Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een verbroken en een geheeld altaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een verbroken en een geheeld altaar

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen zeide Elía tot het ganse volk: Nadert tot mij. En al het volk naderde tot hem. En hij heelde het altaar des HEEREN, dat verbroken was.1 Koningen 18:30

Geliefde lezer(es),

We lezen in dit hoofdstuk dat Elía door Achab is aangesproken: Zijt gij die beroerder Israëls? Elía heeft Achab toen gewezen op zijn verkeerde handelwijze en Godverlating. Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat het volk niet vernield was, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben genomen. God was nog aan Zijn verbond gedachtig geweest.

We zien Elía vol van geloofsmoed en geloofskracht staan op de berg Karmel. Elía heeft de leiding op zich genomen. Want het altaar moest geheeld worden. Maar er moet eerst iets aan vooraf gaan. Elía mag hier als een knecht Gods zijn arbeid verrichten zonder enige mensenvrees, in het bijzonder als het gaat om de verlossing van het volk. De Heere wil aan Zijn verbond gedenken en de belofte vervullen. De Heere stapt nooit over de zonde heen. Wij doen dat wel. Wij stappen gemakkelijk over de schuld heen.

Het had drie en een half jaar niet geregend. Alles lag er verdord en troosteloos bij. De Karmel werd wel genoemd het tweede paradijs, maar alles was vergaan. Van de schoonheid was niets meer overgebleven. Er waren geen vruchten meer want de wijngaarden waren verdord. Dat is nu het beeld van een mens die van God is afgevallen, vruchteloos en verdord door de zonden, dienende de afgoden.

Elía staat alleen tegen 450 Baälpriesters. Elía beschuldigt het volk van twee dingen. Namelijk dat ze zowel God als de Baäl wil dienen. Ze behoren te weten dat er maar één God is. Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Dat doen wij ook! Het ene moment dienen we de wereld met haar begeerlijkheid, terwijl we weten dat we Hem moeten dienen. Het is helaas vaak de praktijk dat de dienst des Heeren maar bijzaak is.

Elía spreekt het volk aan. Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Zo de HEERE God is, volgt Hem na, en zo het Baäl is, volgt hem na. Maar het volk zwijgt stil. Dan gaat Elía verder. Ik ben alleen een profeet des HEEREN overgebleven, en de profeten van Baäl zijn vierhonderd en vijftig mannen. Hij doet het volk een voorstel. Er moeten twee varren komen. De profeten van Baäl kiezen een var, delen die in stukken en leggen die op het hout. Maar ze mogen er geen vuur aan leggen. Elía zal de andere var bereiden en op het hout leggen en evenmin vuur daaraan leggen. Roept gij daarna den naam uws gods aan, en ik zal den Naam des HEEREN aanroepen; en de God Die door vuur antwoorden zal, Die zal God zijn. Dat vindt het volk goed. Vervolgens richt hij zich tot de Baälpriesters. Kiest gijlieden voor u den enen var en bereidt gij hem eerst, want gij zijt velen; en roept den naam uws gods aan en legt geen vuur daaraan.

De Baälpriesters nemen de var, bereiden hem en roepen den naam van hun god aan. Zij roepen van de morgen tot de middag: O, Baäl, antwoord ons! Maar er is geen stem en geen antwoorder. De Baälpriesters doen hetzelfde als de priesters in de tabernakel, er was een offer en een altaar, er vloeide bloed en er werd gebeden.

Hoe velen zijn er in onze tijd die de naam van Jezus op hun lippen nemen, over Zijn bloed spreken en bidden bij het offer? Maar als God er niet van afweet zal het blijken een vleselijke godsdienst te zijn die uit de mens zelf voortkomt. Elía spot zelfs met hun vermeende godsdienst.

Het volk op de Karmel kijkt ademloos toe, nu nadert de ontknoping. Elía, de man Gods, komt nu aan de beurt. Toen zeide Elía tot het ganse volk: nadert tot mij. Kom nu maar eens een stapje dichterbij. Wat gaat er nu gebeuren? Het eerste wat Elía doet is het altaar helen. Dat altaar ligt verbroken. Verbroken door de zonden. Het volk had scheiding gemaakt tussen God en hun ziel. Twaalf stammen had Israël en ook dat lag verbroken.

Elía heelt het altaar, hij brengt bijeen wat bij elkaar hoort. Het is in onze tijd ook nodig dat de breuk gevoeld wordt. Het gaat Elía om Gods eer, wij zouden met het schaamrood op ons aangezicht het boetekleed moeten aantrekken vanwege de breuk.

Als het altaar gereed is neemt Elía een spade en maakt een brede groeve rondom het altaar. Er moet verzoening aangebracht worden, maar dat gaat niet zonder ontdekking; door die brede groeven wordt de scheiding aangewezen. Die scheiding kan alleen weggenomen worden door dat ware Offerlam.

Daarna wordt tot driemaal toe het altaar met water overgoten. Hoe zal dat altaar ooit nog kunnen branden? Het wijst ons op de totale breuk en onmogelijkheid van 's mensen kant. Het is alleen nog maar mogelijk van Gods kant. Dat God de weg der zaligheid in Christus Jezus heeft willen banen in dat enig geldende Offer.

Wanneer Elía tot God nadert, dan is dat ook op het uur van het spijsoffer dat in Jeruzalem wordt gebracht, evenals het brandoffer. Wat een wonder wanneer de Kerk Gods eer op het oog mag krijgen. Gods deugden kunnen alleen door Christus’ enig geldende offer verheerlijkt worden.

Dan nadert Elía tot de troon der genade en mag hij als een ware knecht des Heeren het geloof biddend beoefenen: HEERE, God Abrahams, Izaks en Israëls, dat het heden bekend worde dat Gij God in Israël zijt en ik uw knecht. Antwoord mij, HEERE, antwoord mij. Dan valt het vuur des HEEREN en verteert dat brandoffer, het hout, de stenen en het stof. Ja, het lekt ook het water op dat in de groeve was. Wat zal het dan een wonder zijn, als we tot de belijdenis mogen komen als het volk van Israël, in waarheid: DE HEERE is God! Of hinkt u nog op twee gedachten?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Een verbroken en een geheeld altaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's