Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ellendig en arm

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ellendig en arm

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geen aantrekkelijk onderwerp. Ellendig. Grote verslagenheid. In een vreselijke toestand verkerend. Arm. Niets bezittend. Of heel weinig.
Mensen die ellendig en arm zijn naar uiterlijke omstandigheden. Die kom je nog wel eens tegen. En dat is heel erg. Je hebt misschien medelijden met hen. Je probeert ze te helpen. Over hen lees je nogal eens wat in de krant en in tijdschriften.
Maar weet je over welke mensen je daar bijna nooit iets leest?
Over mensen die ellendig en arm zijn in hun ziel. Ik vind dat zo vreemd. Want in de Bijbel wordt daar juist zoveel over geschreven.

Job
Wat denk je van Job? De duivel sloeg hem met boze zweren, van zijn voetzool af tot zijn schedel toe. En hij nam zich een potscherf om zich daarmede te schrabben, en hij zat neder in het midden der as (Job:7 en 8). Zijn vrouw hitste hem op. Zijn vrienden verdachten hem van grote zonden. Niet alleen voor zijn lichaam, maar ook voor zijn ziel werd het zó erg, dat hij uitriep: Ontfermt u mijner, ontfermt u mijner, o gij mijn vrienden, want de hand Gods heeft mij aangeraakt (Job 19:21). Ellendig en arm. Ja, zo voelde Job zich helemaal.

Psalmen
Ook in de Psalmen lees je vaak over kinderen van de Heere die moeten spreken en roepen over hun armoede en ellendigheid. Wat denk je van Heman? HEERE, waarom verstoot Gij mijn ziel; en verbergt Uw aanschijn voor mij? Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen; ik ben twijfelmoedig (Psalm 88:15 en 16).
Nou Heman, dit is niet zo aantrekkelijk voor de jongeren. Dit stoot af.
David dan misschien? Zijt mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt; ja, mijn ziel is zeer verschrikt (Psalm 6:3 en 4). Aanzie mijn ellende en mijn moeite, en neem weg al mijn zonden (Psalm 25:18).
Dit laatste. De zonde. Daar komt al Gods volk achter. Daarover treuren zij. Oorzaak van hun ellende. Van de gevallen mens kan - geestelijk gezien - niets goeds verteld worden…

Nieuwe Testament
Weet je wat ook zo opvallend is? De Heere Jezus Zélf heeft ook heel vaak gewezen op de noodzaak om geestelijk arm en ellendig gemaakt te worden. Tegen al die Joden om hem heen, die dáchten dat zij het ware geloof bezaten, vertelde Hij bijvoorbeeld de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus.
Lazarus. Niet zo’n aantrekkelijke man. Zo’n verachtelijke bedelaar. Hij kon niet eens rechtop staan. Hij lag op de grond voor de poort van de rijke man. En hij zat ook nog eens helemaal onder de zweren. Maar nóg afstotelijker was het. Straathonden likten aan zijn zweren. Nou, wie van jullie wil met zo’n man te maken hebben? Wie zou denken dat hij een kind van God is?
In Lukas 14 vertelt de Heere Jezus de gelijkenis van de grote maaltijd. Die gelijkenis heeft grote betekenis, ook voor nu. Ook voor jou en mij. Veel mensen werden voor die maaltijd uitgenodigd. Maar… zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De één had een akker gekocht. Die moest hij gaan bezichtigen. De ander wilde een juk ossen gaan uitproberen. De volgende was pas getrouwd.
Niemand was arm of ellendig. Niemand had honger. Iedereen legde de roepstem naast zich neer. Hoe is dat met ons in de kerk?
Maar moet je eens kijken wat de knecht nú van zijn heer moet doen! Hij moet armen, verminkten, kreupelen en blinden gaan halen. En als de tafel dan nog niet vol is, moet hij zelfs zwervers en bedelaars gaan zoeken in heggen en stegen. Onaantrekkelijk en veracht in de ogen van mensen.
Maar de Heere maakt door zijn Geest iedereen van Zijn volk ook zo geestelijk arm en ellendig in zichzelf, zo hulpeloos. Waarom?
Opdat ze gaan hongeren, dorsten en verlangen naar Christus, Die gezegd heeft: Maar op deze zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft (Jes. 66:2).
Onuitsprekelijk wonder van genade!

De andere kant
Daarom kon Job uitroepen: Ik weet Mijn Verlosser leeft! Daarom kon David niet zwijgen als de Heere overkwam in zijn ziel. Hij heeft echt niet alleen treurpsalmen gemaakt. In psalm 23 zingt hij blij: De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken. In Psalm 9 roept hij het uit: Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart, ik zal al uw wonderen vertellen. In U zal ik mij verblijden een van vreugde opspringen.

Ik heb vroeger van heel dichtbij een vrouw meegemaakt, die ook vaak zo verdrietig was over haar zonden, over het gemis van de Heere, over de duisternis in haar hart. Dan was ze stil en praatte niet over het geestelijke.
Onaantrekkelijk voor ons als kinderen? Daar dachten wij helemaal niet aan. Wij wisten genoeg. Wij zagen hoe graag ze naar de kerk ging. Hoe ze met de Bijbel omging. Hoe ernstig en liefdevol ze ons wees op de noodzaak van een nieuw hart. Hoge achting hadden we voor haar, ook als we merkten dat ze zich ellendig en arm voelde.
Maar als ze dan in de kerk getroffen was door het Woord en als de Heere door Zijn Geest haar wat ruimte had gegeven, dan kwamen er tranen van blijdschap en kon ze niet ophouden te spreken over de onbegrijpelijke goedheid van God in Christus. En dat voor zo’n zondig en schuldig mens als zij zich voelde…
Zou je dan niet jaloers worden?

Het is helemaal waar wat in Zefanja 3 vers 12 staat: Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de Naam des HEEREN betrouwen.
Arm in zichzelf. En toch rijk. Hoe dat kan?
Alleen door Hem, Die als Mens naar deze aarde gekomen is en Zich zó diep voor hen heeft willen vernederen. Die arm geworden is om hen voor eeuwig rijk te maken. Die verbrijzeld is om hun zonden. Jesaja 53. Die gestraft is om hun vrede te geven. Die gegeseld is om hen te genezen.
Gij hebt ellendigen dat land,
Bereid door Uwe sterke hand
O Israëls Ontfermer.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Ellendig en arm

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's