Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (142)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (142)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Liefde is graag in gezelschap van de persoon die zij bemint. De grootste smart van Gods volk is wanneer zij de nauwe gemeenschap met Christus niet beoefenen. We hebben het niet over genietingen en vertroostingen, maar over de gemeenschap met Christus, want Hij Zelf is hun Genieting en Vertroosting! Och, dat we Christus’ gemeenschap boven alles waarderen, we zouden geen rust hebben alvorens Hij ons dicht tot Zich trekt en wij Zijn adem gewaarworden en uitroepen: De adem des Almachtigen heeft mij levend gemaakt (Job 33:4).

Christus geeft dan uitleg over Zijn eigen Woord. Dit geldt ook voor het eerste van de 4 dekkleden dat over de tabernakel werd gelegd waarover we nu willen schrijven. Alles wat de Heere hierover liet beschrijven was niet alleen van grote betekenis voor het volk van Israël. Thomas Watson merkt daarom op: ‘Het Oude en het Nieuwe Testament zijn de twee lippen waardoor God tot ons heeft gesproken.’ Dit alleen moet genoegzame reden zijn om te onderzoeken wat de Heere ons met het eerste dekkleed te zeggen heeft. Wanneer Hij tot óns spreekt en Zijn woorden als zoete honingdruppels zijn, beoefenen we de zoete gemeenschap met Christus! We zullen dan gelovig weten dat het eerste dekkleed ook Christus afbeeldde.

Het eerste dekkleed bestond uit twee delen van vijf gordijnen

De tabernakel was ongeveer 14 meter lang, 6 meter breed en 5 meter hoog. Omdat de tabernakel door kleden bedekt moest worden, spreken we van dekkleden. Er waren 4 dekkleden. Het eerste of onderste was een prachtig geweven kleed bestaande uit 10 gordijnen of banen, dat dwars over de breedte van de tabernakel was gespannen, te beginnen vlak boven de ingang van de tent tot over de achterzijde. De Heere gaf het volgende te kennen: De tabernakel zult gij maken van tien gordijnen (Exod. 26:1). Ook lezen we dat de Heere de maat van elk van de tien gordijnen of banen aangaf: De lengte van een gordijn zal van acht en twintig ellen zijn en de breedte ener gordijn van vier ellen; al deze gordijnen zullen één maat hebben (Exod. 26:2). Het kleed had een lengte van bijna 13 meter en een breedte van 18 meter. Omdat het dekkleed langer en breder was dan de tabernakel, hing het overige aan de buitenkant langs de berderen of planken (Exod. 26:12,13).

Dit dekkleed was niet één groot geheel maar in twee delen verdeeld. Elk deel bestond uit 5 gordijnen of banen: Er zullen vijf gordijnen samengevoegd zijn, de ene aan de andere; wederom zullen er vijf gordijnen samengevoegd zijn, de ene aan de andere (Exod. 26:3). We lezen echter niet hoe bijvoorbeeld de eerste baan aan de tweede was samengevoegd, maar wel dat de twee delen die elk uit 5 gordijnen of banen bestonden, aan elkaar werden gevoegd tot één dekkleed. Dit gebeurde niet door ze aan elkaar te naaien, maar door middel van striklisjes en haakjes. Om een nauwe verbinding van beide kleden met elk 5 gordijnen te verkrijgen, moest men aan elke zijde 50 gouden haakjes en 50 hemelsblauwe striklisjes maken.

Wanneer de twee gordijnen van 18 meter naast elkaar over de gehele breedte van de tabernakel werden gelegd, strikte men die met striklisjes aan elkaar, zodat zij één geheel vormden: Vijftig striklisjes zult gij aan de ene gordijn maken, en vijftig striklisjes zult gij maken aan het uiterste der gordijn dat aan de tweede samenvoegende is; deze striklisjes zullen het ene aan het andere samenvatten (vers 5). Ver volgens moest men deze striklisjes in gouden haakjes vastmaken: Gij zult ook vijftig gouden haakjes maken, en zult de gordijnen samenvoegen, de ene aan de andere, met deze haakjes, opdat het één tabernakel zij (vers 6). Beide kleden werden dus door middel van 2 x 50 striklisjes aan 2 x 50 gouden haakjes samengevoegd. In de eerste plaats was dit uit praktisch oogmerk om deze er makkelijk af te halen wanneer het volk van Israël in de woestijn verder moest trekken.

Onze lezers zullen wellicht begrijpen dat dit tweedelige dekkleed voornamelijk een geestelijke betekenis had.

De geestelijke les waarom dit dekkleed uit twee delen van vijf gordijnen bestond

De kanttekening geeft de volgende uitleg bij: De ene aan de andere (vers 3, 5 en 6), namelijk ‘de vrouw aan haar zuster’. Het is een Hebreeuwse spreekwijze om de nauwe vereniging tussen die beide uit te drukken, zodat ermee wordt aangegeven de nauwe vereniging tussen Christus en Zijn volk en tussen de leden onderling. De Heere heeft met het samenvoegen van beide gordijnen willen aangeven hoe God de Vader naar Zijn welbehagen Zijn volk in Christus heeft verkoren en aan Hem in de eeuwige vrederaad gegeven om voor hen de zaligheid op aarde te verdienen, niet alleen uit de Joden maar ook uit de heidenen (Joh . 3:16) .

Tevergeefs zult u deze geestelijke verklaring van dit onderste dekkleed bij de Joodse rabbijnen vinden. Zij zouden dan moeten toegeven dat er al die eeuwen een zodanig rijke evangelische prediking aangaande Christus ook voor de heidenen is uitgegaan! Laten we dit ervan schrijven: Het onderste dekkleed was verborgen en werd alleen gezien door de priesters die in het heilige werkzaam waren. Zo is er nog steeds een ‘deksel’ op de ogen van vele Joden die niet willen zien dat dit verborgen dekkleed Christus afbeeldde, Die Joden en heidenen met elkaar samenvoegt tot één kudde. Christus heeft dit bevestigd, toen Hij zei: Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder (Joh. 10:16).

Deze grote belofte van het eeuwige verbond van God de Vader met Christus werd door dit dekkleed afgebeeld. Dit onderste tweedelige dekkleed dat door hemelsblauwe striklisjes en gouden haakjes werd samengevoegd en over het heilige en het heilige der heiligen werd gelegd, beeldde het samenvoegen af van Joden en heidenen uit alle landen in de wereld! Gods de Vader zal door Zijn Geest en Woord verloren doch verkoren zondaars uit alle landen van de wereld trekken, en door het zaligmakend geloof met Christus verenigen en tot één Kerk samenvoegen. (Heere, trek ook ons en onze kinderen en voeg ons samen!)

Zie, dát beeldden die hemelsblauwe striklisjes af. Hemelsblauw! Het wijst ons er op dat deze samenvoeging de vrucht is van de hemel ofwel van de God aller genade zonder mensenwerk! Dát beeldden ook de gouden haakjes af. Gouden! Het leert ons dat dit tot eer en verheerlijking is van God Drie-enig. We weten dat die hemelsblauwe striklisjes en gouden haakjes aan de buitenkant niet te zien waren. Maar als de Heere Zijn volk iets van deze geloofsvereniging geeft te beoefenen, eren zij God de Vader voor het zenden van Christus uit de hemel en in hun hart! Het kan niet anders dan dat u met uw hele hart behoefte krijgt om Hem te eren. Mogen we het zo uitdrukken: Och, of u ons wilt helpen om Hem door lof- en dankzegging te verhogen. We nemen dan de láágste plaats in! (2 Sam. 7:18).

Met dat we dit schrijven hadden we kortgeleden onze jaarlijkse dankdag, die voor ons een onvergetelijke dankdag was. We spraken over het danklied van de verlosten door Christus’ bloed die in de hemel het nieuwe lied zingen: En zij zongen een nieuw lied (…) want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht door Uw bloed, uit alle geslacht en taal en volk en natie (Openb. 5:9). Hoe blijkt uit dit danklied dat de verlosten door Christus’ bloed aan Hem en aan elkaar zijn samengevoegd zoals de twee samengevoegde delen van het onderste kleed over de tabernakel: Gij en ons: Uit alle geslacht en taal en volk en natie.

Nog iets wonderlijks! We lezen dat die striklisjes en gouden haakjes net boven het voorhangsel hingen dat scheiding maakte tussen het heilige en het heilige der heiligen (Exod. 26:33). Allen die hier op aarde met Christus worden verenigd, zullen straks in het heilige der heiligen ofwel in de hemelse heerlijkheid worden gebracht. De hemelsblauwe striklisjes en gouden haakjes getuigden dat de strijdende en de triomferende Kerk één in Christus zijn. We sluiten voor ditmaal af: De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2015

De Wachter Sions | 8 Pagina's

De tabernakeldienst (142)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2015

De Wachter Sions | 8 Pagina's