Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelse geschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelse geschiedenis

Waarom spreekt Gij door gelijkenissen? De gelijkenissen van de Heere Jezus

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

2. Geef rekenschap van uw rentmeesterschap

De voornaamste lering uit ‘de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester’ is, dat we ons moeten voorbereiden op de toekomst. De rentmeester voorzag dat hij straks op straat kwam te staan en daarom wilde hij door het afsluiten van nieuwe contracten in een goed blaadje bij de pachters komen. Door zo te handelen zouden zij hem zeker helpen als hij straks bij hen om hulp aanklopte als hij in moeilijkheden zou komen.

Er zijn wel verklaarders die in het veranderen van de contracten van zijn heer door de onrechtvaardige rentmeester een daad van bekering zien. Zij zeggen: De heer eiste van zijn pachters honderd vaten olie en honderd zakken (mud) tarwe. In dat bedrag was tevens de rente inbegrepen, die toen bij olie op 100 procent en bij tarwe op 25 procent was vastgesteld. Maar volgens de wet van Mozes was het berekenen van die rente verboden. En wat deed nu de rentmeester? Hij veranderde de contracten door de verboden rente van het totaalbedrag af te trekken. Hij handelde strikt naar de wet van Mozes en zei tegen de pachter: 'Nee, jij hoeft de honderd procent rente over de olie niet te betalen en daarom ben je mijn heer geen honderd vaten olie, maar vijftig vaten olie verschuldigd. En jij hoeft ook geen honderd mud tarwe te betalen, maar tachtig mud. Op die manier zou de rentmeester overeenkomstig de wet van Mozes hebben gehandeld en heeft hij hierin zijn heer gecorrigeerd. Zijn heer kon hiertegen dan ook geen bezwaar maken, ook al was het in zijn nadeel. Toch is zo'n verklaring misschien te ver gezocht en kunnen we ons het beste houden aan de hoofdlering die in deze gelijkenis ligt opgesloten. De voornaamste strekking uit deze gelijkenis houdt in de eerste plaats in dat we ons dienen voor te bereiden op de toekomst, zoals de kanttekening daar ons ook op wijst. Zoals vaak ongelovige mensen (door de Heere Jezus ‘kinderen der duisternis’ genoemd) in het natuurlijke leven maatregelen treffen om in de toekomst niet in moeilijkheden te geraken en dus bepaalde voorzorgen maken, zo moeten ook gelovigen (door de Heere Jezus ‘kinderen des lichts’ genoemd) ook denken aan de toekomst en voorbereid zijn op de komst van de Heere Jezus.

En de tweede lering uit deze gelijkenis is dat Gods kinderen vooral als ‘kinderen des lichts’ hun geld en goed (de Heere Jezus spreekt over de onrechtvaardige Mammon) dienen aan te wenden om mensen te winnen voor de zaak van de Heere Jezus. Hier wordt dus de leer van de goede werken als vruchten van het geloof benadrukt. In Zondag 32 wordt gevraagd: ‘Daar wij uit genade door Christus zijn verlost, waarom moeten we dan nog goede werken doen?’ Het antwoord zegt onder meer dat Gods kind hierdoor de naaste voor Christus wil winnen. Vooral omdat de laatste dag gaat komen! De apostel Petrus zegt dat de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht en daarom vermaant hij Gods kinderen door te zeggen: Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid, verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten (2 Petr. 3:10-13). De kanttekening zegt bij ‘hoedanigen’: ‘Hoe grote vlijt behoort gij dan aan te wenden, om zodanigen te zijn in ware godzaligheid, dat gij in dien verschrikkelijke dag moogt bestaan, en plaats vinden in de toekomende wereld (kantt. 44)’

Steeds wekt de Heere Jezus Zijn kinderen op om met verlangen naar Zijn verschijning op de wolken uit te zien, zodat zij mogen instemmen met Guido de Brès: 'Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onze Heere (Ned. Geloofsbelijdenis, art. 37).

Johannes (Hannes) Vos uit Wijk en Aalburg schreef op 3 juni 1897 een afscheidsbrief voor zijn vrouw en kinderen, waarin hij o.a. schreef: Op Uw zaligheid wacht ik, Heere. Bij zijn sterven in 1934 overhandigde hij de afscheidsbrief die hij 37 jaar geleden had geschreven. De hele brief is te vinden in ‘Herinneringen aan het oude volk van God’, door P.H. Duijzer. Hij leefde dicht bij de Heere en kon getuigen: ‘Of de Heere in de tweede of de derde nachtwake komt, ik ben bereid.’ En als de avond viel en het stil werd, was het steeds weer zijn overdenking: ‘Juicht, vromen, om uw lot’, lezen we op blz. 124 van ‘Geen onheil zal de stad verstoren’, van J. Mastenbroek. Moeten Gods kinderen zich voorbereiden voor die grote dag, hoeveel te meer geldt dit voor allen die de Heere Jezus als hun Verlosser niet kennen. Want tot een ieder zal het eens klinken: Geef rekenschap van uw rentmeesterschap (Luk. 16:2). Alles wat wij bezitten: ons leven, onze gezondheid, ons verstand, onze talenten, ons werk, ons geld en goed, het behoort alles aangewend te worden tot eer van de Heere Die het ons alles toebetrouwde.

Wij zijn rentmeester en hebben het alles in bruikleen van de Heere ontvangen. Maar Hij zal ons straks tot verantwoording roepen en spreken: Geef rekenschap van uw rentmeesterschap. Zelfs van elk ijdel woord zal verantwoording moeten worden afgelegd: Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord (…) zij rekenschap zullen geven in den dag des oordeels (Matth. 12:36). Ds. Spurgeon merkt in dit verband op: ‘Zonder de Goddelijke genade is het onmogelijk dat enig mens alles wat God hem gegeven heeft, zó gebruikt dat hij ten laatste het Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht (Matth. 25:21) kan horen’. Zonder een nieuw hart kunnen we geen goede rentmeester zijn. We lezen in Psalm 9: En Hij Zelf zal de wereld richten in gerechtigheid (…). En de HEERE zal een hoog Vertrek zijn voor den verdrukte. Met het oog op die toekomst dienen we met ernst Hem te zoeken van Wie geschreven staat: En die Man zal zijn als een verberging tegen den wind en een schuilplaats tegen den vloed (Jes. 32:2).

(Volgende keer D.V. 23. De rijke man en de arme Lazarus)


De Wachter Sions

Weekblad der Gereformeerde Gemeenten in Nederland Hoofdredacteur: ds. J. Roos Boeken ter recensie aan: Ds. J. Roos, Achterveldseweg 20, 3772 NB Barneveld

Administratie: M. Meijering, Dorpsstraat 13, 4043 KK Opheusden. Tel. 0488-44 21 47; fax 0488-44 03 99. E-mail: dws@kliksafe.nl ING-bank: NL98 INGB 0000 0180 44

BIC: INGBNL2A

Bijdragen van medewerkers, kerkelijk nieuws, preekbeurten (uiterlijk 14 dagen vóór de dag van plaatsing), beroepingswerk, overige berichten, advertenties aan: de administratie.

Advertenties dienen uiterlijk vrijdagmorgen 09.00 uur in het bezit te zijn van de administratie.

Rouwadvertenties tot uiterlijk maandagmorgen om 09.00 uur (eveneens bij de administratie). Advertentietarieven: familieberichten: € 0,57 per mm; overige advertenties: € 0,79 per mm (excl. btw). Minimumtarief: € 12,70 excl. btw per advertentie.

Abonnementsprijs bij vooruitbetaling: € 14,- per half jaar (te betalen per 1 maart en per 1 september). Voor het buitenland: Europa € 58,- per jaar; buiten Europa: € 87,- per jaar. Voor Canada, Amerika en Zuid-Afrika gelden afzonderlijke tarieven.

Voor blinden en slechtzienden is De Wachter Sions ook in gesproken vorm op CD te verkrijgen. Opgave aan de administratie. Abonnementsprijs bij vooruitbetaling: € 20,- per half jaar.

Wet bescherming persoonsgegevens: Het adressenbestand van De Wachter Sions wordt beschikbaar gesteld aan: Huize Winterdijk te Gouda, De Schutse te Kesteren en de VBSO (scholenorganisatie, inclusief Criterium), alsmede andere rechtstreeks aan het kerkverband verbonden deputaatschappen/stichtingen. Voor zover bezwaar bestaat tegen verstrekking van adresgegevens aan een of meer van genoemde instellingen, kan dit kenbaar worden gemaakt aan de administratie van De Wachter Sions. Auteursrechten voorbehouden. De redactie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de advertenties en van de geadverteerde boeken.

Digibron: Voorgaande jaargangen van De Wachter Sions zijn ook te raadplegen op: www.digibron.nl

ANBI: Het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is per 1 januari 2008 erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) door middel van een groepsbeschikking. Dit geldt zowel voor de plaatselijke gemeenten als de diverse deputaatschappen. Ook de stichtingen Emerituskas, De Theologische School, De Wachter Sions, De Schutse, SHG, Huize Winterdijk, Steun Stichting Vrienden van Winterdijk en Stichting Financiële Steun Onderwijs Canada zijn erkend als ANBI-instelling. Zie ook: www.gergeminned.nl Vanderperk Groep – Groot-Ammers

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Bijbelse geschiedenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's