Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

23. Spreken met twee woorden (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

23. Spreken met twee woorden (2)

Jona, de weigerprofeet

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zeiden de vorige keer dat Jona’s prediking niet alleen een oordeelsaankondiging was, maar ook een evangelieprediking.
Diezelfde boodschap klinkt ook vandaag nog door. Als erop wordt gewezen dat de rechtvaardige straffen van de Heere zeker op de zonden zullen volgen, wordt er tevens op gewezen dat er genade is voor zondaren die zich bekeren. Ezechiël moest het goddeloze volk aanzeggen dat het de dood zou sterven.
Maar daarbij blééf het niet! Hij moest (zoals we dat noemen) met twee woorden spreken.
Dat wil zeggen dat hij ook de andere kant moest laten zien. Wat was de andere kant? De Heere sprak: Als Ik ook tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven; en hij zich van zijn zonde bekeert, (…) hij zal zekerlijk leven, hij zal niet sterven (Ezech. 33:14 en 15). Enerzijds: de goddeloze zal sterven als hij doorgaat met zondigen, en anderzijds: de goddeloze zal leven als hij zich van zijn zonden bekeert. Gods geroepen knechten hebben dus een tweeërlei boodschap te brengen: dood en leven, vloek en zegen, wet en evangelie. Zij moeten met de profeet Jesaja getuigen: Zeg den rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; (…) wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan (Jes. 3:10 en 11).
Zo klonk ook Jona’s boodschap in de straten van Ninevé. De stad zou worden verdelgd.
Het oordeel zou worden voltrokken, maar in die oordeelsaankondiging klonk de mogelijkheid van behoudenis door, want als zij zich in die veertig dagen bekeerden, zou het oordeel worden afgewend.
Kanttekening 6 zegt in dat verband: ’Voorbehouden in Gods raad de conditie van bekering.’
In de prediking van Jona zat dus een ’voorbehoud’, een voorwaarde. Als iemand tegen ons zegt: ’Ik beloof het je zonder voorbehoud', dan betekent dat: ’Je krijgt het vast en zeker, je ontvangt het zondermeer.’ Maar als iemand tegen ons zegt: ’Ik beloof het onder voorbehoud,’ dan wil dat niet zeggen dat we het beloofde zondermeer krijgen, want er kan altijd iets tussenkomen waardoor we het beloofde niet ontvangen.
Jona’s boodschap was onder voorbehoud.
Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. Zo luidde de boodschap. Maar die boodschap was ’onder voorbehoud.’ Als de Ninevieten zich zouden bekeren, zou de stad niet worden verwoest. In de weg van bekering was er voor hen behoudenis te vinden.
Dat korte zinnetje ’nog veertig dagen’ hield in dat zulke grote zondaars als de Ninevieten nog gered konden worden. Als zij zich verootmoedigden voor de Heere zou de straf worden opgeheven.
Steeds lezen we in de Bijbel dat er genade te verkrijgen is voor boetvaardige en berouwvolle zondaars. Had de profeet Jona dat zelf niet ondervonden? Op zijn eerste roeping was hij er vandoor gegaan. Maar toen hij in de vis als een berouwvolle zondaar tot de Heere bad, kreeg hij vergeving en ontving hij herstelling, want toen klonk het voor de tweede maal: Maakt u op, ga naar de grote stad Ninevé.
Zoals Jona genade had ontvangen, zo was er ook voor de Ninevieten genade te verkrijgen als ze zich bekeerden.
In die toegemeten tijd moesten de Ninevieten tot inkeer komen. Want na die tijd zou er voor hen in dat opzicht geen tijd meer zijn. Zo heeft de Heere elk mens een tijd van leven gegeven om zich te bekeren. Hij roept de zondaar toe: Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
In deze tekst nodigt de Heere tot boete en bekering, zegt kanttekening 29.
Maar als ons leven voorbij is, is tevens onze genadetijd voorbij.
De toegemeten tijd voor Ninevé was veertig dagen. Maar die afgemeten tijd is voor ons verborgen en daarom spoort de Heere aan dat we Hem heden moeten dienen.

Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil-
en troostrijk woord,
Verhardt u niet, maar laat u leiden
(Ps. 95:4).

(Volgende keer 24. Ninevé in zak en as)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's

23. Spreken met twee woorden (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 2013

De Wachter Sions | 8 Pagina's