Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ziet gij deze vrouw?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ziet gij deze vrouw?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ziet gij deze vrouw? Ik ben in uw huis gekomen; water hebt gij niet tot Mijn voeten gegeven; maar deze heeft Mijn voeten met tranen natgemaakt en met het haar van haar hoofd afgedroogd. Lukas 7:44

Geliefde lezer(es),

De Heere Jezus is genodigd door Simon de farizeeër om met Hem te eten. De leden van deze sekte behoorden zeker niet tot de vrienden van de Heere Jezus. Ze hebben tijdens Zijn omwandeling niet anders getracht dan listen en strikken te leggen om Hem daarmee te vangen. Het is dan ook verwonderlijk dat Hij uitgenodigd was door deze Simon. Zou het een bedrieglijke toeleg geweest zijn of was het om door de mensen gezien te worden? Weldra zal blijken dat Simon niet zo’n hoogachting heeft voor Christus. In die tijd gebruikte men de maaltijd liggend. Met de linkerhand steunde men het hoofd en lag aan tafel met de voeten naar achteren.

In vers 37 bepaalt de Heilige Geest onze aandacht met de woordjes: En zie. Dat wil eigenlijk zeggen: Let nu eens op wat hier gaat gebeuren! En zie, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande dat Hij in des farizeeërs huis aanzat Deze vrouw was staat er. Dus in de verleden tijd, zij was een zondares geweest, een hoer. Zij heeft haar eer en naam verspeeld. Deze vrouw werd niet aan de voeten van de Heere Jezus bekeerd. Wat zij deed was een vrucht van de waarachtige bekering. Als God een mens bekeert gebeuren er wonderlijke dingen. Door de trekkende liefde des Vaders gebeuren er dingen die men vóór die tijd niet kende noch voelde. Een mens in zijn overtuiging begint eerst zijn leven te reformeren.

Deze vrouw moest worden wat ze nooit had willen worden. Dat willen wij ook niet. Ze moest worden wie ze werkelijk is. Een ellendig en een verdoemelijk mens. Gods Woord laat altijd zien wie een mens werkelijk is, een mens die zich buiten God uitleeft in de zonden en die zich niet bekommert om zijn arme ziel voor de eeuwigheid. Maar dan wordt het waar wat Paulus schrijft in 2 Kor. 7: Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid. Bij mensen die aan hun ellendige staat zijn ontdekt gaat de hand op de mond. Zij raken een keer uitgepraat. Dan wordt het waar wat in de HC zondag 33 geleerd wordt. ”Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden”. Dat praten ze niet na, nee, dat wordt nu praktijk in het leven.

Deze vrouw is in de grootste nood van haar leven gekomen; haar droefheid was, dat ze gescheiden lag van God en de breuk voelde die er lag. Dan heeft Adam het niet meer gedaan en kunnen ze ook een ander de schuld niet meer geven. Dan ligt de oorzaak bij henzelf. Maar o wonder, als men zo over de wereld gaat, dan gaat Gods Geest plaats maken voor Christus, Die is de Weg, de Waarheid en het Leven. Dan blijft er maar één weg voor haar over. Dan stemt ze met Esther in: Wanneer ik dan omkom, zo kom ik om.

Er staat van haar in vers 37: verstaande. Hebben wij het in ons leven ook weleens verstaan? Deze vrouw werd wie ze werkelijk was. En daar komt het op aan. Deze vrouw, eertijds een hoer, staat nu aan de voeten van de Heere Jezus. Ze durft Hem niet aan te kijken, evenals die arme tollenaar achter in de tempel. Die durfde zijn ogen van schaamte ook niet op te slaan. Zo’n vuile zondares, die tegen een heilig en rechtvaardig God gezondigd heeft en zich heeft uitgeleefd in de overtreding van het 7e gebod. Ze laat haar tranen de vrije loop, hoe zou die breuk ooit geheeld kunnen worden? We horen haar in onze tekst niet één woord spreken. Weet u wat nu zo’n wonder is? Deze vrouw behoorde tot het arbeidsloon van Christus. Hij heeft deze vrouw uit de hand Zijns Vaders ontvangen. Hoe Simon de farizeeër haar zag? Hij had geen goed woord voor haar over, hij veroordeelde zowel de Heere Jezus als die vrouw. Deze man had de betekenis van de eerste en de tweede tafel van de Wet nog nooit mogen inleven. God lief te hebben boven alles en zijn naaste als zichzelf. Maar nu is de tijd aangebroken dat de Heere Jezus gaat spreken. Hij is de grote Hartenkenner. Hij weet niet alleen wat er in het hart van deze farizee-er leeft, maar ook in het hart van deze zondares. Zij heeft Zijn voeten afgedroogd en met zalfolie gezalfd. Zij heeft dat uit oprechte liefde mogen doen. Daar was geen enkele verdienste aan verbonden, want onze tranen en zalfolie doen niet mee. Maar Christus’ hart was vervuld met een onbegrijpelijke liefde voor deze zondares. Voor een mens die alles heeft doorgebracht. Dat maakt deze geschiedenis zo dierbaar voor een schuldig mens.

Een godsdienstig mens haat degenen die zich als een zondaar hebben moeten inleven. Die kan maar niet begrijpen dat God Zich inlaat met zulke mensen. Simon ook niet, die sprak bij zichzelf: Deze, indien Hij een profeet was, zou wel weten wat en hoedanige vrouw deze is, die Hem aanraakt; want zij is een zondares. Maar nu dat wonder, die vrouw zwijgt, ze heeft ook niets meer te zeggen. En dan gaat Jezus de aandacht van Simon op haar vestigen: Ziet gij deze vrouw? Simon heeft alles nagelaten wat een fatsoenlijk gastheer betaamt te doen. Maar deze vrouw heeft niet afgelaten Zijn voeten te kussen. Dan keert Hij Zich tot die vrouw. Dan gaat Hij spreken waarvoor Hij op deze wereld is gekomen: ….om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Dan zegt Hij tot haar: Uw zonden zijn u vergeven. Welk een gezegende vrucht mocht haar deel worden! Geliefde lezer(es), hebt u die zoete, zalige vrede weleens mogen ervaren? Met minder kan het niet, ik wens u toe om als een arme zondaar of zondares aan Zijn voeten terecht te komen en Zijn liefdevolle stem te mogen horen: Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 oktober 2018

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Ziet gij deze vrouw?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 oktober 2018

De Wachter Sions | 12 Pagina's