Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geestelijke smeltkroes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geestelijke smeltkroes

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie, Ik heb u gelouterd, doch niet als zilver, Ik heb u gekeurd in den smeltkroes der ellende. Jesaja 48:10

Geliefde lezer,

Het louteren van zilver gebeurde in de smeltkroes. Wat is een smeltkroes? Wanneer goud of zilver gedolven wordt in de aarde, is het vermengd met stenen en ander materiaal. Om nu het zilver en het goud te zuiveren, wordt het in een ketel gedaan en zeer heet gemaakt, zodat het smelt. Zo wordt het losgemaakt van de onzuivere materialen. Maar daarna moet het nog verder gelouterd, gezuiverd worden van de kleinste onreinheden. Door het koken komt dat vuil als schuim op het zilver. Dat schuim wordt eraf gehaald, zodat er zuiver goud of zilver ontstaat (Spr. 25:4). Zo wordt de smeltkroes als een beeld gebruikt voor de beproevingen van Gods volk. Want Gods volk heeft het geestelijke goud en zilver van Gods genade en van Christus’ gerechtigheid ontvangen. Maar ze zijn niet zuiver en heilig; ze zijn gemengd met het schuim van de wereld, de zonden en hun verdorven hart. Gods volk is een twee-mens, ze hebben een oude mens en een nieuwe mens.

Volk des Heeren, daarom zijn beproevingen nodig om u te louteren. De een veel en lang. De ander minder en korter. Zoals het de wijze Smelter goeddenkt.

Maar nu zegt onze tekst: doch niet als zilver.

De kanttekening zegt: ’Te weten niet zo dikwijls noch zo nauw als men het zilver loutert, opdat gij niet geheel vergaat. (…) De zin is: Ik zal u wel met kruis bezoeken, maar Ik zal het matigen.’

De HEERE is de geestelijke Smelter; Hij gebruikt de geestelijke smeltkroes, maar Hij matigt het louteren. Wanneer Hij Zijn volk net als het zilver zou louteren, zouden ze omkomen. Zoals Jeremia smeekt: Kastijd mij, HEERE, doch met mate; niet in Uw toorn, opdat Gij mij niet tenietmaakt. (Jer. 10:24)

Maar de Heere loutert Zijn volk op een tere, liefdevolle wijze; in barmhartigheid en ontferming. Hij kastijdt tot hun behoud. Om Zijn liefde te betonen. Wat een wonder, dat u niet omkomt in de oven der beproeving. Wat een wonder, dat niet alles in u schuim is; dat er een edel deel zilver (namelijk Gods weldaden en genade) overblijft.

Toch is dat louteren geen zaak van vreugde, maar van droefheid (Hebr. 12:11). Het moet u niet vreemd lijken, het is Gods gewone weg voor Zijn volk (1 Petr. 4:12).

U wordt beproefd door zwaar lijden, door bitterheid, door een smeltkroes van ellende (Ps. 66:10). Tijdens de beproeving in de smeltkroes is er strijd en droefheid in uw ziel. Strijd omdat u Gods wijs beleid niet kunt doorgronden. Strijd omdat satan u aanvecht. Strijd omdat u soms zelfs Gods gunst erin moet missen. Droefheid, omdat de beproevingsweg tegen uw vlees en bloed ingaat. Het geeft pijn, zorg of verdriet.

Ik heb u gekeurd… U bent uitgelezen, uitgekozen om in de smeltkroes gebracht te worden. Waarom? Omdat Ik u liefheb met een eeuwige liefde. Ik wil u reinigen en louteren. Ik heb het goede met u voor! Daarom kies Ik deze wegen voor u uit, spreekt de HEERE.

U wordt gekeurd. De Smelter ziet hoe het schuim erop komt. Hij haalt het schuim der zonde er meer en meer af. Nieuw schuim komt er weer op. Totdat alle vuiligheid bij u weggenomen is. Net als bij Jozef, van wie we lezen in Psalm 105:19: Tot den tijd toe dat Zijn woord kwam, heeft hem de rede des HEEREN door-louterd.

De Heere heeft de beproevingen en tegenheden voor u uitgelezen, uitgekozen. De geestelijke smeltkroes is tot uw nut.

1. De geestelijke smeltkroes is tot Gods eer; zoals Job God de eer gaf (Job 1:21).

2. In de smeltkroes mag u de Vaderlijke gunst ervaren. De smeltkroes zijn liefdesuitingen van Gods eeuwige liefde. Hij kastijdt u tot uw nut.

3. In de geestelijke smeltkroes leert u Jezus te volgen en in Hem te leven. Om met lijdzaamheid te lopen de loopbaan die ons voorgesteld is. (Hebr. 12:1,2). Hij stelt u Christus’ voorbeeld voor, Die door lijden in Zijn heerlijkheid is ingegaan. Zijn kruis is het zwaarste kruis; en dat om uw zonden! Hij is in de heetste smeltkroes geweest. Dan mag u uw kruis gewillig achter Hem aandragen. Om Jezus’ voetstappen te drukken.

4. U bent in de geestelijke smeltkroes om te sterven aan uzelf. Wat een reinigende kracht heeft het lijden en de verdrukking: om uw eigenliefde te doden; om uw eigen wil te verloochenen; om uw hoogmoed te knakken; om uzelf te verloochenen; om uw wereldsgezindheid te doden; om uw oude mens te doen sterven (2 Kor. 4:10,11).

5. U bent in de smeltkroes om lijdzaamheid te ontvangen. Dan mag u roemen in de verdrukking, roemen in uw zwakheid. Dan leert u afzien van uzelf en steunen op Christus (2 Kor. 12:9,10). Dan mag u ervaren: in de grootste smarten, blijven onze harten, in de Heere gerust. Omdat Christus bij u is.

Wanneer u ziet op uzelf, is de smeltkroes zeer heet; wanneer u ziet op Christus de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, dan is de smeltkroes een lichte verdrukking (2 Kor. 4:17).

6. De smeltkroes is nodig tot geestelijke groei. U leert daardoor: Christus, Hij moet wassen en ik minder worden. Om u gelijkvormig te maken aan Christus’ beeld. Net als de smelter keurt; hij ziet dat het zilver en goud zo zuiver is geworden; hij ziet er zijn eigen beeld in.

Zo ook de geestelijke Smelter. Hij herstelt Zijn eigen beeld in Zijn volk door de smeltkroes der ellende. Hij keurt ze, Hij keurt ze goed, omdat Hij Zijn eigen werk erin ziet. Onbekeerde medereiziger, u hebt misschien ook veel tegenspoed en kruis. Maar zonder de Heere, zonder Zijn genade is het geen geestelijke smeltkroes. Dan is het een uiting van Gods toorn en een beginsel der smarten. Vlied de toekomende toorn! Opdat Ezechiël 22:22 niet voor u geldt: Gelijk het zilver in het midden des ovens gesmolten wordt, alzo zult gijlieden in het midden van haar gesmolten worden; en gij zult weten dat Ik, de HEERE, Mijn grimmigheid over u uitgegoten heb. Smeek de Heere om waarachtige bekering.

Volk des Heeren, wees welgemoed, uw smeltkroes zal niet altijd duren. Het is maar een kortdurende smeltkroes (Openb. 2:10). Wanneer u genoeg gelouterd bent, neemt de hemelse Smelter het vuur weg; en u wordt als gekeurd goud opgenomen in heerlijkheid.

O wonder, wanneer u uit de smeltkroes, uit het lichaam der zonde en des doods verlost wordt en mag ingaan in het Koninkrijk der hemelen. Die na kortstondig ongeneugt, mij eindeloos verheugt.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2018

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De geestelijke smeltkroes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2018

De Wachter Sions | 12 Pagina's