Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hanna’s lofzang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hanna’s lofzang

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen. 1 Samuël 2 : 6

Geliefde lezer(s), Hanna heeft op Gods tijd haar lofzang mogen zingen, maar we weten dat daar heel wat aan vooraf is gegaan. Haar hele gang kunnen we terugvinden in de woorden van onze overdenking. Ze mocht de hand des HEEREN in haar leven zien. Dat Hij het was Die alles zo bestuurd had. De HEERE doodt en maakt levend … . Het zijn woorden die we al kunnen vinden in het lied van Mozes, waaruit blijkt dat ze bekend waren in Israël. Wat zeg ik? Het zijn woorden die betekenis krijgen in het leven van al Gods kinderen. Het doet de diepte zien van Christus' werk der verlossing in het hart van een verdoemelijk liggend zondaar. Ook in deze adventstijd hebben ze ons veel te zeggen. Deze woorden spreken een scherpe tegenstelling uit.

Hanna was een vrouw waarvan Eli, de hogepriester, niet wist wat hij van haar denken moest. Ze stelde zich vreemd aan in de voorhof des Heeren. Maar … en dat is het voornaamste: Hanna kon er zelf wel een verklaring voor geven wat daar gebeurd was: Zij, een vrouw, bezwaard van geest, had haar ziel mogen uitgieten voor het aangezicht des HEEREN.

Zij was onvruchtbaar, terwijl Peninna, de andere vrouw van Elkana, wel vruchtbaar was. Wat haar leed verzwaarde was dat Peninna, haar tegenpartijdige, haar tergde met een terging om haar te vergrimmen.

Welk een diepe lering ligt hier toch in. Er is een volk dat zijn geestelijke onvruchtbaarheid leert kennen. Het kan in de eerste tijd zo'n opgaande weg geweest zijn, in die zin van: 'Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort.' Nog een enkele schrede en de reis zal ten einde zijn. Maar dan slaat de Heere ineens andere wegen in. Afbrekende wegen, zodat het hoe langer hoe minder wordt. De gronden die men meende te hebben, worden een voor een ontnomen. In figuurlijke zin wordt eerst déze vogel uit de boom geschoten, dan díe tak afgekapt. Vervolgens dát been gebroken … waarna het ten slotte omkomen wordt. Het houdt wat in dat uiteindelijk alles tot zonde wordt en het werkelijk een afgesneden zaak wordt. Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. Het wordt beleefd door één die zijn totale onvruchtbaarheid ontdekt heeft gekregen.

Dat wordt maar niet begrepen door al die mensen die zich met van alles en nog wat op de been kunnen houden. Daarom krijgt het voor zulken ook nooit waarde hetgeen geprofeteerd is door Jesaja: Zing vrolijk, gij onvruchtbare, die niet gebaard hebt, maak geschal met vrolijk gezang, en juich, die geen barensnood gehad hebt, want de kinderen der eenzame zijn meer dan de kinderen der getrouwde, zegt de HEERE.

Die tegenpartij is nu juist zo vruchtbaar. Met welk een medelijdende blik kan zo'n vroom godsdienstig mens neerzien op een arm kind des Heeren. Men kent de nood van Hanna niet, dat omkomen in zichzelf, zodat het een totaal verloren zaak wordt.

O, geliefde lezer(s), wat was daar toch gebeurd, toen Hanna zich zo vreemd aanstelde? Ze was het een ogenblik met God eens geworden. Ze mocht ineens zien dat Hij het nooit verkeerd doet; dat Hij rechtvaardig is in al Zijn doen en rein in al Zijn spreken. Dit is iets wat de Heere alleen maar geven kan. De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen. Ineens was het touwtje losgeschoten. Net als bij een zak veevoer, die ondersteboven gekeerd en geleegd wordt. Als dat beleefd mag worden, dan gebeurt er ook wat. Dat heeft Eli aangevoeld, al was het in zijn eigen leven ver weggezonken; hij kon er nog wel een verklaring van geven hoe de Heere plaats maakt voor Zijn werk. Daarom zei hij: de God Israëls zal uw bede geven. En zie, het is uitgekomen. De onvruchtbare heeft door een Goddelijk wonder gebaard. Dan mag gezien worden waar het voor zo'n geestelijk onvruchtbare alleen te vinden is: in die enige Borg en Middelaar. Uw vrucht is uit Mij gevonden. Wat wordt Hij dan onmisbaar voor de ziel.

Als het oog een ogenblik op Hem mag zijn, dan komt er zoveel in mee. Dan…ja het is waar, dan is Hij beter dan tien zonen, wat Elkana tot een Hanna zei.

Zo kwam dat ook uit in het lied dat Hanna zong, toen ze Samuël als een gespeend kind bij Eli bracht. Samuël: ik heb hem van den HEERE gebeden. Daar stond ze voor de oude hogepriester: Och mijn heer, ik ben die vrouw, die hier bij u stond om de HEERE te bidden. Ze kon zich niet langer bedwingen. Het was of de stop van de fles afvloog. Toen zong ze haar lied. Het was haar beurt. Welk een schoon lied is het lied van Hanna.

We ditzelfde ook terugvinden bij Maria, hetgeen we kunnen lezen in Lukas 1. Daar verhaalt de evangelist wat er aan de geboorte van Christus is voorafgegaan. Wat is dat? Wel, de tijd van advent, de tijd die onmiddellijk aan de geboorte van Christus voorafging. Het geeft een verklaring van de geestelijke gang, voordat het werkelijk kerstfeest wordt in de ziel, en het getuigd kan worden: Het heeft Gode behaagd Zijn Zoon in mij te openbaren.

Dat is ons nu allen zo nodig, dat de Heere plaats maakt voor Zijn werk. De tijd van advent gaat er aan vooraf. Het kunnen tijden en jaren zijn, dat de ziel maar rond blijft dolen en het doorbrekend werk zo gemist wordt. En toch, buiten Christus komt niemand tot de zaligheid. Dat is het aanbeeld waar steeds maar op gehamerd moet worden. De HEERE doodt en maakt levend. Hij doet ter helle nederdalen en weder opkomen. Maar hoe is het met ons? Vindt dit weerklank in onze harten? Of zegt u: Dat is veel te scherp. Is het scherp, om alles buiten het enige Fundament ter zaligheid als ongenoegzaam te verklaren? Het komt aan op bloed en gerechtigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Hanna’s lofzang

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's