Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En gij die God zoekt … Ps. 69:33b

Geliefde lezer, Wanneer zoekt een mens ergens naar? U zult zeggen: als een mens iets verloren is. Maar nee, dat is niet waar. Een mens zoekt niet als hij iets verloren is, maar pas als hij erachter is gekomen dat hij het verloren is. Want we kunnen iets verliezen, en niet weten dat we het kwijt zijn. Zo is het met het zoeken naar God. U bent God kwijtgeraakt in het paradijs. Maar u zult Hem pas zoeken als Hij u er Zelf achter gebracht heeft dat u Hem bent kwijtgeraakt, door uw blinde zielsogen te openen.

Dan komt er een wonderlijke paradox in uw leven: dan komt er enige kennis van God, maar u hebt Hem niet. Daarom zoekt u Hem. Er is iets in uw ziel afgedaald door Gods Woord, waardoor het hebben van die God tot uw Deel u begeerlijk is geworden. U roept uit met Saulus: Wie zijt Gij, Heere? (Hand. 9:5). Maar er is ook iets in uw ziel afgedaald waardoor u inleeft dat u tot Hem niet kunt komen, omdat er iets tussen ligt. Er ligt zonde en schuld tussen. En dan roept u uit: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? (Hand. 9:6). Aan zulke zoekers van God wordt in onze tekst een dierbare belofte gedaan: ulieder hart zal leven! We willen ons in deze meditatie richten op de eerste woorden: Gij die God zoekt, en te zijner tijd, als de Heere het geeft, nader ingaan op de woorden: ulieder hart zal leven. Niet al het zoeken van de Heere is het ware zoeken. Heeft Christus daar niet op gewezen toen Hij sprak: Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen? (Matth. 7:21). Wat zijn dan de kenmerken van het ware zoeken?

1. Voor de ware zoeker Gods is de verheerlijking van God de zaligheid. Dan hebt u zichzelf leren kennen als een schandelijke onteerder van God, en dat is uw droefheid. Maar daarom begeert u ook dat God aan Zijn eer komt. Als u zalig zou worden, maar God niet verheerlijkt, dan is dat voor u geen zaligheid. De lust van uw ziel is Gods eer. De praktijk van uw leven is daar wel ver vandaan. Daaronder gaat uw ziel gebogen. Want u kunt God niet eren – maar dat die begeerte in het hart geboren is, kunt u niet ontkennen. Maar dan blijft er voor u niet anders over dan Hem te zoeken als een onwaardige, en dan moet u erkennen dat God geen onrecht doet wanneer Hij Zich niet laat vinden. Indien Gij wilt, zoals de melaatse uitriep, is uw zielenkreet geworden.

2. Een ware zoeker van God zoekt Gods gunst boven Gods zegeningen. Dan belijdt u met de psalmist: Want Uw goedertierenheid is beter dan het leven; mijn lippen zouden U prijzen (Ps. 63:4). Dan is het voor u het grootste oordeel dat God tegen u is, en dat God in rechtvaardige toorn over uw zonden ontstoken is. U begeert Gods gunst en Gods gemeenschap voor uw ziel, meer dan Gods zegeningen voor de tijd.

3. Een ware zoeker van God begeert Gods wil te kennen en die te doen, boven de eigen wil. En juist daarom is het tot zo’n grote smart als u ondervindt dat u naar uw eigen aard nog zo vaak uw eigen wil doet. De bede is u niet vreemd: Leer mij, HEERE, Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams (Ps. 86:11).

4. Een ware zoeker van God acht Gods liefde hoger dan de liefde van mensen. Kunt u het zeggen, Hem lief te hebben boven vader, moeder, zoon, dochter? Christus wees er Zijn discipelen op: Die vader of moeder lief heeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig (Matth. 10:37).

5. Een ware zoeker Gods zoekt Hem niet alleen om door Hem verlost te worden, door Hem behouden te worden, maar een ware zoeker begeert voor Hem te leven. Het is dan uw begeerte geworden om uw leven in Zijn dienst te besteden, tot Zijn eer te leven en u begeert Zijn lof te verkondigen. Zoekt u Hem niet alleen voor uw verlossing, maar begeert u ook heilig voor Hem te leven, en goed van Hem te spreken? David wist daarvan: Heere, open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen (Ps. 51:17).

6. De ware zoeker naar God zoekt Hem en begeert Hem, hongert en dorst naar Hem, al weet hij dat wie Hem vindt, ook kruis, verdrukking, strijd, moeite, beproeving te wachten heeft. Zoekt u Hem, ook als dit een zwaar kruis betekent, en verdrukkingen? Weet wat Christus sprak: En die zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mijns niet waardig (Matth. 10:28).

7. De ware zoeker naar God begeert God te vinden in de weg die God aanwijst. Dan gebruikt u de middelen naarstig, door Hem te zoeken in Zijn Woord en in Zijn huis. Maar dan begeert u Hem ook te vinden in die weg die in Gods Woord geopenbaard is, namelijk in een rechte weg! In die weg waarin Hij alleen gevonden wordt, namelijk in Hem Die zegt: Ik ben de Weg. Die zoeker is het dan ook om die Christus te doen, de enige Middelaar. O, die Naam heeft geklonken door het Evangelie, die Weg is aangewezen. Dan roept u het uit als de blindgeborene: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven? (Joh. 9:36).

Is dit alles vreemd voor u? Vrees dan toch, want u bent verloren, buiten God, zonder hoop, op weg naar een eeuwige ondergang. Vraag de Heere of Hij u het ware zoeken wil leren.

Is dit alles niet vreemd voor u? Dan zult u het met ons eens zijn dat u niet opgelucht kunt ademhalen als u de kenmerken herkent. Hoewel er kenmerken van het ware zoeken aangewezen kunnen worden, dit blijft toch over: de ware zoeker is niet gerust in zijn zoeken, niet gerust om zijn zoeken. Dan durft u zichzelf ook geen ware zoeker te noemen, geen bekommerde ziel. Maar dan gaat het u erom Hem te vinden. Daarbuiten is er geen rust, daarbuiten blijft geen leven over, is er geen troost. U moet sterven, en u kunt niet sterven. U moet God ontmoeten, en u kunt God niet ontmoeten. Hoe zult u leven? Wat is dan dat leven dat beloofd wordt in deze Psalm: ulieder hart zal leven? We hopen er later nog eens op terug te komen, vooralsnog roepen we u dit toe: Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet, houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's