Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

11. Jona’s gebed in de vis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

11. Jona’s gebed in de vis

Jona, de weigerprofeet

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We lezen in vers 1: En Jona bad tot den HEERE zijn God, uit het ingewand van den vis.
In ’De Bijbelse geschiedenis met vragen en antwoorden’ van de heer C. Huisman wijst hij erop dat in Jona’s gebed opmerkelijk veel psalmen worden aangehaald. We laten die overeenkomsten even zien. In Jona 2:2 lezen we: Ik riep uit mijn benauwdheid tot den HEERE. Die woorden komen overeen met Psalm 120:1 en Ps. 18:7.
In vers 3 staat: Al Uw baren en Uw golven gingen over mij heen. Die woorden komen overeen met de bekende woorden uit Ps. 42:8.
In vers 4 lezen we: Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen. Woorden die we ook aantreffen in Ps. 31:23. In vers 5 staat: De wateren hadden mij omgeven tot de ziel toe. Ook dat zijn bekende woorden die we vinden in Ps. 69:2.
Vers 6 zegt: Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd. Woorden die ook te vinden zijn in Ps. 30:4. In vers 7 getuigde de profeet: Mijn gebed kwam tot U in den tempel Uwer heiligheid. Die woorden vinden we ook in Ps. 20:7.
Ten slotte sprak Jona aan het einde van zijn gebed: Maar ik zal U offeren met de stem der dankzegging. Zo’n gelofte heeft David ook uitgesproken in Ps. 116:17.
De heer Huisman wijst er in dit verband op hoe belangrijk het is om de Bijbel te kennen.
Vooral de basisschoolkinderen hebben een bijzonder groot geheugen en, zegt ds. Ledeboer, ’die gave hebben ze niet voor niets gekregen.’ Laten ouders en onderwijsgevenden zorgen dat grote gedeelten en bekende teksten van de Bijbel uit het hoofd worden geleerd. Er kunnen omstandigheden aanbreken dat we geen Bijbel hebben.

Jona was in de buik van de vis van alle middelen uitgesloten. Maar hij kende het Boek der psalmen en door Gods Geest mocht hij die toepassen op zijn eigen situatie. Davids gebeden werden in de buik van de vis Jona’s gebeden. Zoals David in bange omstandigheden verkeerde, zo zag het er voor Jona in de vis ook niet best uit. Menselijkerwijs gesproken was hij een kind des doods. De omstandigheden waren van dien aard dat hij in korte tijd het leven zou geven. Het was voor hem alsof hij begraven was. Hij verkeerde in verschrikkelijke omstandigheden. Dat blijkt duidelijk uit zijn gebed. We horen hem onder meer zeggen: Ik riep uit mijn benauwdheid; uit den buik des grafs schreide ik; al Uw baren en Uw golven gingen over mij heen; ik zeide: Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen; de afgrond omving mij; als mijn ziel overstelpt was, enz.
Al die uitdrukkingen geven duidelijk te kennen hoe bang en benauwd de profeet het had. Daarbij moeten we goed beseffen dat het vooral een benauwdheid van zijn ziel was die hem tot die klachten bracht. Vanzelfsprekend waren de lichamelijke omstandigheden in de buik van de vis ook verre van rooskleurig, maar het ergste was wel dat Jona zich door eigen schuld van God verlaten gevoelde. Heel goed wist hij dat de Heere hem in deze plaats had gebracht.
Vandaar dat we hem horen zeggen: Gíj had mij geworpen in de diepte, en: ík ben uitgestoten van voor Uw ogen. Jona heeft het hier niet over de zeelieden die hem overboord wierpen, maar hij besefte heel goed dat het uiteindelijk de Heere had gedaan. Hij had God tegen en dát veroorzaakte zijn grootste benauwdheid.
Paulus en Silas zaten ook in een nare, duistere gevangenis. Met hun voeten in de stok.
Maar de Heere was bij hen en wat was de uitwerking? En omtrent den middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gode lofzangen; en de gevangenen hoorden naar hen (Hand. 16:25).
Zo was het met Jona niet gesteld. We horen hem zeggen: Ik zeide: Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen (vers 4). De kanttekening zegt van die woorden: ’Dat is: ik dacht, ik ben uitgedreven, uitgeworpen’ (kanttek. 8). Hij voelde zich van God verlaten.
Maar een ware bidder wordt door God verhoord. De Heere liet ook Jona niet aan zijn lot over, maar Hij ontfermde Zich over hem.
Door genade mocht de schuldige man in zijn vreselijke omstandigheden de toevlucht tot de Heere nemen, want we horen hem getuigen: Als mijn ziel in mij overstelpt was, dacht ik aan den HEERE.
Het ’denken aan de HEERE’ betekent volgens de kanttekening dat de profeet weer de toevlucht tot de Heere mocht nemen en op Hem ging vertrouwen (kanttek.18).
In zijn nood en verlatenheid kwam hij niet in wanhoop om, maar riep met David: De banden des doods hadden mij omvangen (… ), maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE, bevrijd mijn ziel (Ps. 116:3 en 4).
Zoals bij David de duisternis week, zo was dat ook met Jona het geval, want we horen hem uitroepen: ’Al ben ik in grote benauwdheid en om eigen schuld van Gods aangezicht verstoten, nochtans zal ik den tempel Uwer heiligheid weder aanschouwen (vers 4).
Terwijl er menselijkerwijs voor Jona geen hoop meer was, riep hij door het geloof uit: Nochtans zal ik den tempel Uwer heiligheid weder aanschouwen. Jona wilde zeggen: ’Ik zit in de buik van de vis opgesloten en ik heb de dood voor ogen, maar er daagt verlossing. De Heere zal mij weer in de tempel te Jeruzalem brengen. Dat zal Hij op Zijn tijd vast en zeker doen. Ik twijfel daar geen ogenblik aan, want God getuigt het door Zijn Geest in mijn hart.’

Uit diepten van ellenden,
Roep ik, met mond en hart,
Tot U, Die heil kunt zenden;
O HEER’, aanschouw mijn smart

(Ps. 130:1).

(Volgende keer D.V. 12. Nochtans zal ik de tempel aanschouwen)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's

11. Jona’s gebed in de vis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's