Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mazelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mazelen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zal inmiddels niemand zijn ontgaan dat er een besmettelijke ziekte is uitgebroken: de mazelen. Veruit de meeste kinderen die de mazelen krijgen zijn niet gevaccineerd. Om die reden is er opnieuw discussie ontstaan over het al dan niet vaccineren. Deze discussie is inmiddels verworden tot een hype: het krijgt tijdelijk zo’n bovenmatige media-aandacht dat het erop lijkt alsof de meest vreselijke ziekte is uitgebroken. Nu is het niet onze bedoeling om de mazelen als een onschuldige kinderziekte af te doen. Mazelen kan een gevaarlijke ziekte zijn en zelfs ook de dood tot gevolg hebben, in het bijzonder als men weinig weerstand heeft.
Wel willen we aandacht vragen voor de wijze waarop momenteel in de media gereageerd wordt op het feit dat er mensen zijn die hun kinderen niet laten inenten. Persoonlijk zijn we meer geschrokken van de uiterst felle reacties van mensen die hun misnoegen uiten over niet-gevaccineerden dan van de uitbraak van de mazelen als zodanig. Voordat we hier verder op ingaan, geven we een korte beschrijving van waar het om gaat.

Vaccineren
Ieder mens kan besmet worden door bacteriën of virussen. Als we geen afweersysteem zouden hebben, zouden we niet gezond kunnen blijven. Een goed functionerend afweersysteem in ons lichaam herkent de ziekteverwekkers als ’indringers’. Vervolgens gaat het antistoffen produceren om deze ’indringers’ te vernietigen, waardoor de schade - die ze kunnen veroorzaken - beperkt wordt en genezing kan optreden. Als het lichaam daarna opnieuw met dezelfde ziekteverwekker in aanraking komt wordt die direct, dus nog voordat hij opnieuw ziekteverschijnselen kan veroorzaken, door de dan al aanwezige antistoffen uitgeschakeld.
Dit mechanisme wordt ook gebruikt bij vaccinatie. Er wordt dan een verzwakt virus of een klein onderdeel van een bacterie ingespoten. Dat is meestal niet ziekmakend, maar roept wel een reactie van het afweersysteem op. Kinderen kunnen er wel ’hangerig’ van worden en zich ’niet lekker’ voelen.
Meestal knappen ze weer snel op. Als het lichaam na het toedienen van het vaccin in contact komt met de echte ziekteverwekker, maakt het afweersysteem die onmiddellijk onschadelijk, nog voordat er ziekteverschijnselen optreden. Het doel van vaccinatie is dus bescherming tegen ziekteverwekkers en voorkomen van ziekteverschijnselen.
De beschermingsduur van vaccinaties varieert. Er zijn vaccinaties die langdurige of zelfs levenslange bescherming bieden. Andere vaccinaties moeten vaker worden herhaald om de bescherming op peil te houden.
Ook bij inenting tegen mazelen (het BMRvaccin) wordt een levend verzwakt virus ingespoten en zijn er bijwerkingen bekend van de vaccinatie. De bijwerkingen zijn echter veel minder ernstig dan de ziekteverschijnselen van mazelen. Dat is niet met elkaar te vergelijken.

Gewetensbezwaren
De bezwaren tegen vaccineren zijn even oud als de uitvinding van de vaccinatieprik. Een van de bekendste mannen van het Réveil, Isaäc da Costa (1798-1860), verzette zich in zijn boek ’Bezwaren tegen de geest der eeuw’ tegen de gedachte dat we het leven naar onze eigen hand kunnen zetten. Die gedachte van de maakbaarheid staat haaks op het vertrouwen op God, volgens Da Costa.
In dit verband wordt vaak Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus aangehaald: ”Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods? De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.” Op basis hiervan heeft ds. G.H. Kersten zich altijd verzet tegen het vaccineren.
Dr. Abraham Kuyper was een andere mening toegedaan. Zijn breed uitgebouwde leer van de ’gemeene gratie’ (de algemene genade) leverde bouwstenen voor christelijke acties op alle terreinen van het leven. ’God Zelf heeft bij de schepping de rijke kiemen voor een majestueuze ontwikkeling gelegd’, aldus Kuyper. Binnen dit kader paste ook ’het zegenrijk gebruik der middelen, door God gegeven’, zoals het verzekeringswezen, de koepokinenting en de bliksemafleider (Gemeene gratie, deel II, blz. 430, 437). Deze visie heeft steeds meer aanhang gekregen, waardoor de vaccinatiegraad binnen de gereformeerde gezindte is gestegen. Maar er worden ook andere argumenten tegen vaccinatie aangevoerd, ook buiten onze kring.

Antroposofen
Antroposofen willen dicht bij de natuur leven. Ze zien het doormaken van kinderziekten als een essentiële stap in de ontwikkeling van een kind. Een ziekte moet in alle rust, zorgzaamheid en oplettendheid worden doorgemaakt. Antroposofen staan kritisch tegenover vaccinaties. Ze beroepen zich daarbij ook op wetenschappelijke studies. In het jaar 2000 deed de Amerikaanse onderzoeker dr. Verstraeten een groot onderzoek naar de gegevens van ruim één miljoen kinderen (DKTP-BMR). Hij constateerde bij gevaccineerde kinderen een tweemaal grotere kans op ontwikkelingsachterstand en 7% kans op autisme/ADHD-achtige beelden, variërend van licht tot ernstig. De effecten van vaccins op zenuwweefsel waren erger naarmate men op jongere leeftijd en meer vaccineerde.
Hoewel de uitslagen van dit onderzoek niet onomstreden zijn, wordt het door antroposofen gebruikt om hun beleid te rechtvaardigen. Ze zijn van mening dat vaccinaties slecht zijn voor het afweersysteem van kinderen, een visie die breder wordt gedeeld.
Wat nu zo opmerkelijk is dat we via de media weinig vernamen toen vrij recent honderd kinderen van antroposofen de mazelen hadden. Antroposofen beroepen zich op de natuur. Dat moeten ze zelf weten, dat is hun goed recht, zo wordt kennelijk gedacht.
Maar het wordt opeens anders als men zich beroept op de God van hemel en aarde, Die boven alle dingen staat en alles bestuurt, ook gezondheid en ziekte.

Inconsequent
We schreven reeds dat we geschrokken zijn van de felle reacties die met de uitbraak van de mazelen gepaard gaan. Er wordt gescholden, gedreigd, en de regering wordt oproepen tot gedwongen vaccinatie. Zijn deze mensen nu werkelijk zo begaan met hun medemens? Maakt men zich werkelijk zulke zorgen over de gezondheid van kinderen? In dat geval zou men de regering toch zeker ook oproepen tot een algemeen rookverbod (”Roken is dodelijk”) en tot een harde aanpak van drugsgebruik? En men zal toch allemaal een streng filter op het internet nemen, om te voorkomen dat de kinderen zich laven aan dit ’open riool’? En zou men zich dan niet verzetten tegen het abortusbeleid in dit land? Niets van dit alles.
Alles moet juist vrijgegeven worden. Iedereen moet zelf weten wat hij doet. De jeugd moet ook zelf maar weten of men drugs gebruikt of niet. Als ze dat nu lekker vinden?
Alles wat die ongebreidelde vrijheidsdrang en genotzucht in de weg staat moet worden opgeruimd. De zogenaamde weigerambtenaar moet verdwijnen. Maar, zult u zeggen, welk probleem wordt daarmee opgelost?
Wie heeft hier nu last van? Een gevaccineerd mens hoeft toch ook niet te vrezen voor de mazelen? En over een antroposoof valt men toch ook niet heen?

Afkeer
Uit dit alles blijkt dat de absurde reacties op de mazelenuitbraak niet anders zijn uit te leggen dan een afkeer van een levensvisie die zich wil laten leiden door Gods Woord. Alles wat te maken heeft met christelijke normen en waarden moet worden uitgeroeid. Het gaat uiteindelijk om de strijd tegen het levende Kind. We behoeven dit artikel echter niet somber te eindigen. Want de strijd tegen dat Kind is reeds gewonnen!
Hoe groot is het als we mogen instemmen met de woorden uit Psalm 91: Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. Ik zal tot den HEERE zeggen: Mijn Toevlucht en mijn Burcht; mijn God, op Welken ik vertrouw. Want Hij zal u redden van den strik des vogelvangers, van de zeer verderfelijke pestilentie. Hij zal u dekken met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult gij betrouwen; Zijn waarheid is een rondas en beukelaar.
Daaruit kan de wereld om ons heen (pseudoopgewonden of niet) opmerken wat het gelovig vertrouwen ten diepste inhoudt!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Mazelen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's