Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

38. Davids blijdschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

38. Davids blijdschap

Het leven van David. De man naar Gods hart

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Psalm 47 lezen we in het opschrift boven de psalm: 'Een triomflied der kerk, ter ere van haar Koning Jezus Christus, in Zijn hemelvaart, afgebeeld door het opbrengen van de ark des verbonds in Sion'. De dichter juicht in die psalm: God vaart op met gejuich, de HEERE met geklank der bazuin (Ps. 47:6). In het opschrift boven Psalm 68 lezen we: "Bij het opbrengen van de ark des verbonds in Sion vermaant David, dat men God love over Zijn wonderbare liefde en kracht".

Vervolgens wordt gewezen op de verlossing uit Egypte, Gods leiding door de woestijn, het inbrengen van Zijn volk in Kanaän en het brengen van de ark naar de berg Sion, ”onder welke zaken hij zich in de geest verheugt over onzen Heere Jezus Christus, bijzonder over Zijn verrijzenis en hemelvaart, mitsgaders de heilzame gaven en weldaden, die de kerk der Joden en heidenen daarvan geniet, zo op aarde als in het hemels Kanaän, om God eeuwig te prijzen”.
Heel eenvoudig gezegd mag David in het opvoeren van de ark naar de berg Sion zien dat de Heere hem en al Zijn kinderen de eeuwige zaligheid schenkt. Geen wonder dat we hem horen jubelen: Geloofd zij de Heere; die God is onze Zaligheid. Die God is ons een God van volkomen zaligheid, en bij den HEERE, den Heere, zijn uitkomsten tegen den dood (Ps. 68:20 en 21). Eeuwen voor de geboorte van de Heere Jezus, Die uit zijn geslacht zou voortkomen, mag hij instemmen met de lofzang van Maria: Mijn ziel maakt groot den Heere en mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker (Luk. 1:46 en 47) en met Simeon: Want mijn ogen hebben Uw Zaligheid gezien (Luk. 2:30). Geen wonder dat David huppelend achter de ark ging, toen de Heilige Geest hem die verborgen heilgeheimen wilde openbaren.
In Jeruzalem aangekomen, kreeg de ark een voorlopige plaats in een tent. Het lag in Davids bedoeling om voor de Heere in Jeruzalem ook nog een tempel te bouwen. Als die tempel er zou zijn, zou de ark van de tent naar de tempel worden gebracht. Tot eer van de Heere en uit dankbaarheid dat de ark in Jeruzalem was gebracht, offerde David brandoffers en dankoffers en zegende als een profeet en godzalig koning het volk toen het blij naar huis ging.
De koning die zo gehuppeld had van zielenvreugd, wenste ook zijn onderdanen Gods zegen toe voor tijd en eeuwigheid. Verder deelde hij aan het ganse volk, aan de ganse menigte Israëls, van de mannen tot de vrouwen toe, vlees, brood en wijn uit. Al Davids onderdanen deelden in de blijdschap. Aan het einde van de overweldigende blijde gebeurtenis lezen we: Toen ging al het volk heen, een iegelijk naar zijn huis. Wat zullen de mensen het ook thuis nog druk gehad hebben over wat ze die dag hadden gezien.
Ook David kwam blij thuis. Hij was nog zo vervuld van Gods weldaden, dat hij ook zijn huis de zegen van de Heere wilde toewensen. In zijn hart leefde het: ’Dan vloeit mijn mond steeds over van Uw eer, gelijk een bron zich uitstort op de velden’ (Ps. 119:86).
Terwijl hij blij zijn huis binnenkwam, kwam hem zijn vrouw Michal tegemoet. Wat keek ze boos! Terwijl David nog niet een woord had gezegd, viel ze naar hem uit: ’Wat heb jij je vandaag aangesteld! Ik zag je achter de ark als een kind huppelen in alledaagse kleren. Ben jij nu een koning? Het was nu de gelegenheid geweest om je in je koninklijke waardigheid en hoogheid aan het volk te vertonen. Werkelijk, je hebt je dwaas gedragen!’ O, wat had zij zich geërgerd aan zijn gedrag toen zij uit het venster van haar paleis hem achter de ark had zien huppelen. Toen had ze zich nog ingehouden. Maar ook toen zag de Heere haar boze hart, want we lezen in 2 Sam. 6: 16: Als zij nu den koning David zag springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in het hart.
De Heere zag dat zij Zijn kind en knecht David in haar hart verachtte. Wat toen nog verborgen bleef, kwam bij Davids thuiskomst openbaar. Met een hart vol vijandschap stond zij hem al bij de deur op te wachten en hij was nauwelijks binnen of haar vijandschap barstte los en haar scherpe woorden werden als vurige pijlen op het hart van de koning afgeschoten. Ongetwijfeld heeft David geweten en gevoeld uit welke bron haar vijandschap ontsproot. Het was uiteindelijk de bittere haat tegen de Heere en Zijn beleid. Haar vader Saul had het veld moeten ruimen voor hem die als schaapherder in de plaats van haar vader was verkoren en dat kon ze nooit verkroppen.
De haat tegen David en het volk van de Heere vloeide voort uit haat tegen de wegen en het werk van de Heere. Vandaar dat David het niet voor zichzelf, maar voor de Heere opnam toen hij haar terechtwees en antwoordde: ’De Heere heeft mij in de plaats van je vader verkoren om koning van Zijn volk te zijn en daarom heb ik tot Zijn eer in heilige vreugde voor de ark gehuppeld. En nu kun je mij en mijn vrienden daarom wel verachten, maar dat deert mij niet. Het is mij zelfs een eer tot de allergeringsten van Gods volk gerekend te worden om met hen samen de Heere te verheerlijken. En met de dienstmaagden, waarvan gij gezegd hebt, met dezelve zal ik verheerlijkt worden.’ De koning sprak geen woord over de belediging hem aangedaan, maar hij nam het op voor de Heere, Zijn dienst en Zijn volk. Uit alles bleek dat de arme Michal niets van Davids blijdschap verstond.
Hoe zoet zijn mij Uw redenen geweest!
Geen honing kon ’t gehemelt’ beter smaken
(Ps. 119:52).

(Volgende keer D.V. 39: Alzo regeerde David over gans Israël)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's

38. Davids blijdschap

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's