Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 81

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 81

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoofdstuk 10 – Christus de Medicijnmeester (1)

Maar Jezus zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Matthéüs 9:12

In de voorgaande preken heb ik het wezen en de wijze van de toepassing van Christus aan zondaren ontvouwd. Nu blijft nog over dat ik elke ziel zal smeken, als zij vrede en vergeving van God verwacht, om Christus Jezus toe te passen en aan te doen; dat wil zeggen, dat zij met Hem door het geloof verenigd zal worden. Hij wordt immers nog voorgesteld in het vrije en genadige aanbod van het Evangelie. Hiertoe zal ik mij nu inspannen in dit algemene gebruik tot vermaning. Dat was ook de stof waarmee ik mij hiervoor heb beziggehouden. Hier zullen opnieuw verscheidene beweegredenen naar voren worden gebracht, zowel vanuit de ere-benamingen van Jezus Christus als vanuit Zijn voorrechten.

De ere-benamingen van Christus zijn evenzovele beweegredenen of argumenten die geschikt zijn om mensen te overreden tot Hem te komen. Daarbij zullen we eerst Christus als de Medicijnmeester der zielen gaan beschouwen, in de tekst die we voor ons hebben.
De aanleiding tot deze woorden van Christus was de roeping van Mattheüs de tollenaar. Hij had eerst zijn hart voor Christus geopend, daarna zijn huis, en daar onthaalt hij Hem. Deze ongewone en onverwachte verandering die aan Mattheüs werd gewrocht, maakt dat algauw de hele buurt komt, dat vele tollenaars en zondaars in groten getale samendrommen - en daardoor ontsteken de hoogmoedige farizeeën in woede.
Door dit voorval namen zij aanstoot aan Christus, en in dit vers heeft Christus die aanstoot weggenomen door een antwoord te geven dat niet alleen geschikt was om hen te overtuigen, maar ook om Zichzelf te rechtvaardigen.

Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Hij geeft dit, zegt iemand, als reden aan waarom Hij zo vaak omging met tollenaren en zondaren, en zo weinig met de farizeeën: bij de eersten was er meer werk voor Hem. Christus kwam om een Medicijnmeester te zijn voor zieke zielen.
De farizeeën waren in hun eigenwaan zó goed, dat Christus zag dat ze maar weinig met Hem te maken wilden hebben. Daarom voegde Hij zich bij degenen die hun eigen ziekte meer beseften.
In de woorden hebben we een beschrijving van de gemoedsgesteldheid en de staat van zowel de zelfverzekerde zondaar die niet overtuigd is, de verootmoedigde en overtuigde zondaar, als van het optreden van Christus, en dat Hij beide verschillend beschouwde.

Hier wordt de zelfverzekerde zondaar beschreven, zowel in de manier waarop hij zichzelf beschouwt - als iemand die gezond is - als ook dat hij aan Christus weinig waarde hecht en weinig achting voor Hem heeft. Hij beschouwt Hem als niet nodig: die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node.
De verootmoedigde en overtuigde zondaar wordt hier ook beschreven, zowel naar zijn staat en toestand - hij is ziek - als naar zijn beoordeling van Jezus Christus: hij heeft Hem zéér nodig: zij die ziek zijn, hebben de medicijnmeester van node.
We hebben hier het optreden van Christus, en dat verschilt ten opzichte van beiden. De eersten verwerpt Hij; Hij gaat hen voorbij, als mensen bij wie Hij niet betrokken is; met de laatsten spreekt Hij, om hen te genezen.

De woorden, die nu zijn verduidelijkt, zijn in de beschouwing heel vruchtbaar. Ik zal bij slechts één vrucht stilstaan, en aan de andere geen aandacht schenken. Die vrucht past goed bij de bedoeling van mijn preek, en wel in de volgende leerstelling: De Heere Jezus Christus is de enige Medicijnmeester voor zieke zielen.

De wereld is een groot ziekenhuis, vol zieke en stervende zielen, allen verwond door één en hetzelfde dodelijke wapen: de zonde. Sommigen hebben geen besef van hun ellende, ze voelen hun pijn niet, en achten een dokter niet. Anderen beseffen de ellende heel goed, en ook het gevaar. Ze treuren onder de bevatting van hun toestand en bewenen die in droefheid. De barmhartige God heeft, in Zijn overvloedig mededogen met de wereld die verloren gaat, een Medicijnmeester van de hemel gezonden, en Hem onder het grootzegel van de hemel opdracht gegeven tot Zijn ambt, in Jesaja 61:1 en 2. Die Schriftplaats heeft Christus opgeslagen en ten aanhoren van het volk gelezen: De Geest des Heeren Heeren is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart.
Hij is de Boom des levens, Wiens bladeren zijn tot genezing der heidenen. Hij is Jehova Rophi, de Heere onze Heelmeester. Hij is ook Jehovah Tsidkenu, de Heere onze gerechtigheid. De koperen slang, die de Israëlieten in de woestijn genas, is een uitnemend type geweest van onze grote Medicijnmeester, Christus. De koperen slang wordt nadrukkelijk op Hem toegepast in Johannes 3:14. Hij verwerpt niemand die komt, en Hij geneest allen die Hij voor Zijn rekening neemt.

Meer in het bijzonder zal ik wijzen op de kwalen die Christus in een zieke ziel geneest, en met welke middelen Hij haar geneest.
Ik zal wijzen op de uitnemendheid van deze Medicijnmeester, boven alle anderen: er is niemand als Christus, Hij is de enige Medicijnmeester voor de gewonde ziel.
Eerst zullen we vragen naar de kwalen die Christus, de Medicijnmeester, geneest. Ze zijn tot twee hoofdpunten terug te brengen, namelijk zonde en smart.
In de kwaal van de zonde vinden we drie dingen die voor een zieke ziel heel zwaar zijn. Het zijn de schuld, de heerschappij en de inwoning der zonde. Ze worden alle door deze Medicijnmeester genezen. Hoe doet Hij dat?

(wordt vervolgd)

© 2008 Den Hertog B.V., Houten.
Geschonken genade

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 81

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's