Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gebr. Koster stuurde ons de volgende prekenbundels toe: Ds. A. Schultink, Ter gezetter tijd, zes preken € 14,90 Ds. A. van Voorden, De Nachtgezichten van Zacharia, negen preken, € 14,90

Ds. A. Schultink, Ter gezetter tijd, zes preken. Het is alweer een jaar geleden dat onze ambtsbroeder, ds. A. Schultink aan de gemeente van Rhenen verbonden werd. Ter gelegenheid van dit bijzondere feit is het boek getiteld ‘Ter gezette tijd’ uitgegeven, waarin de afscheidsdienst van de gemeente van Gouda en de bevestigings- en intredepredicatie met nog drie andere preken zijn opgenomen. Christus, de Koning van Zijn gemeente gaf tijdens de bevestigingsdienst getuigenis dat Hij Zelf onze ambtsbroeder aan de gemeente van Rhenen verbond met de tekstwoorden: Zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven, en niemand kan die sluiten; want gij hebt kleine kracht (Openb. 3:8b). Het deed ons goed dat ds. Schultink in een terugblik mocht getuigen: ‘In het achterliggende jaar hebben we mogen ervaren dat de Heere Zijn Woord heeft willen openen. Dan is het ook: Hij Die u roept is getrouw, Die het ook doen zal. Ik mag ervaren dat ik de gepaste vrijmoedigheid mag hebben om met blijmoedigheid Gods Woord uit te dragen.’

Onze ambtsbroeder voelt met het ouder worden dat zijn krachten afnemen. We verwonderen ons daarom des temeer hoeveel werk hij in de kring van onze gemeenten nog mag verrichten. We hopen dat de eenvoudige predicaties in deze prekenbundel dienstbaar gesteld worden tot uitbreiding van Gods Koninkrijk en tot versterking van Gods volk.

Ds. A. van Voorden, De Nachtgezichten van Zacharia, negen preken

Onze ambtsbroeder, ds. A. van Voorden heeft verschillende uitgesproken preken in boekvorm laten uitgeven. Thans is een nieuwe bundel verschenen die handelt over het troostvolle Bijbelboek Zacharia. De Heere maakte door middel van acht nachtgezichten aan de profeet Zacharia Zijn heilsplan bekend, dat niet alleen gold voor het volk van Israël in een tijd van tegenstand, spot en hoon, maar ook voor de Kerk van alle tijden en eeuwen. De naam Zacharia betekent: ‘de gedachtenis des Heeren.’ Die gedachtenis is in Gods Kerk van geslacht tot geslacht (Ps. 135:13). Zacharia mocht de gedachtenis van de HEERE als Verbonds-God in Zijn bescherming, trouw en genade beschrijven. Dit wordt nu het grootste wonder voor een ontrouw en schuldig volk in zichzelf. Het Bijbelboek Zacharia heeft dan ook dezelfde betekenis voor onze tijd, zoals we in deze prekenbundel bevestigd zien.

De predikant van Opheusden staat in zijn eerste predicatie stil bij de droevige omstandigheden waarin het volk van Israël ten tijde van de profeet Zacharia verkeerde en de troostvolle boodschap die hij in de Naam des Heeren mocht verkondigen. In de volgende acht preken deelt hij ons iets mee wat de geestelijke betekenis is van de nachtgezichten en benadrukt in elke predicatie de noodzakelijke wedergeboorte en de kennis van Christus.

Elke leraar heeft een zekere vrijheid van exegese zolang het niet met Gods Woord in strijd is. In de zesde preek die handelt over de kandelaar en de twee olijfbomen geeft de predikant aan dat met de zeven lampen de genadegiften aan Gods volk worden bedoeld. Andere verklaarders denken eerder aan de leraars die Gods Woord uitdragen of aan Gods volk die net als de wijze maagden lampen met olie van genade bij zich hadden. Op bladzij 79 wordt Luther geciteerd: ‘Ik ben Uw zonde, en Gij zijt mijn gerechtigheid’.

Ter verduidelijking het volgende. Luther schreef in 1516 aan George Spenlein, een ordebroeder: Beste broeder, leer Christus kennen, de Gekruisigde. Leer Hem lofzingen en aan jezelf twijfelen. Zeg tot Hem: ‘Gij, Heere Jezus, zijt mijn gerechtigheid en ik ben Uw zonde. Gij hebt het mijne genomen en mij het Uwe gegeven; wat Gij niet waart, naamt Gij aan; en wat ik niet was, hebt Gij genomen (…). Luther legt deze uitspraak nader uit en vervolgt zijn brief: Leer dus van Hem, dat Hij Zijn gerechtigheid tot jouw eigendom maakt, waar Hij je aannam en jouw zonde tot de Zijne maakte. De uitspraak van Luther wordt wel de zalige ruil genoemd tussen Christus en Zijn bruid. Om het nogmaals te verduidelijken, noemen we wat Luther schrijft in de 'Verklaring van de Brief aan de Galaten’: Maar hoe zal ik van de zonde bevrijd worden? Loop hard naar Christus, de Arts, Die de verslagen harten geneest en de zondaars redt. Gelooft in Hem; als u gelooft bent u rechtvaardig, omdat u God de eer geeft, dat Hij almachtig is, barmhartig, waarachtig, enz. (…) Wat dan nog aan zonde in u over is, wordt u niet toegerekend, maar u om Christus' wil geschonken, in Wie gij gelooft; Die volmaakt en volkomen rechtvaardig is: Zijn gerechtigheid is dan de uwe en uw zonde is de Zijne.

Het is onze wens dat de Heere de inhoud aan het hart van de lezers wil heiligen.

Oproep Curatorium

Het curatorium van onze gemeenten hoopt op woensdag 25 mei D.V. te vergaderen in Barneveld. Tijdens deze vergadering zullen degenen die zich geroepen voelen tot het leraarsambt gehoord worden.

Geliefde lezer,

De profeet Jeremia zegt: Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben. Zij zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot (Klaagl. 3:22 en 23). Dit mogen wij ook wel opmerken, ook met betrekking tot ons kerkelijk leven. De Heere heeft ons geschonken dat alles zijn voortgang nog mag hebben. De tijd is weer aangebroken dat er door het curatorium een oproep wordt gedaan aan degenen die zich geroepen voelen tot het leraarsambt, om zich daarvoor te melden.

Mocht het maar zijn dat de Heere ons in het kerkelijk leven zou willen verblijden, door nog leraars te schenken om het Woord uit te dragen, in deze bange tijd die wij beleven. De Heere geve dat er in de gemeenten gebed mocht zijn voor ons als curatorium, maar in het bijzonder ook voor het geheel van ons kerkelijk leven. Mocht de nood dienaangaande maar recht gevoeld worden.

Wij weten dat het werk in onze gemeenten met weinig leraars gedaan moet worden. Soms ook zwak naar het lichaam of al op een hogere leeftijd gekomen. En daarbij niet alleen de zorg voor hun eigen gemeente, maar ook de arbeid in de vele vacante gemeenten. Twee leraars verkeren in het buitenland, die wanneer zij overkomen, proberen zoveel mogelijk ambtelijke arbeid hier te verrichten, maar dat neemt niet weg dat de nood groot is. Student O.M. van der Tang heeft dit jaar een stichtelijk woord in de gemeenten mogen spreken, en hoopt straks examen af te leggen om beroepbaar gesteld te kunnen worden.

Ook student D.E. van de Kieft hoopt examen af te leggen om bevorderd te kunnen naar het tweede leerjaar. Deze examens zullen plaatsvinden op de tweede vergaderdag, donderdag 26 mei. Beide studenten wensen we de ondersteuning des Heeren toe. Mocht het alles zijn in de gunst des Heeren.

Als wij zien op alles wat er plaatsvindt in deze tijd, dan mag ons hart wel met bange vrees vervuld zijn. Maar door alles heen voert de Heere Zijn raad uit. Wat er ook gebeurt, Hij vergadert Zijn Kerk bijeen.

Daarom heeft het curatorium ook de plicht om te doen wat haar hand vindt om te doen. Mocht de Heere Zijn zegen, die onzerzijds zo verbeurd is, eraan willen verbinden, tot stichting van de gemeenten, maar bovenal tot uitbreiding van Zijn koninkrijk. Dat is onze hartelijke wens en bede.

Oud. D. Hendriks van Warbij

Aanmelding

De persoon die zich meldt om door het curatorium te worden gehoord, heeft allereerst een attest nodig van de kerkenraad van de gemeente waartoe hij behoort. De betrokkene dient zich dus eerst tot de eigen kerkenraad te wenden. Het curatorium wijst er met klem op dat ze verwacht door de betrokken kerkenraad voldoende te worden ingelicht over de persoon aan wie een attest wordt verstrekt. Dit betreft niet alleen zijn verleden, werkkring en de persoonlijke levensomstandigheden, maar ook hoe de gehele levenswandel van de betrokkene is. Als de kerkenraad er niet van overtuigd is dat een persoon met stichting de gemeenten zou kunnen dienen, geve hij geen attest af. Verder wijzen wij erop dat de persoon het verzoek om gehoord te worden zelf schriftelijk bij het curatorium moet indienen, vergezeld van het attest van de kerkenraad. Het verzoek dient uiterlijk op woensdag 18 mei D.V. in bezit te zijn van het curatorium, geadresseerd als volgt:

Curatorium Ger. Gem. in Ned.

p/a ouderling D. Hendriks van Warbij, Tielsestraat 81-a, 4043 JR Opheusden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's