Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (222)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (222)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben nú evenzeer Christus’ trouwe hulp nodig bij elk woord dat wij verder over het vierkante gouden reukaltaar schrijven, als toen we met dit onderwerp een begin maakten. Alleen de Heere kan ons naar Zijn barmhartigheid de rijke betekenis van dit reukaltaar ontdekken, en ons bewaren dat wij Zijn heilige zaak niet onteren. Het reukaltaar ziet op Christus als Voorbidder bij de Vader, bij Wie de ware gelovigen altijd welkom zijn. Nooit zijn we bij Christus meer welkom dan wanneer we onze onkunde, ellende, armoede en onwaardigheid inleven. Nooit zal Christus ons gebed afwijzen als wij met dit alles een gebroken en verslagen hart bezitten (Ps. 51:19). Satan, als een van de doodsvijanden, zal ons tevergeefs van Christus proberen af te houden, omdat Hij voor ons de enige Toevlucht en Sterkte is.

De constructie of bouw van het reukaltaar

De aandachtige lezer weet dat we onlangs hebben stilgestaan bij de constructie of de bouw van het reukaltaar. De nauwkeurige omschrijving in Exodus 30:1-5 doet ons weten dat het vierkante altaar 45 cm. lang en breed, en 90 cm. hoog was, en gemaakt van sittimhout en overtrokken met goud. We hebben de rijke betekenis overdacht van het hout en het goud, van de vier hoeken en de hoogte van het altaar. Deze hoogte wijst ons op Christus, Die hoger is geworden dan de hemelen en als Voorbidder altijd bij God de Vader voor Zijn volk werkzaam is. Thans willen we een begin maken met de bijzondere versieringen boven en rondom dit altaar, namelijk de hoornen boven en de krans rondom het altaar. Allereerst de gouden hoornen die de oneindig waardevolle kracht van Christus’ voor-bede afbeeldden.

De gouden hoornen als versieringen van het reukaltaar

We lezen namelijk: Uit hetzelve zullen zijn hoornen zijn. En gij zult het met louter goud overtrekken. Opmer-kelijk dat het aantal hoornen niet wordt genoemd! Velen concluderen dat het er vier waren. Op elke hoek zou dan een uitgesneden hoorn uit de planken omhoog steken, zoals ook het koperen brandofferaltaar vier hoornen bezat (Exod. 38:2).

Als we bedenken dat niets in de Bijbel zonder geestelijke betekenis is, ook niet het verzwijgen van het aantal hoornen, dan heeft de Heere hier Zijn wijze bedoeling mee. Zou dit het antwoord niet kunnen zijn dat de hoornen bóven het altaar naar de hemel wezen waar Christus als Voorbidder is, in onderscheiding van de ’vier’ hoeken ónderaan het altaar die wezen op de toebrenging van Zijn uitverkorenen op aarde, uit oost, west, noord en zuid? Het aantal hoornen wordt dan niet genoemd, opdat we overtuigd worden van de oneindige waarde van Christus’ voorbede! Allereerst willen we stilstaan bij de kracht van Zijn voorbede.

De gouden hoornen wijzen op de kracht van Christus’ voorbede

Zoals de hoorn van een neushoorn het symbool van zijn kracht is, zo duiden deze gouden hoornen op de Goddelijke kracht van Christus’ voorbede om verloren zondaars te verlossen en tot Hem te brengen. We lezen immers: Al wat de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen (Joh. 6:37). Christus leeft om altijd te bidden voor hen die al door genade zijn toegebracht, en voor hen die nog toegebracht moeten worden (Joh. 17:20). Niet één zal er gemist worden, want niemand zal hen uit Zijn hand rukken (Joh 10: 16, 28). Zoals de gouden hoornen dag en nacht naar boven wezen, zo bidt Christus altijd bij de Vader om door Zijn Geest genade en gebed in het hart van Zijn volk te schenken. Dit wordt bevestigd door de belofte uit Zacharia 12:10: Ik zal uitstorten den

Geest der genade en der gebeden. Onze kanttekenaren geven een kostelijke verklaring van deze tekst: ’Dat is, den Heilige Geest, Die den uitverkorenen betuigt, dat God hun wil genadig zijn; en Hij verwekt hen tot gebed en smeking, zodat zij God om genade en vergeving hunner zonden bidden.’

De gouden hoornen wijzen op de zaligmakende kracht in het hart

Als Christus nú voor u als een onbekeerde lezer bidt, wordt Zijn voorbede direct verhoord, en stort Hij over u de Geest der genade en der gebeden uit. Nooit zou u een oprecht smeekgebed tot God op kunnen zenden als u niet éérst de Geest van genade ontvangt. Als een overtuigde zondaar leeft u in, tegen God en tegen Zijn wet en Evangelie te hebben gezondigd. U zult dan als een bedroefde zondaar de Heere om genade bidden. De prangende vraag uit uw verslagen ziel is dan hoe u als een verloren zondaar voor de rechtvaardige God kunt bestaan. U leert dat als er nog iets van u bij moest komen om de zaligheid te verdienen, u voor eeuwig verloren blijft. Wanneer de Heere dan in Zijn nederbuigende goedheid, bijvoorbeeld de belofte in uw ziel laat horen: Bidt, en u zal gegeven worden (Matth. 7:7), is dit voor u tot grote vertroosting. U valt direct op uw knieën en pleit de Heere op Zijn belofte. We schrijven er wel gelijk bij dat u uw verzoek doet als een klein kind dat nauwelijks onderwezen is, omdat u Christus niet recht kent als uw enige Zaligmaker en Voorbidder. U zendt uw indringend verzoek tot de Heere, en smeekt Hem of u als een verloren zondaar nog verhoord en zalig kunt worden.

Als er onder onze lezers zijn die het bovenstaande als de echo in hun ziel gewaarworden, en nader onderwijs nodig hebben, dan schrijven we het volgende tot uw bemoediging. Het rechte kenmerk dat Christus u in Zijn voorbede heeft is, dat u de grónd van hoop verliest uit de belofte: Bidt, en u zal gegeven worden. Vervolgens, dat Gods Geest daarna het licht laat schijnen op Christus, Die tot uw ziel spreekt: Ik ben uw Heil, ofwel Ik ben uw Verlosser en Zaligmaker (Ps. 35: 3). U ontvangt dan bewust de gegrónde hoop van zaligheid, en omhelst Christus in de belofte als uw Heiland. Toen Simeon Christus in zijn armen had en Hem omhelsde, dankte hij God de Vader en begeerde te sterven.

De dierbare fluisterstem van Christus is voor u de blijde tijding en het heerlijke nieuws vanuit de hemel, waarop uw ziel amen zegt. U bent hemels gezegend en grotelijks beweldadigd, en u begrijpt waarom David vóór de ark huppelde en in God eindigde (2 Sam. 6:14). U zou iedereen wel willen vertellen Wie Jezus voor u is. Toch komt u er pijnlijk achter dat haast niemand u verstaat, zodat u zich zeer eenzaam en onbegrepen voelt. We lazen van een bekeerde Amerikaanse vrouw die zich zo eenzaam voelde, dat ze schreef wanneer zij een schoorsteenveger op straat had ontmoet die de Heere had leren kennen en liefhebben, zij hem als een broeder om de hals zou zijn gevallen.

We voegen er direct aan toe dat een ieder die in de begintijd het boven-staande van Jezus leert kennen en een toegewijde ijver tot Zijn dienst heeft, gewoonlijk meer verdieping ontvangt. In Jezus is meer te vinden dan mensen en engelen kunnen uitspreken, of dat uw hart van Hem kan bevatten. Christus wenkt u zoals de twee discipelen die Hem voor het éérst volgden: Komt en ziet (Joh.1:40). Gewoonlijk krijgt Christus meer waarde als Hij voor u bidt om meer ontdekking aan uw verdorvenheid, en u leidt langs wegen van verdrukkingen. Zoals goed gesnoeide bomen de meeste en beste vruchten voortbrengen, zo ook de christenen die de Heere uit liefde niet spaart maar kastijdt. Uw bestaan strijdt hiertegen, zodat de vuile dampen uit uw hart naar boven drijven. Maar zoals Elihu voor Job bad: Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe (Job 34:36), zo bidt Christus als de enige volkomen Voorbidder of God de Vader u zolang be proeft, totdat u Hem de eer geeft en u meer gegrond wordt in de kennis van Zijn bloed, van de trouw van God de Vader, en van de troost van Gods Geest.

We hopen nog nader over de gouden hoornen te schrijven. Ter afsluiting willen we nog het volgende schrijven. Omdat Christus niet alleen de biddende en dankende Hogepriester is, mogen we Hem bij ogenblikken danken voor de zegening van Zijn slaande liefdeshand die ons te meer naar Hem uitdrijft. Ik wens u allen de dierbare Christus te kennen!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (222)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's