Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen den Man Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden. Zacharía 13:7

Geliefde lezer,

Vaak gaan Gods kinderen bedroefd over de aarde omdat, naar hun waarneming, de Heere Zijn vriendelijk aangezicht verbergt. Dat doet hen klagen: e HEERE heeft mij verlaten, en de Heere heeft mij vergeten (Jes. 49:14). Dan is het zeer bange in hun hart want God te missen is erger dan de dood. Echter de oorzaak is dat zij Hem verlaten hebben. Ook de discipelen waren 'benauwd, omringd door droefenissen' toen de Heere niet in hun midden was nadat zij Hem verlaten hadden in de Hof van Gethsémané. Dat zij hun Meester zouden verlaten uit ergernis was door Hem voorzegd: oen zeide Jezus tot hen: ij zult allen aan Mij geërgerd worden in dezen nacht; want er is geschreven: k zal den Herder slaan, en de schapen der kudde zullen verstrooid worden (Matth. 26:31). Ja, zij die door de Herder Zelf geroepen waren, zij die alles verlaten hadden om Hem te volgen, zij die 3 jaar onderwijs van Zijn gezegende lippen ontvangen hadden, zij die de begeerte hadden om met Hem te sterven (immers Petrus zeide tot Hem: l moest ik ook met U sterven, zo zal ik U geenszins verloochenen. Desgelijks zeiden ook al de discipelen), verlieten hun Meester toen Judas met de krijgsknechten kwam om Hem gevangen te nemen.

Hoe konden ze dan beloven hun Meester te volgen in de dood? Omdat ze zo weinig ontdekking hadden aan hun verdorven, leugenachtig hart. Doch dit alles is geschied, opdat de Schriften der profeten zouden vervuld worden. Zeker, de Joden hebben Hem gekruist, maar de Christus moest lijden en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan. Door het kromme recht van Pilatus volvoerde de Heere Zijn raad. Daarom spreekt de HEERE der heirscharen in onze tekst Zwaard, ontwaak. Gods kinderen krijgen slechts met Gods roede te doen. Ik ben de man die ellende gezien heeft door de roede Zijner verbolgenheid (Jer. 3:1). Ze hebben de roede nodig om opnieuw bedelaar te worden en te roepen 'Geef ons genâ, geef ons genâ, o HEER', en redt ons tot Uw eer'. Maar Christus krijgt met het wraakzwaard van Gods gerechtigheid te doen. God de Vader eist in onze tekst volkomen genoegdoening van Zijn recht. Zwaard, kom uit uw schede! De dag der wrake is gekomen! Het zwaard van Gods gerechtigheid wordt getrokken om het Godslam te slachten. Niet omdat Hij zonde gedaan heeft maar omdat Hij de zonde van Zijn kinderen op Zich heeft genomen. Daarom trekt de Vader het zwaard tegen Hem! Wat een eeuwig wonder voor degenen die inleven dat de Heere buiten Christus een verterend Vuur is. Zwaard! ontwaak. In het Grieks klinkt door ”ontwaak met vreugde”. Ja! met vreugde neemt de Vader het zwaard uit de schede om Hem, Die in Zijn schoot was en Die Zijn vermaking was, te verbrijzelen. Wie zal ooit kunnen vatten dat de Herder geslagen is en niet (zoals Gods kinderen zichzelf leren zien) dat dwalende, stinkende, schurftige schaap dat rechtvaardig de rampzaligheid verdiend heeft! Als daarop geblikt mag worden moet de Kerk verwonderd uitroepen: Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke Gave”.

Geliefde lezer, wij allen zijn door onze val in Adam voorwerpen van Gods toorn. Kent u daar iets van? Heeft u wel eens uitgeroepen met Mc Cheyne 'Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? '. Als de schuldbrief thuisgebracht wordt, leert men God toorn over de zonde kennen. Dan gaat men ”werken en kerken” om Gods toorn te blussen. Hoe harder men gaat werken hoe groter de toorn. Ja, men leert: 'Hij kan die prijs der ziele, dat rantsoen, aan God in tijd noch eeuwigheid voldoen'. De Heere zal Zijn kinderen op die plaats bren-gen dat ze het eens worden met de Heere en moeten zeggen 'Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig'. Dan mogen ze buigen onder dat wraakzwaard van de Heere. Maar, o eeuwig wonder, dan daalt niet het zwaard op hen neer, maar worden zij erop gewezen dat er een Fontein is tegen de zonde en tegen de onreinheid. Dan mag men water scheppen uit de fonteinen des heils. Dan wijkt satan, dan zwijgt de wet, dan is er rust en vrede. Dan mag men volgen.

Maar er komen andere tijden want men zal Christus ook moeten volgen in Zijn priesterlijke gangen. In die weg zullen we net als Christus op Goede Vrijdag van het leven afgesneden worden. In die weg moeten we alles verliezen. Al onze teksten, versjes, beloften, tranen, ja zelfs onze bekering. Aan deze weg ergeren we ons, evenals de discipelen. Om onszelf in leven te houden vluchten we in vijandschap van de Levensvorst weg in plaats dat we Hem volgen in de dood. Ja, de schapen zullen verstrooid worden als de Herder geslagen wordt. Ook in 2010. Ze volgden Judas in het verlaten (niet in het verraden, dat is onmogelijk) van hun Meester. O wat zijn de discipelen hier gezeefd door satan. Als de Heere niet gebeden had dan had satan al hun geloof weggezeefd. Maar Hij is de Getrouwe. Ondanks hun ontrouw heeft Hij hen opgezocht. Op de opstandingsdag van Christus is het laatste stukje van onze tekst in vervulling gegaan en heeft Hij Zijn hand tot de kleinen gewend. Toen ze als kleine, dat wil zeggen vreesachtige discipelen bij elkaar waren, achter gesloten deuren, stond de opgestane Levensvorst plotseling in hun midden en zeide tot hen: rede zij ulieden en de discipelen werden verblijd (Joh. 20:19, 20). Ook in 2010 zal Hij Zijn hand tot de kleinen wenden en hen toeroepen Vrees niet, gij klein kuddeken; want het is uws Vaders welbehagen ulieden het Koninkrijk te geven (Luk. 12:32). Ook bij de doodsjordaan zal Hij Zijn hand tot de kleinen wenden en hen toeroepen: omt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft dat Koninkrijk hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld (Matth. 25:34). Daarop zullen ze tot in eeuwigheid zingen ”Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen”.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's