Bijbelse geschiedenis
Vluchtend naar de veilige vrijstad
12a. De vrijstad Ramoth in Gilead (2a)
In het vorige stukje schreven we dat de reis van de Israëlieten naar het beloofde land Kanaän een voorbeeld was van de pelgrimstocht van Gods kinderen door de aardse woestijn naar het hemelse Vaderland.
Ds. G. van Reenen haalt in zijn voorwoord van het reeds genoemde boek ”De woestijnreis der kinderen Israëls” 1 Korinthe 10 als bewijs aan. Paulus wijst in dat hoofdstuk en ook op andere plaatsen (bijv. in de Hebreeënbrief) op de overeenkomst van de woestijnreis van de Israëlieten met het geestelijke Israël.
In 1 Korinthe 10 beschrijft de apostel dat al de Israëlieten zijn gedoopt in de zee en in de wolk. En dat zij allen dezelfde geestelijke spijze gegeten en dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. De apostel wil zeggen dat de wolkkolom, de doortocht door de Rode Zee, het manna en de rots heenwezen naar de Heere Jezus, Die Zijn kinde ren spijst en laaft met het eeuwige leven. Paulus zegt dat de Israëlieten dronken uit de geestelijke steenrots die volgde; en de steenrots was Christus (vers 4). Dat betekent: oals er water uit de steenrots kwam en de dorstige Israëlieten konden drinken, zo geeft Christus Zijn kinderen te drinken uit de fontein des levens. Denk aan de bekende regel uit de berijmde psalm (Ps. 36:3):
Bij U, HEER', is de levensbron.
Ons Doopformulier zegt dat de doortocht van de Israëlieten door de Rode Zee heenwees naar de Doop: ”En Uw volk Israël droogvoets daardoor geleid. Door hetwelk de Doop beduid werd” (het gebed voor het dopen). Ook de belijdenisgeschriften spreken van ”Christus Die onze Rode Zee is.” Zie je wel, dat het oude Israël heenwees naar en een afschaduwing was van het geestelijke Israël?
Laat ik hiervan nog een duidelijk voorbeeld geven. Er staat in Exodus 19:6: n gij zult Mij een priesterlijk koninkrijk en een heilig volk zijn. Die woorden sprak de Heere tot Mozes toen hij op de berg was, vlak voor het geven van de heilige Wet des Heeren. De woorden betekenen dat
Israël een rijk zou zijn, bestaande uit koningen en priesters en dat het hele volk was afgezonderd van alle andere volkeren om de Heere te dienen. Zie de kanttekeningen 12 en 13.
Maar wat zegt de apostel Petrus? Als hij zijn eerste algemene zendbrief aan de gelovigen van Klein-Azië schrijft, zegt hij: aar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk (1 Petrus 2:9).
Merk je dat de apostel hier bijna dezelfde woorden gebruikt als in Exodus 19:6? Alleen ging het in Exodus 6 over het natuurlijke Israël (het gewone volk), terwijl de apostel Petrus spreekt over het geestelijke Israël (de ware gelovigen, het volk van God).
Het is dus geen ”inlegkunde” als er wordt gezegd dat het Israël uit het Oude Testament een beeld is van het geestelijke Israël, Gods Kerk onder het Nieuwe Testament. De Bijbel zelf zegt het.
(D.V. Volgende keer 12b. De vrijstad Ramoth in Gilead-2b)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2009
De Wachter Sions | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2009
De Wachter Sions | 8 Pagina's