Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uitgeverij Den Hertog – Houten stuurde ons de volgende boeken:

R.M. McCheyne, Christus ons alles, acht predicaties; € 12,50

Maarten Luther, Loflied op Gods goedheid, Psalm 65, 78 blz.; € 11,50

R.M. McCheyne, Christus ons alles, acht predicaties

De bekende Schotse predikant Robert Murray McCheyne (1813-1843) heeft als een kaars voor een korte tijd zijn licht laten schijnen. Hij overleed in de jonge leeftijd van 29 jaar. Ondanks dat McCheyne zeer kort werkzaam in de dienst des Heeren is geweest, schreef hij een groot aantal boeken. In zijn nalatenschap bevonden zich veel preken. Zijn vrienden hebben er zorg voor gedragen dat deze in druk verschenen. Daarvan werden verschillende werken in het Nederlands gepubliceerd, waaronder ook het achttal dat nu opnieuw uit het Engels is vertaald en door ons wordt gerecenseerd.

We achten de preken van deze jonge leraar die een bijzonder verlicht verstand had ontvangen en diep was ingeleid in Christus’ Middelaarswerk als hemelse juwelen. De liefde tot Christus en zijn naaste was oorzaak dat hij zijn hoorders wees op de noodzakelijke bekering en geloofskennis van Christus. We hebben zijn acht predicaties gelezen en achten ze van grote betekenis. Zij bevatten geen lange inleidingen of uitweidingen, maar leiden de lezer direct tot de wezenlijke zaken. Zij zijn bedauwd met de liefde van Christus en met de ware geloofsijver om zondaars aan te zeggen dat er buiten Hem geen leven is. Hij begint en eindigt met een ieder erop te wijzen hoe rampzalig hij of zij is die buiten Christus leeft en hoe noodzakelijk het is om Hem te leren kennen. De liefde van Christus drong hem omdat hij overtuigd was dat de zaak van de Koning haast heeft.

Alle leraars zouden er goed aan doen om deze goede strijd van een geoefend krijgsknecht van Jezus Christus in zijn geschriften waar te nemen. Elk woord is van gewicht. Elke zin ademt de liefde van Christus uit. Elke preek getuigt van het naleven van wat Paulus betuigde in 1 Korinthe 2:2: Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd. Elk nagelaten geschrift bevestigt de titel van dit prekenboek: ‘Christus ons alles.’

Wanneer u dit niet kunt zeggen, dan is Christus tegen u en u tegen Christus. We hopen dat u door middel van zijn preken eens mag zeggen wat McCheynne heeft gedicht: ‘Eens was ik een vreemd’ling voor God en mijn hart.’ En dat u uiteindelijk van harte mag instemmen:

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is. Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf. Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.

Nu reis ik getroost onder ’t heiligend kruis naar ’t erfgoed hierboven, naar ’t Vaderlijk huis. Mijn Jezus geleidt mij door d’ aardse woestijn. “Gestorven voor mij!” zal mijn zwanenzang zijn.

Maarten Luther, Loflied op Gods goedheid, Psalm 65 Maarten Luther (1483-1546), de bekende reformator, was het middel in Gods hand om de dwalingen van Rome aan de kaak te stellen en de leer van vrije genade te verkondigen en te verdedigen. De eeuwigheid zal openbaren wat de vruchten op zijn prediking en nagelaten geschriften zijn.

In 1534 was Luther in gezelschap van Caspar Cruciger, predikant en professor in Wittenberg in Dessau op bezoek bij de vorst Joachim. Voor hem en zijn familieleden heeft Luther een predicatie over Psalm 65 gehouden. Luther schrijft in zijn Voorrede dat Psalm 65 is gedicht om ons in de eerste plaats te leren Wie alle gaven schenkt. In de tweede plaats om ons op te roepen ingetogen en met ernst te bidden ‘in alle nood die misschien over ons komt’. Luther geeft de reden hiervan op, namelijk omdat onze zonde en ondankbaarheid oorzaak kunnen zijn van dure tijden en bezocht te worden met zwaardere straffen.

De uitleg is eenvoudig en gebaseerd op Luthers vertaling van de Bijbel. Ter vergelijking is aan het begin van een nieuw vers de tekst in de Statenvertaling toegevoegd. Luther besluit zijn uitleg met:

Iedereen kan dus blij zijn en juichen over Gods genade en over wat Hij schenkt, voor het geestelijke en het lichamelijke, zoals dat in deze Psalm beschreven is – als we het maar recht konden zien en waarderen.

Weet u waar Luther ons in zijn verklaring mee vergelijkt als we bijvoorbeeld tijdens de Heilige Doop wel zien maar niet recht zien?

We hebben net zulke ogen als een koe wanneer ze naar een nieuw hek staat te kijken (…). Maar omdat de mensen niet méér zien dan water en de hand van een mens, gaan we af op wat we zien en denken niet verder.

VBSO

giften en collecten over de periode 1 januari – 31 juli 2015

Hierbij een verantwoording van ontvangen bedragen voor onze scholenbond. De vakantieperiode ligt achter ons. Een nieuw schooljaar is begonnen. Wat zal het ons weer brengen? Hebben wij met onze kinderen er in de vakantie een indruk van gekregen dat de ogen des Heeren de ganse aarde doorlopen en dat er geschreven staat: Hij let op al hun werken? De Heere mocht Zijn beschuttende hand over ons en onze scholen uitstrekken. De zuivere leer der waarheid mag op onze scholen nog gevonden worden. Een groot voorrecht maar ook een grote verantwoordelijkheid. Dat geldt onze leerkrachten en onze leerlingen.

Voor ouders, personeel en besturen blijft de eis: Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs, als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken. Er mocht onder ons nog gebed gevonden worden voor onze jeugd, waar zoveel op afkomt.

Ouders, beseffen we wel het voorrecht dat we in ons land nog de mogelijkheid hebben om onze kinderen naar scholen te sturen waar onderwijs mag worden gegeven op grond van wat de Heere van ons als ouders in zijn Woord eist?

De Heere geve ons als besturen wijsheid, moed en krachten, maar ook voorzichtigheid en bedachtzaamheid om de scholen te leiden. We behoren in leer en leven een afgezonderd volk te zijn. Als bestuur van de VBSO en ons Kerstencentrum hopen we ook in het nieuwe schooljaar alles te doen om de besturen te ondersteunen, daarbij onze eigen identiteit in het oog houdend.

Maak in Uw woord mijn gang en treden vast, opdat ik mij niet van Uw paan moog keren.

Ten slotte nog een mededeling over de financiële actie. Een ieder die met ons onderwijs meeleeft is hier vanzelf benieuwd naar. Helaas moeten we zeggen dat de opbrengst de laatste jaren iedere keer wart minder is. Maar degenen die tot heden achtergebleven zijn kunnen nog veel goed maken!! Mogen we op U rekenen? Voor de 24e keer is de actie eind mei begonnen en heeft met een totaal aan tal van 2026 acceptgirokaarten opgebracht € 44.571,20. Alle gevers en geefsters onze hartelijke dank.

De Heere geve ons getrouwheid ieder op de plaats waar hij is gesteld. Hijzelf is en blijft de Getrouwe:

God zal Zijn getrouwheid verklaren Hem, die met onrecht is gekweld; Zij, die de vromen hier bezwaren, Worden voor Gods oordeel gesteld.

Buiten de financiële actie zijn de volgende giften en collecten ontvangen:

A.F.V € 25,- F. S. 10,-

C.B. 25,- M.d.B 25,-

J.C. 5,- S. C. 10,-

J.v.Z. 10,- M.v.d.H 20,-

A. d. K 25,- J. V. 16,-

Collecte GGiN te:

St. Maartensdijk € 175,65

Arnemuiden € 710,40

Uit collecte GGiN te: Zierikzee € 100,00

Vrouwenver. “Helpende handen” Uddel € 500,00

M. Weststrate, penningmeester
Ver. Bev. Schoolonderwijs op Ger. Grondslag (VBSO)
p/a Hemstraat 30, 4481 BM Kloetinge
IBAN te Goes NL89 ABNA 0510 1414 55
ING: NL13 INGB 0004 4962 21

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2015

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2015

De Wachter Sions | 8 Pagina's