Het wijst ons niet alleen de weg in de huilende wildernis aan, maar ook Christus de Leidsman der blinden. We wensen van harte dat u ook de rechte behoefte mag krijgen om Gods Woord dagelijks te onderzoeken, want het kan u wijsmaken tot zaligheid.

Geachte lezers, u hebt een uitlegger nodig, niet alleen in de persoon van de heer Scholten, maar in het bijzonder van God de Heilige Geest. Dan ontstaat er een honger naar Gods Woord om uw ziel verzadigd te krijgen. Welnu, de Bereeërs onder ons zullen het zeker aanschaffen, en we wensen de Thessalonicenzen toe begerig te worden om de rechte zin van Gods Woord te mogen verstaan. We bevelen dit werk niet alleen de ambtsdragers van harte aan, maar ook allen die Gods Woord wensen te onderzoeken. U krijgt voor een niet al te hoge prijs een waardevol boek in uw bezit.

Jannie Koetsier-Schokker, Nikkie en de jeugdbende; 65 blz.; € 6, 25

De schrijfster geeft op een aangrijpende wijze weer wat een impact het op een kind heeft wanneer een drinkende vader zijn vrouw en kind verlaat. De dochter vindt in huis helaas geen warme thuishaven en zoekt begrip en aandacht buitenshuis. Dit is ook het geval met de hoofdpersoon van dit boekje. Het droevige gevolg is dat zij in de gevangenis terecht komt. In deze plaats ontvangt zij een GBS-Bijbel van een van de medewerkers. Nikkie denkt na over Spreuken 23:13, en krijgt een nadere uitleg. Heeft Gods Woord wortel in het hart van het meisje geschoten? Een kleine opmerking. Op blz. 42 wordt tot Nikkie gezegd dat zij een dominee of een pastor mag spreken. De schrijfster bedoelt vanzelf een pastoor. Leerzaam.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2008

De Wachter Sions | 10 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2008

De Wachter Sions | 10 Pagina's