Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer dan Salomo

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meer dan Salomo

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En ziet, meer dan Salomo is hier. Matthéüs 12:42b

Geliefde lezers,

Wie is er onder u die met geestelijke raadsels over de aarde gaat die steeds onoplosbaarder voor u worden? Wie is er onder u die geestelijke knopen probeert te ontbinden, maar erachter komt dat ze alleen maar des te vaster worden? O, luister dan eens naar de woorden van onze overdenking, waarin Christus Zichzelf voorstelt als de meerdere Salomo. Hij roept u op om uw oor te neigen en te luisteren naar Zijn gezegende woorden: Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven (Jes. 55:3a). Laten we met de hulp des Heeren een aantal zaken proberen te noemen waarin Christus meer is dan Salomo.

a. Toen Salomo geboren werd, gaf zijn vader hem naar Gods bevel de naam Salomo. Deze naam betekent vreedzaam of vredelievend, en is afgeleid van een woord dat vrede betekent. In zijn dagen zou de Heere vrede en stilte over Israël geven (1 Kron. 22:9). Daarom wordt hij ook wel de vredevorst genoemd. Maar ziet, meer dan Salomo is hier! Christus is de van eeuwigheid gegenereerde Zoon des Vaders, Wiens Naam is Vredevorst (Jes. 9:5b). Hij is de Vrede Zelf, zoals we de apostel horen zeggen: Want Hij is onze Vrede, en zegent Zijn volk met vrede (Ef. 2:14a, Ps. 29:11). Van deze vrede hebben de engelen in Efratha’s velden mogen jubelen: Ere zij God in de hoogste hemelen, vrede op aarde, in de mensen een welbehagen (Luk. 2:14). Bij Jezus’ doop daalde er een duif als symbool van de vrede op Hem neer, en voordat Christus de duistere nacht van Zijn lijden inging, heeft Hij tot Zijn discipelen gezegd: Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u (Joh. 14:27a). En wat waren de eerste woorden van de opgestane Levensvorst toen Hij op de avond van Zijn opstanding aan de Zijnen verscheen? Vrede zij ulieden (Joh. 20:19).

De Heere geve eenieder van ons dat we nergens anders rust en vrede voor onze ziel in zullen kunnen vinden dan alleen in het voldoenend en verzoenend lijden en sterven van de meerdere Salomo.

b. Bij zijn geboorte kreeg Salomo ook de naam Jedid-jah, wat ’beminde des HEEREN’ betekent (2 Sam. 12:25). Past ons hier niet om in verwondering de woorden van Christus na te stamelen: En ziet, meer dan Salomo is hier? Hij is de van eeuwigheid beminde Zoon des Vaders. Hoor maar eens welk een dierbaar getuigenis de Vader van Zijn Zoon gegeven heeft op de berg der verheerlijking: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb; hoort Hem (Matth. 17:5).

Weet u voor wie deze Beminde des HEEREN waarde krijgt? Voor een zondaar die zichzelf heeft leren kennen als een vloekeling in zijn verbondshoofd Adam, maar die, o onbegrijpelijk wonder, toch krachtens soeverein welbehagen door God de Vader in Zijn beminde Zoon wordt aanschouwd!

Indien u onze Heere Jezus Christus niet liefhebt, bent u vervloekt (1 Kor. 16:22, 23). De genade van onze Heere Jezus Christus zij echter met al degenen, die Hem in onverderfelijkheid liefhebben (Ef. 6:24).

c. Salomo was een geschenk van de Heere aan zijn volk Israël. Welnu, Christus overtreft Salomo hierin zeer, zodat we mogen zeggen: En ziet, meer dan Salomo is hier! Christus is het Geschenk van Zijn Vader, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh. 3:16). Reeds in het Oude Testament heeft de Vader daarvan gewaagd: Zie, Ik heb Hem tot een Getuige der volken gegeven, een Vorst en Gebieder der volken (Jes. 55:4). In de volheid des tijds heeft Hij Hem niet gespaard, maar voor Zijn ganse Kerk over-gegeven (Rom. 8:32a).

Volk des Heeren, wat past het u dan om met de apostel in te stemmen: Doch Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke Gave (2 Kor. 9:15).

O, onbekeerde lezer, hoe zult u ontvlieden, indien u op dit dierbare Geschenk van de Vader geen acht neemt! (Hebr. 2:3a). De koningin van Scheba zal in het oordeel tegen u opstaan en u meehelpen veroordelen.

d. Verder weten we allen dat koning Salomo een koning was die door de Heere met zeer veel wijsheid bedeeld was. En toch was zijn wijsheid begrensd. Maar van de meerdere Salomo lezen we: Zijns verstands is geen getal (Ps. 147:5b), en: Er is geen doorgronding van Zijn verstand (Jes. 40:28c). In Hem zijn al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen (Kol. 2:3).

Bent u een ellendige en arme dwaas in uzelf die echt niet weet hoe zo’n mens als u zalig kan worden? Welnu, dan willen we u wijzen op de meerdere Salomo Die een wonderlijke Raadgever is (Jes. 9:5). Spreek tot Hem al wat in uw hart is. Stort voor Hem uit uw ganse hart. U zult net zomin met de hemelse koning Salomo beschaamd uitkomen als de koningin van Scheba met de aardse koning Salomo. Blijft u echter de wijsheid en raad van de Opperste Wijsheid verwerpen, bedenk dan toch dat de koningin van het zuiden in het oordeel tegen u zal getuigen.

e. En ten slotte, Salomo’s rijk was enorm uitgestrekt; hij had zeer veel onderdanen en zijn hofhouding was van ongekende omvang. Maar ziet, meer dan Salomo is hier! Christus heerst van de zee tot aan de zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn (Luk. 1:33b). Zijn onderdanen vormen een schare die niemand tellen kan.

Lezer, bent u door Gods genade één van die onderdanen, of knielt u nog steeds voor koning satan en voor uw hoogmoedige ik-afgod? Val dan de meerdere Salomo heden nog te voet, eer u Zijn toorn verdelg’ voor aller ogen! Heden laat Hij u nog door middel van Zijn knechten bidden: Laat u met God verzoenen (2 Kor. 5:20b). Bent u echter tot één van Zijn onderdanen gemaakt, ’dient Hem dan met kinderlijke vreze goed’ (Ps. 2:6, Dath.).

Wat zal het wonder toch onbevattelijk groot zijn als u eenmaal zult mogen ingaan in des Konings paleis! Daar zal alle strijd gestreden en alle leed geleden zijn; daar zullen alle raadselen opgelost en alle knopen ontbonden zijn, en zult u tot in alle eeuwigheid met blijdschap en verheuging mogen zingen: ’Zijn Naam moet eeuwig’ eer ontvangen; men loov’ Hem vroeg en spa; de wereld hoor’ en volg’ mijn zangen met ”Amen, amen” na’ (Ps. 72:11, ber.).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Meer dan Salomo

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2017

De Wachter Sions | 12 Pagina's