Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelse geschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelse geschiedenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lot, de neef van Abraham

6. Van hoge afkomst

We hoorden dat Lot van hoge afkomst was. Hij kwam uit het godvrezende geslacht van Sem. Maar hij was aan lager wal geraakt. Hij diende in Ur der Chaldeeën de afgoden. Er was nauwelijks meer een besef van de ware God te vinden.

Laten we hierbij niet vergeten dat uiteindelijk alle mensen van hoge komaf zijn. Jullie weten dat de Heere Adam en Eva in het paradijs had geplaatst. De Heere had alles in zes dagen geschapen en God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed, zegt de Bijbel (Genesis 1:31).

In de hof van Eden kenden Adam en Eva de Heere. Ze hielden van Hem, dienden Hem en leefden tot Zijn eer. Maar jullie weten wat er is gebeurd. Door ongehoorzaamheid at eerst Eva en daarna Adam van de verboden boom. Toen Adam, het verbondshoofd, van God afviel, vielen alle mensen in hem van God af.

Vrienden werden toen vijanden. Liefhebbers veranderden in haters van God en de medemens. De Heere verdreef daarop Adam en Eva uit het Paradijs, want we lezen in de Bijbel: n Hij dreef den mens uit, en stelde cherubs tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens (Genesis 3:24).

Van een kind des Heeren is de mens een kind van de duivel geworden. De Heere Jezus getuigt: ij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen. Die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven (Joh. 8:44).

De mens heeft dus voor de duivel gekozen. Dat deed hij vrij-en moedwillig. De duivel had in het paradijs geen macht over de mens. Jullie moeten niet denken dat de mens neutraal was geschapen tussen God en de duivel in. Zo is het beslist niet. De Heere had de mens aan Zijn kant geschapen! Als iemand die Hem toebehoorde, Hem diende en Hem liefhad! Het was zijn lust om de Heere te loven. Dat maakte het des te erger dat die volmaakte mens luisterde naar satans verleiding en vrij-en moedwillig van zijn Schepper en Weldoener afviel.

Door de zonde rust Gods toorn op de mens. In die vreselijke staat was de mens gebleven, als de Heere Zelf niet voor een middel had gezorgd om hem daaruit te verlossen.

Daarom staat er in artikel 17 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: “Wij geloven dat onze goede God, door Zijn wonderlijke wijsheid en goedheid, ziende dat zich de mens alzo in de lichamelijke en geestelijke dood geworpen, en geheel ellendig gemaakt had, Zichzelven begeven heeft om hem te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven (...) en hem gelukzalig te maken.”

Hoor je wat er staat? De Heere zocht de mens op toen hij wegvluchtte en beloofde hem Zijn Zoon te geven Die zou komen om voor de zonden van Zijn volk Zijn bloed te storten. Van die Verlosser zong Zacharias in zijn lofzang en zongen de engelen in Efratha's velden.

Gods wijsheid en genade zorgde voor een weg van ontkoming en door de prediking worden wij opgeroepen om de toekomende toorn te ontgaan door de toevlucht te nemen tot de Heere Jezus. Hij is het grote en enige geneesmiddel dat de Heere heeft ingesteld, waardoor we Gods toorn kunnen ontgaan. Daarom staat er in Johannes 3:36: ie in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Gods kinderen worden uit genade voor eeuwig in Gods gunst en gemeenschap hersteld en Hij maakt hen tot koningen en priesters om tot Gods eer te leven (Openb. 1:4-6). Dat doet Gods kinderen zingen: ij steken 't hoofd omhoog, en zullen d'eerkroon dragen. Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen (Ps. 89:8).

(Volgende keer D.V.:7. Lot gaat verhuizen)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Bijbelse geschiedenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's