Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. J. Roos e.a., Een fontein van heil, Bijbels dagboek voor jong en oud, Uitgeverij Den Hertog – Houten,
380 blz.; € 18,90
De laatste tijd zijn er verschillende dagboeken verschenen om bij het afsluiten van de dag in gezinsverband, als echtpaar of als alleenstaande te lezen. Toen ds. M. Krijgsman destijds als student bij ons aan huis kwam, deden we de suggestie dat het wellicht nuttig zou zijn om een dagboek uit te geven met bijdragen van al onze predikanten. Het doet ons goed dat allen ermee hebben ingestemd, zodat dit dagboek met als titel Een fontein van heil, is samengesteld met de welwillende medewerking van de heer A. van Ooijen uit Geldermalsen en de uitgever. De naam van het dagboek is ontleend aan de eerste versregels uit Psalm 19:5. Onder elke meditatie staat een hoofdstukgedeelte uit Gods Woord vermeld, met de bedoeling om dit ook te lezen. Zulk een afsluiting behoort tot de huisgodsdienst. We denken dat dit dagboek onder ons zijn weg wel zal vinden. Het is een dagboek voor jong en oud, en we hopen dat het tot zegen mag zijn.

---
Ds. A. van Voorden, Deze ontvangt de zondaars, een negental preken, Uitgeverij de Banier, 133 blz.; € 15,90
Onze geliefde ambtsbroeder, ds. A. van Voorden was destijds predikant in de gemeente van De Beek-Uddel en heeft daar Gods Woord uitgedragen. Behalve het eerste en tweede negental preken met als respectievelijke titels: De geestelijke wapenrusting en Het Koninkrijk der hemelen, is thans het derde negental Deze ontvangt de zondaars in boekvorm uitgegeven. Het zijn preken die onze ambtsbroeder in zijn eerste gemeente heeft uitgesproken. De eerste preek handelt over 2 Korinthe 8:9, en kan als inleiding worden aangemerkt op de volgende twee preken over Lukas 15:2, waarin over het Middelaarswerk van Christus wordt gesproken om zondaars te ontvangen en te zaligen. De overige predicaties handelen over de bekende gelijkenis van de verloren zoon.
Het zijn leerzame preken die ons voor deze tijd veel te zeggen hebben. Ds. Van Voorden verzwijgt de grondslag van de zaligheid niet, namelijk Gods soevereine welbehagen van eeuwigheid, en wijst in elke predicatie op de noodzakelijkheid van het zich kennen als een verloren zondaar door het werk van Gods Geest. Zo krijgt de verachtelijke uitspraak van de farizeeën: Deze ontvangt de zondaars een bijzondere betekenis voor schuldige zondaars.
In elke predicatie lezen we niet alleen over de oproep om zich tot God te bekeren en zich tot Christus te wenden, maar ook dat bekering de vrucht is van het eenzijdige Godswerk. In de preken over de gelijkenis van de verloren zoon staan nuttige lessen voor het huiselijke en zielenleven. Deze preken hebben ons goed gedaan, en we hopen dat deze predicaties nog tot zegen mogen zijn!
Ds. Van Voorden zegt op bladzij 116 dat Gods barmhartigheid de liefste eigenschap is. Hij bedoelde hiermee echter te zeggen dat het een bijzondere eigenschap is, namelijk om Zich over een in zichzelf schuldige zondaar te ontfermen.
Wanneer Christus spreekt over de verloren zoon, en vermeldt: hij begon gebrek te lijden, noemt de Opheusdense pastor dat ’het reeds de voorbereidingen waren tot zijn bekering.’ We begrijpen dat hij hiermee hetzelfde bedoelt als dr. A. Comrie, die het woord ’voorbereiding’ niet juist achtte, omdat er tussen dood en leven geen tussenstand is. Daarom spraken de leraars G.H. Kersten en F. Mallan liever van ’voorafgaand werk’; een werk dat in ieder mens kan plaatsvinden en niet meer is dan algemene overtuiging, en daarom geen voorbereidend werk is tot de waarachtige bekering. Bij een eventuele herdruk zou het goed zijn om in de inhoudsopgave ook de teksten te vermelden. Van harte aanbevolen.

---
Ds. M. van Beek; ds. F. Mallan, Belofte en vervulling, zeven predicaties, Uitgeverij Sola Gratia bv,
158 blz.; € 15,95

De ambtsbroeders, ds. M. van Beek (1921- 1983) en ds. F. Mallan (1925-2010) zijn beiden wapenbroeders geweest in het Koninkrijk van Christus op aarde. Wapenbroeders die niet alleen kennis hadden aan de geestelijke strijd ofwel de heilige oorlog, maar die ook door de Heere waren geroepen tot de ambtelijke strijd, evenals de Levieten, die in de tent der samenkomst kwamen om de dienst des Heeren waar te nemen (Num. 4:23).
Beide wapenbroeders waren door het onderwijs van Gods Geest en in de ambtelijke strijd geoefend, en aan elkaar verbonden door de band in Christus. Beiden hebben een zuivere grondslag gelegd in de gemeenten die hen dierbaar waren, en beiden hebben gestreden voor de handhaving van de zuivere waarheid. Dit heeft hen veel hoon en smaad opgeleverd, maar bij Gods ware volk verbinding en hoogachting.
Beiden hebben een grote plaats in het leven van de recensent ingenomen, zodat zij voor hem onvergetelijk zijn. We denken met weemoed aan beide ambtsbroeders aan wie we ons nauw verbonden gevoelen. Beiden hebben jarenlang Gods Woord verkondigd en verschillende preken van hen zijn reeds uitgegeven. Daaronder behoort ook het boek met als titel Belofte en vervulling, dat in 1972 voor het eerst in druk verscheen. Twee jaar later verscheen de tweede druk, en thans de derde druk, waarin tevens een aantal taalfouten zijn gecorrigeerd. Behalve een dankdagpredicatie zijn er vier advents- en twee kerstpreken in opgenomen. Hoewel we deze predicaties al eerder hadden gelezen, viel het ons opnieuw op hoe zuiver Schriftuurlijk, bevindelijk en separerend zij zijn. Het doet ons goed dat er opnieuw vraag naar is. Zoek toch tijd om de zuivere waarheid die beide wapenbroeders voorstonden te onderzoeken, en mocht de Heere het aan uw hart heiligen!

---
Ds. G. van de Breevaart, De Koning in Zijn schoonheid, Acht predicaties, Boekhandel De Roo – Zwijndrecht, 198 blz.; € 15,00
Ds. G. van de Breevaart (1902-1974) was theoloog in de rechte zin van het woord. Niet voor niets zei een gereformeerde hoogleraar in Kampen tot zijn studenten: ’Als jullie iets willen leren, meer dan van mij, moet je vanavond maar naar Van de Breevaart gaan.’
Hoe bezag deze predikant zichzelf? In de derde predicatie lezen we: ’Als u alleen maar voor mij komt of voor mijn persoon, ach, dan hebt u een arm portie. Want als we straks van de preekstoel afkomen, zijn we maar een arme jongen; arm en dood in onszelf; niets bezittende, maar bij tijden mogen we geloven: in Christus alles bezittende.’ Dit is uit ons hart gegrepen!
We hebben hem in zijn leven nooit gehoord, maar zijn preken doen ons aan deze leraar verbinden omdat hij de tale Kanaäns zo zuiver spreekt. Deze leraar wijst zijn hoorders altijd op Christus en hoe Hij voor een verdoemelijke zondaar waarde krijgt.
Het zijn kostelijke predicaties, die we met instemming hebben gelezen; de zesde preek heeft ons bijzonder aangesproken. We kunnen vanzelf niet alles citeren, maar het volgende willen we noemen: ’Wat gaan we dan leren? Alle dingen schade te achten om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere (...). Maar weet u wat dan waarde krijgt? Dan krijgen de tranen van Christus waarde als Borgtranen. Dan krijgt het gebed van Christus waarde als Borggebed. Dan krijgt het bloed van Christus waarde als Borgbloed.’ Zo gaat hij verder om de grote waarde van Christus mee te delen aan hen die alles schade en drek hebben leren achten.
Tevens geeft hij te kennen wie de beste luisteraars (en lezers J.R.) zijn: ’Die over de leraar mogen heen zien op de grote Leraar ter gerechtigheid; zij die langs de vinger van Johannes de Doper mogen zien: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.’ Daarom is de titel ’De Koning in Zijn schoonheid’ een juiste weergave van deze prekenserie. We hopen van harte dat de Heere deze preken wil gebruiken, zodat u de schoonheid van Christus als Koning door het geloof mag zien!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's