Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het enige fundament

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het enige fundament

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. En indien iemand op dit fundament bouwt goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen, eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.

Geliefde lezer(es),

We lezen in dit hoofdstuk dat de apostel Paulus twee jaar heeft mogen arbeiden in de gemeente van Korinthe. Korinthe was een havenstad met ongeveer 700.000 inwoners De heidense bevolking was ruw van zeden en leefde in wellusten. Ondanks dat mocht Paulus daar zijn arbeid verrichten.

Nadat Paulus de gemeente verlaten had zijn er in die gemeente valse leraars opgestaan die twist en tweedracht zaaiden. We lezen dat in het 11e vers van het eerste hoofdstuk: Want mij is van u bekendgemaakt, mijne broeders, door die van het huisgezin van Chloë zijn, dat er twisten onder u zijn. Welke twisten waren dat? Paulus noemt hun verdeeldheid. En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos, en ik van Céfas, en ik van Christus. Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus’ naam gedoopt? Het was een jonge gemeente en de leden waren nog niet standvastig in de leer. Hij gaat hen onderwijs geven met voorbeelden uit het leven van alledag. Een beeld van een moeder en haar kind, van een kweker en van een bouwmeester. En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.

Gods Woord wijst er ons steeds weer op dat er standen zijn in het genadeleven. Paulus zegt: Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet. Kleine kinderen geven we melk, die eten nog geen vast voedsel. Paulus zegt dat zijn prediking eenvoudig van inhoud was omdat ze zo weinig kennis van de waarheid hadden. Ze moesten nog opwassen in de genade en de kennis van Christus.

Paulus predikte naar het bevel des Heeren in Korinthe het Woord Gods. De Heere had betuigd: want Ik heb veel volk in deze stad. Na hem hebben ook Apollos en Timótheüs de gemeente gediend. Paulus wijst de Korinthieërs hun tweedracht aan. Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk? Ze waren door vleselijke genegenheden gedreven in het onderscheiden van hun leraars. Paulus noemt dat een dwaasheid die men ook in onze dagen vindt.

Apollos was een bijzonder welsprekend prediker. Daar hield men wel van. Maar als God een leraar in Zijn wijngaard tewerkstelt, dan verleent Hij meer of minder talenten. De Heere deelt Zijn gaven op onderscheiden wijze uit. In Korinthe werden echter de door God gezonden predikers afgerekend op hun talenten en gaven. Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars door welken gij geloofd hebt? De één was voor Apollos en de ander voor Paulus. Het gaf zoveel verdeeldheid en tweedracht.

Paulus heeft geplant. Als een kweker zijn plantjes heeft gezet dan is er niet één mens die enige wasdom kan geven. Dat moet van Boven komen. Zo is het ook met de verkondiging van het Woord. Paulus heeft geplant en Apollos heeft nat gemaakt, maar God heeft de wasdom gegeven. Daar heeft Paulus op gewezen, om nu te mogen opwassen in de kennis en de genade van onze Heere Jezus Christus. Paulus kan die wasdom niet geven. Apollos kan dat niet en Gods knechten kunnen dat ook niet. Alleen God is het Die de wasdom geeft.

Naar de genade Gods die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd, en een ander bouwt daarop. Hij heeft niet anders willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Op dat fundament heeft Paulus gewezen.

Er moet gegraven worden om dat fundament te leggen. Dat is de bevinding waar Paulus over spreekt. In een weg van ontdekking wordt een mens door Gods Geest ontbloot. Hij gaat graven om op dat fundament te komen, want het einde der wet is Christus. Op dat fundament moeten stenen gemetseld worden. Daar wordt ook het paslood aangelegd.

In onze tekst wordt over verschillende bouwstoffen gesproken. Het ware leven wordt door vuur beproefd. Goud en zilver kan men in het vuur brengen zonder dat het verandert van materiaal. De Heere Jezus heeft aan de discipelen gevraagd: Maar gijlieden, wie zegt gij dat Ik ben? En Petrus antwoordende, zeide tot Hem: Gij zijt de Christus. Na deze belijdenis heeft Christus gewezen op dat vaste fundament: …en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen. En daar wil Paulus als een wijs bouwmeester ook op bouwen.

Wat zal er overblijven als we een huis bouwen zoals de dwaze bouwer? Die bouwde met hout, hooi en stoppelen. Maar door het vuur van beproeving komt het openbaar dat er een vermeende bekering is waar God niet van weet. Met een tekstje en versje zal het echt niet gaan. Dat zal verbranden, net zoals hout, hooi en stoppelen.

Het komt er zo op aan of we met het ware geloof bedeeld zijn. Het goud, waarmee het geloof wordt bedoeld, zal beproefd worden. Als God om Zijn recht komt zal alles wat van de mens is verbranden. Voor Gods gerechtigheid kunnen we niet bestaan, dat wordt met het vuur bedoeld. Zo Gij, HEERE, de ongerechtigheden gadeslaat, Heere, wie zal bestaan? Maar als we door genade op dat enige fundament zijn gekomen, dan kan het door het vuur beproefd worden. Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen.

Geliefde lezer(es), wat is uw fundament en met welke bouwstoffen bent u aan het bouwen? O, bedenk dan toch het volgende: Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2015

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het enige fundament

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2015

De Wachter Sions | 8 Pagina's