Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vriend of vijand

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vriend of vijand

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Overspelers en overspeelsters, weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld. Jakobus 4:4

Geliefde lezers,
Onderstaande meditatie hebben we vooral geschreven met onze jeugd in gedachten.
Jeugd, neem even de tijd om aandachtig te lezen wat we voor jullie geschreven hebben!
En wat voor onze jonge mensen van belang is, is van niet minder groot belang voor onze oudere lezers. Immers, we zijn allen óf een vriend van de wereld en daardoor een vijand van God, óf een vriend van God en daardoor een vijand van de wereld.
Wat zijn jullie op dit moment, jeugd? Een vriend of een vijand van de wereld, een vriend of een vijand van God? Laten we, om het antwoord op deze vragen te vinden, nog eens luisteren naar wat Jakobus zegt: Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld. De apostel noemt allen die de wereld lief hebben overspelers en overspeelsters. Onze kanttekenaren zeggen bij deze woorden: ’Zo noemt de apostel al degenen die de liefde die zij God in Christus, hun Bruidegom en Zaligmaker, schuldig zijn en Hem ook in de Doop beloofd hebben, betonen aan de wereld.’ Vervolgens leggen zij uit waarom de apostel hier een vergelijking gebruikt die ontleend is aan lichamelijk overspel. Zoals getrouwde mensen overspel plegen wanneer zij de liefde die zij aan elkaar verschuldigd zijn, aan anderen geven, op welke wijze dan ook, zo plegen wij ook overspel tegenover de Heere wanneer wij de liefde die de Heere rechtvaardig toekomt, aan de wereld geven.
Jonge mensen, zullen jullie nooit vergeten dat wij allen in het paradijs overspelers en overspeelsters geworden zijn? De liefde en trouw die de Heere ons bewees, hebben wij met liefdeloosheid en ontrouw beantwoord.
Wij hebben satan de hand gegeven en ons moedwillig van onze Schepper en Weldoener losgescheurd. Daardoor zijn we een vriend van de wereld en een vijand van God geworden. Sindsdien doen we hetzelfde wat een bij doet, die van de ene bloem naar de andere vliegt om er honing uit te halen.
Hebben we de honing van werelds genot uit de ene bloem gezogen, dan vliegen we weer naar een andere.
Echter, net als een vis die zich verkijkt op het lekkere lokaas omdat hij geen erg heeft in de haak die de visser in zijn lokaas heeft verborgen, zo verkijkt de mens zich ook op de zonde. De zonde smaakt zoet in zijn mond, maar hij is er blind voor dat hij bitter is in zijn buik. Dat wil zeggen, de gevolgen van de zonde zullen vreselijk zijn. Weten jullie dat dan niet? Ja, verstandelijk kunnen jullie dat weten, want jullie zijn bij Gods Woord opgevoed, waarin ons overduidelijk geleerd wordt dat de bezoldiging van de zonde, dat wil zeggen, het loon van de zonde, de dood is (Rom. 6:23a). Daarom zegt Jakobus: Weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Des te erger is het als je, ondanks dat je dit weet, toch de vriendschap van de wereld blijft begeren.
Jongens en meisjes, ik kan jullie niet ernstig genoeg waarschuwen voor de vriendschap van de wereld. De vriendschap van de wereld is maar schijn, en schijn bedriegt. De vriendschap die de Heere jullie daarentegen biedt, is geen bedrog, maar oprecht. Eén minuut Gods liefde en vriendschap te mogen genieten, is oneindig meer waard dan een leven lang de vriendschap van de wereld.
Wil je toch graag meedoen met de laatste mode zodat je op school, op straat of bij je vrienden en vriendinnen niet uit de toon valt? Wil je toch graag naar muziek luisteren of uitgaansgelegenheden bezoeken waarvan je echt wel weet dat je er niet thuis hoort? Onthoud dan de woorden van Jakobus: Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Niets is vreselijker dan een vijand van God te zijn! Als Zijn toorn maar een weinig zal ontbranden, kom je eeuwig om. Vlied daarom van de toekomende toorn! Anderzijds, niets is zaliger dan een vriend van God te zijn en Hem tot je Vriend te hebben. O, jonge mensen, zie toch eens het echte geluk van hen die door Gods genade van vijanden tot vrienden van God zijn geworden! Hun geluk zal hun bij het sterven niet ontvallen, en dat zal wel gebeuren met het schijngeluk van hen die vrienden van de wereld willen blijven!
Weten jullie wat ik je van harte gun? Ik gun jullie om van een vijand van God, wat we allen van nature zijn, tot een vriend van God gemaakt te mogen worden. Ik gun je Zijn liefde, Zijn gemeenschap. O, als je toch eens wist welke grote schatten dat zijn, dan zou je tegen de zogenaamde schatten van deze wereld zeggen: ’Weg, wereld! Weg, schatten! Gij kunt niet bevatten, hoe rijk ik wel ben. ’k Heb alles verloren, maar Jezus verkoren, Wiens eigen ik ben.’
Zijn er onder jullie voor wie de wereld haar glans verloren heeft, omdat je bedroefd bent vanwege de zonden waarmee je tegen God gezondigd hebt? Luister, Eén is er Die jullie echt helpen kan. Hij heeft van Zichzelf gezegd: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven (Joh. 16:4). Hij is voor vijanden de dood ingegaan, om uit vrije genade van vijanden vrienden te maken. Roep onophoudelijk met de arme, blinde Bartiméüs: Jezus, Gij Zone Davids, ontferm U mijner! Wat zou het verblijdend zijn om nog eens uit jullie mond te mogen horen hoe de Heere jullie van een vijand tot een vriend van Hem heeft willen maken. Ja, hoe Hij jullie Zielenvriend is geworden.
Geliefde lezers, wie van u mag, wellicht wel beschroomd maar toch in oprechtheid, met David instemmen: ’Ik ben een vriend en metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen’?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Vriend of vijand

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 2014

De Wachter Sions | 8 Pagina's