Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (174)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (174)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze aandachtige lezers weten dat we de schacht van de gouden kandelaar overdenken. De vier schaaltjes, vier knopen en vier bloemen waarmee de schacht was versierd, wijzen ons op Christus, Die versierd is met de grootste heerlijkheid. Zolang wij de zwartheid van onze zonde niet zien, zullen we ook nooit iets van Christus' schoonheid zien. Zien we echter met smart op onze zonde en hebben we tegelijk een hartelijk verlangen naar Gods gunst, en Christus toont ons Zijn onbegrijpelijke zondaarsliefde, dan beseffen we pas recht dat onze zaligheid een van de grootste wonderen is die Christus op aarde heeft verdiend. Hoe meer dit wonder wordt verklaard, hoe meer wij aan Christus verbonden raken. Hoewel het onmogelijk is om Christus meer heerlijkheid te kunnen geven dan Hij heeft, toch zal Gods volk wel met méér vurige liefde en toewijding zich aan Christus overgeven dan zij ooit gedaan hebben.

De rijke betekenis van de gouden schaaltjes

Hoe zagen de vier gouden schaaltje er uit? Zij hadden een kelk-achtige vorm van amandelnoten, want we lezen drie maal: schaaltjes gelijk amandelnoten (Exodus 25: 33,34). Omdat de Heere aangaf dat deze schaaltjes op amandelnoten moesten lijken, heeft Hij onze aandacht specifiek op de amandelboom willen vestigen. De amandelboom is een loofboom die het beste op zonnige hellingen gedijt. Omdat deze boomsoort vanouds in het Midden-Oosten groeit, wordt hiervan ook melding gemaakt in Gods Woord (Gen. 30:37; Numeri 17:8; Pred. 12:5; Jer. 1:11). Omdat de amandelboom de eerste onder de vruchtbomen is die na de koude wintertijd in januari bloeit, moet dit ten aanzien van Christus’ sterven en opstanding van grote betekenis zijn. We willen bij drie rijke betekenissen stilstaan.

1. Christus, de Eerstgeborene ontvangt alle eer

Christus is namelijk te vergelijken met de amandelboom, omdat Hij als de Eerstgeborene uit de doden opstond en vruchten voortbrengt (Kol. 1:19). Daarom gaf de Heere opdracht om de gouden schacht te versieren met schaaltjes in de vorm van amandelnoten, die de heerlijkheid van Christus afbeeldden nadat Hij Zich zo diep had vernederd (Fil.3: 6-11).
Dit was ook duidelijk afgebeeld door de twaalf dorre staven, die Mozes in de tent van de samenkomst moest neerleggen. Niet de elf staven, maar alleen de dorre staf van Aäron bloeide en bracht amandelen voort (Num. 17:8). Deze staf beeldde Christus, de enige Hogepriester af, Die na Zijn lijden en sterven uit de winter van de dood zou opstaan. Christus heeft dit alles niet voor Zichzelf gedaan, maar voor verloren zondaars die op grond van de eeuwige verbondshandelingen tussen de drie Goddelijke Personen aan Hem zijn gegeven. Voor hen is Christus de dood ingegaan en voor hen stond Hij als de Eerstgeborene uit de doden op tot verzoening met God. Daarom ontvangt Christus alle eer (Openb. 5:9).

Wat een voorrecht om Christus gelovig te kennen als de opgestane Levensvorst, Die door de versierde Schacht met de gouden schaaltjes werd afgebeeld. Hoe onwaardiger wij in onszelf zijn, hoe meer plaats er is voor de grootheid en heerlijkheid van Christus. Wie mag nu zeggen: ’Dierbare Heere Jezus, ik mag weten dat U ook voor mij de toorn en de vloek over mijn schuld hebt gedragen en weggedragen. Dat U ook voor mij de dood bent ingegaan en uit het graf opstond, zodat U mijn schulden op een eervolle wijze hebt betaald en mijn ziel op wettige wijze is vrijgesproken?’ Het kan niet anders of iedere levend gemaakte zondaar wordt eerlijk voor God gemaakt, zodat hij niet anders dan op rechtsgronden wil zalig worden. Alleen op Golgotha is God door Christus voldaan, en wordt een verloren zondaar door het geloof met Christus verenigd. O hoe wordt Christus door u verhoogd als u een geloofsblik op Christus mag slaan! U hebt dan vrede met God door Christus. Christus heeft door Zijn lijden, bloedstorten en sterven de door u geschonden deugden van God verheerlijkt, zodat vervuld is: De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten, de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen (Ps. 85:11). Christus’ bloed is het enige betaalmiddel waardoor God door God is verzoend.
Wie van ons mag nu gelovig weten dat Christus ook voor u uit de doden is opgestaan, en dat Hij u van de Vader is geschonken? (Rom. 4:25; 1 Kor. 1:30).

2. Christus, de Eerstgeborene is de vruchtdragende Amandelboom

In Adam zijn we allen doodgevallen en zijn met de onvruchtbare vijgenboom te vergelijken waarvan Christus zegt: Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid (Matth. 21:19). Maar Christus Die met de amandelboom wordt vergeleken, stond als eerste op en bracht bloesem en vruchten voort. Is het dan geen blijde boodschap dat dode zondaars naar Gods welbehagen van dood levend worden gemaakt en vruchten tot Gods eer zullen voortbrengen: Uw vrucht is uit Mij gevonden? (Jes. 53:10; Hos. 14:9; Ef. 2:1,4). Maar dan kan het niet anders dat een ieder die enige geloofskennis van Christus heeft, Hem eert zoals de gouden schaaltjes de schacht versierden. U ziet op de heerlijkheid van uw levende Christus, de grote Overwinnaar over dood, graf en hel en eert Hem. (Och, dat nu al wat in mij is, Hem prees!)
Vrienden, in de liefde is geen vrees, twijfel en haper. Als Christus’ Geest een verbond met ons maakt, dan roepen wij in verwondering uit: ’O liefde des Vaders, o liefde des Zoons, o liefde des Heiligen Geestes.’ Zullen wij dan geen verbond met Christus maken en Hem hartelijk liefhebben, Hem gehoorzamen en Hem volgen in welke weg Hij ons ook leidt?

We zijn ons bewust dat we nog niet een stipje kunnen schrijven over de heerlijkheid en de schoonheid die we in onze gezegende Jezus, de dierbare Borg en heerlijke Immanuël de laatste tijd hebben gezien. Tijdens Zijn onverwachtse bezoek zagen we iets van Jezus’ schoonheid en dierbaarheid, en ervaarden we de wonderlijke kracht van Jezus’ Middelaarsheerlijkheid. De godsdienst van Jezus is een godsdienst van kracht. In Jezus is een onuitputtelijke volheid van liefde, genade en zaligheid. Het was voor ons een Bethel, waar we tegelijk de sleutel ontvingen om iets van de rijke betekenis van de versierde schacht ontdekt te krijgen. Hierdoor mochten we de wet en de duivel met een open blik aankijken! Waarom? Omdat we verzekerd zijn dat niets ter wereld ons van Christus’ liefde kan scheiden.
Maar bedenk wel dat u na een Bethel, na een Godsontmoeting opnieuw beproefd zult worden. Tot uw troost het volgende: de gouden schaaltjes die de vorm van amandelnoten hadden, wijzen ons ook op de blijvende trouw van Christus, in welke beproevingen Hij u ook leidt. We willen dit met Gods Woord bevestigen!

3. Christus, de Eerstgeborene is de getrouwe Amandelboom

We lezen in Jeremia 1:11 en 12 een opmerkelijke bevestiging van Gods trouw. De profeet Jeremia zag namelijk in een visioen een bloeiende tak van een amandelboom, die ook wel vertaald wordt met waak of ontwaak-boom omdat deze boom na de winter als eerste ontwaakt en bloeit. Op de vraag die de Heere hem stelde: Wat ziet gij, Jeremia?, gaf hij als antwoord: Ik zie een amandelroede. Daarop sprak de Heere: Gij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn Woord, om dat te doen. Zoals de amandelboom ontwaakt en bloeit, zo zal Ik wakker zijn en Mijn beloften vervullen. Ziet u dat de schaaltjes die de vorm van amandelnoten hadden, ook Christus’ trouw afbeeldden? Als de Heere een belofte geeft, dan vervult Hij het getrouw op Zijn tijd. Jeremia mocht het zien en geloven. U, jullie en ik ook? Als we weer eens een glimp van Christus zien, geloven we dat Hij ’wakker’ is om Zijn beloften te vervullen. Christus zal voor een kroonjaar zorgdragen door Zijn Koninkrijk uit te breiden en Zijn Kerk goed te doen (Ps. 65:12; Zach. 8:15). Dierbare Jezus, U zorgt voor Uw eigen eer, maar wilt U ook zorgdragen dat onze lezers en ik als schrijver U mogen eren?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (174)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's