Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De komst van de Bruidegom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De komst van de Bruidegom

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En te middernacht geschiedde een geroep: Zie, de bruidegom komt, gaat uit, hem tegemoet. Matthéüs 25:6

Geliefde lezer(es),
In deze gelijkenis worden we bepaald bij vijf wijze en vijf dwaze maagden. Zij worden opgeroepen de bruidegom tegemoet te gaan.
Christus heeft van Zichzelf als de Bruidegom gesproken. In het vorige hoofdstuk laat Hij Zijn discipelen weten dat Hij eenmaal zal komen op de wolken des hemels. Daarmee wijst Hij op Zijn wederkomst.
Het Koninkrijk der hemelen openbaart zich op aarde reeds in kaf en koren, in een zichtbare en een onzichtbare kerk. In de zichtbare kerk zijn ook de hypocrieten, de dwaze maagden. Zij worden maagden genoemd, evenals de wijze maagden. Ze hebben immers een schone rechtzinnige belijdenis, zijn versierd met een onberispelijke levenswandel en hebben lampen van het historisch geloof.
Deze dwaze maagden hebben ook olie in hun lampen, evenals de wijze maagden. Ze hebben de algemene werking van de Heilige Geest. Dat kan heel ver gaan. Door menigeen wordt dit voor waarzaligmakend aangezien.
De dwaze maagden hebben echter geen olie in hun vaten. Ze missen genade. Het waarzaligmakend werk des Geestes wordt bij hen gemist. De wijze maagden hadden die wel.
In deze gelijkenis wordt daarom met nadruk in vers 3 en 4 op de noodzakelijkheid van de bevindelijke kennis gewezen. In onze tijd wil men er niet meer aan dat we bevindelijk aan de weet moeten komen dat we van nature allemaal dwaas zijn. In Psalm 53:3 lezen we: God heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht. De uitwendige kennis is noodzakelijk, maar niet genoeg tot zaligheid.
Een natuurlijk mens begrijpt dat niet. De Heere Jezus heeft Zijn Vader gedankt dat het voor de wijzen en verstandigen verborgen is, maar dat het de kinderkens is geopenbaard.
De dichter van Psalm 25 heeft ervan gezongen dat de verborgenheid des HEEREN is voor dengenen die Hem vrezen.
Het zaligmakend geloof is van het historisch geloof onderscheiden. Met een historisch geloof heeft men ook kennis, die ook wel voor waarzaligmakend wordt aangezien. Hoeveel nabijkomend werk is er niet? Op bedrieglijke gronden stelt men zich voor de eeuwigheid gerust. Met wat gemoedswerk achten velen zich bekeerd. Hoeveel voorkomende waarheden zijn er niet bij hen? Men heeft een godsdienst zonder God en men is christen zonder Christus. De olie van de verlichting van het waarzaligmakend werk des Geestes wordt bij hen gemist. Er is geen ware ontdekking en verootmoediging, de wortel der zaak ontbreekt. De liefde Gods is nooit in hun hart uitgestort. Hun geloof wortelt niet in Christus. Het komt toch zo aan op de ware geloofsgemeenschap met Christus.
Er wordt hier over tien maagden gesproken die de bruidegom tegemoet gaan. Dat doen ze alle tien. Christus is de Bruidegom waarover hier wordt gesproken en ze zijn allen op weg naar de bruiloft. De ware levende kerk is de bruid, die heeft Hij van eeuwigheid voor Zijn rekening genomen. Zij is Zijn eigendom; in de tijd krijgen zij met God te doen. Als een dwaas moeten zij zich voor God leren kennen. Zij kunnen in een vrome weg niet bekeerd worden, God moet er aan te pas komen.
De bruid heeft in de tijd kennis gekregen aan de Bruidegom, daarom heeft zij de dag Zijner verschijning liefgekregen. Met hun geestelijke kennis mogen zij meer zien dan met het natuurlijke oog. Hier is geen oppervlakkige kennis uit de Schrift alleen, zij hebben in dít leven leren sterven. Ze hebben tegen een rechtvaardig God gezondigd. Doch wat een wonder als het God de Vader behaagt Zijn Zoon in hen te openbaren. Zij hebben hun dwaasheid voor God in moeten leven.
Maar zij hebben ook iets van die vrede bij God in Christus mogen kennen die alle verstand ver te boven gaat. De liefde Gods is in het hart uitgestort. Die vergaat nimmermeer.
De bruidegom vertoefde, staat er in onze tekstverband. De wederkomst van Christus wordt ons in het vorige hoofdstuk uitvoerig beschreven. Daarom heeft het woordje alsdan zo’n grote betekenis. Doch de Bruidegom vertoeft te komen en het is nacht. Hij laat op Zich wachten. De bruid heeft zich op het bed van zorgeloosheid gelegd en is met de dwaze maagden in slaap gevallen. Dat is het kenmerkende van onze tijd. De kerk is meegevoerd met de geest van deze tijd, er is zo weinig geestelijk leven meer te bespeuren. Waar zijn de wachters op de muren van Jeruzalem?
Dan is het alsdan! Dan, plotseling, midden in de nacht, wordt het geroep gehoord. Zie, de Bruidegom komt, ga uit, Hem tegemoet. Alle maagden schrikken wakker. De wijze maagden bereiden hun lampen, want ze hebben olie in hun vaten! Dat is het ware geloof, hoop en liefde. Maar de dwaze maagden hebben geen olie in hun vaten bij zich. Dan roepen zij tot de wijze maagden: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.
Wat zal dat wezen mijn medereizigers naar de eeuwigheid! Geen olie meer in de lamp te hebben, dan gaat de lamp uit en dat in de nacht van de komst van Christus. Ze krijgen de raad om naar de verkopers te gaan, maar dan er zal geen olie meer verkocht worden.
En het staat er zo nadrukkelijk. Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed waren, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.
Zoals de deur van de ark van Noach door de Heere werd toegedaan, zo zal deze deur ook voor eeuwig gesloten worden. De dwazen maagden hebben nog geklopt aan de deur.
Heere, Heere, doe ons open. Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? Zij lieten zelfs aan de deur nog rechten gelden. Maar dan zal het zijn: Ik heb u nooit gekend.
Geliefde lezer(es), waar hoort u bij? Volk des Heeren, zijn ook wij gereed?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De komst van de Bruidegom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's