Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vlees en Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vlees en Geest

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die God naar Zijn voornemen tot de gemeenschap van Zijn Zoon, onzen Heere Jezus Christus, roept, en door den Heiligen Geest wederbaart, die verlost Hij wel van de heerschappij en slavernij der zonde, doch Hij verlost hen in dit leven niet ganselijk van het vlees en het lichaam der zonde. (DL, Canon V, 1).

Het vijfde hoofdstuk van de Dordtse Leerregels heeft als titel “De volharding der heiligen”. In het eerste hoofdstuk is vooral gesproken over de verkiezing. In het tweede hoofdstuk over de verlossing. In hoofdstuk III-IV over het werk van de Heilige Geest. In hoofdstuk V staat het leven der heiligmaking centraal. Je kunt ook zeggen dat het in dit hoofdstuk gaat om de onverbrekelijkheid van de keten der zaligheid (Rom. 8:30): de schakels van verkiezing, roeping, rechtvaardiging, heiliging en verheerlijking zijn blijvend aan elkaar verbonden. In de praktijk van het geestelijk leven levert dit echter strijd op. We kunnen die strijd het best beschrijven door te letten op de Bijbelse woorden ‘geestelijk’ en ‘vleselijk’.

Vleselijk

In Rom. 8:1 wordt een scherpe tegenstelling getekend: Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Naar het vlees wandelen is karakteristiek voor allen die geen ware christen zijn. Het eigen menselijk belang staat altijd voorop. Het gaat in een vleselijk leven niet om God en de naaste, maar om zichzelf. Dat kan zich uiten in een leven in allerlei losbandigheid (Luk. 21:34, Rom. 1:24 e.v.). Maar het kan - het andere uiterste - zich ook uiten in de meest strenge onthouding van allerlei aardse genoegens. Paulus noemt ook het wetticisme binnen de gemeente van Galatië ‘vleselijk’ (Gal. 3:1-3).

Een wandel naar het vlees komt tot uitdrukking in de werken des vleses: Overspel, hoererij, onreinheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen en dergelijke, van dewelke ik u tevoren zeg, gelijk ik ook tevoren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven (Gal. 5:19-21).

Samenvattend. Het kenmerkende van een ‘vleselijke’ wandel is dat het ingericht is en wordt naar eigen inzichten en belangen. Elke levensen wereldbeschouwing waarbij het eigen ‘ik’ centraal staat, is ‘vleselijk’.

Geestelijk

Daar tegenover staat het leven ‘naar de Geest’. In een leven naar de Geest staat niet ons eigen ‘ik’ centraal, maar is er een wandelen in ‘nieuwigheid des leven’ (Rom. 6:4). In dat leven is het ‘gevoelen van Christus Jezus’ drijfveer (Filipp. 2:3). Door Gods genade is deze mens met Christus verenigd. Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing (1 Kor. 1:30). Die naar de Geest wandelen achten alle dingen schade en drek om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus (Filipp. 3:8). Het leven naar de Geest openbaart zich in de vruchten des Geestes: Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (Gal. 5:22).

Strijd

De geestelijke mens kent echter een dagelijkse, innerlijke strijd. Hij is wel verlost van de ‘heerschappijvoerende’ macht van de zonde, van de slavernij der zonde, maar niet van de ‘kwellende’ macht van de zonde. Onze canon zegt: ‘Doch Hij verlost hen in dit leven niet ganselijk van het vlees en het lichaam der zonde’. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet hetgeen gij wildet (Gal. 5:17).

Laten we onszelf wel nauw onderzoeken (2 Kor. 13:5, Filipp. 1:10). Want ook in een onvernieuwd hart kan er gewetensstrijd zijn, zonder dat er werkelijk een haten en vlieden van de zonde is, en zonder dat er een begeerte naar heiligheid is (Matth. 13:7 en 22).

Spiegel

Zo is deze eerste canon een spiegel voor ons allen. Wandelen we naar de Geest of naar het vlees? Wat is het drijvende beginsel in ons leven?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Vlees en Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's