Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rechtvaardigmaking (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rechtvaardigmaking (I)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere alleen is krachtens Zijn eigen wezen rechtvaardig. Geen mensch is het in zichzelven. Ook de uitverkorenen liggen in Adams val. Niemand, die leeft zal voor Gods aangezicht rechtvaardig zijn (Ps. 143 : 2.) Wij en alle geloovigen waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen (Efez. 2 : 3) »in zonden ontvangen en geboren.” Lezen wij nu in de Schrift van rechtvaardigen, namelijk voor God dan zijn deze het niet in zich zei ven. Het hierboven staande woord mag dan ook niet worden opgevat, alsof iemand tot een ander mensch,een heilige, een rechtvaardige gemaakt werd door inwendige verandering van gemoed en van leven. Zij is onderscheiden van bekeering en heiligmaking. Duidelijkshalve spreken wij daarom liever van rechtvaardiging. Deze is eene rechterlijke daad Gods, waardoor Hij den zondaar op grond van schuldbetaling verklaart voor onstrafbaar volgens Zijne heilige wet en diensvolgens den aangeklaagden weder in alle verloren en bestreden voorrechten herstelt.
Antinomianen en eene secte onder anderen door Brakel bestreden, de Hebreen genaamd, zeggen dat de rechtvaardiging in de eeuwigheid is geschied; anderen dat er tweeërlei rechtvaardiging is, ééne in eeuwigheid en ééne in den tijd. Wij hopen aan te toonen, dat wij ons te houden hebben aan do leer der Schrift welke haar aan het geloof verbindt (Rom. 5 : 1 enz.) God is eeuwig, dat wij zeggen: bij Item is geen tijd. Wij menschen kunnen ons niets anders voorstellen dan wat begrensd is; wij zijn gebonden aan de begrippen van tijden ruimte. Daarom ook is de Heere groot en wij begrijpen Hem niet. Voor Hem is geen verleden en toekomst maar een eeuwig heden, geen voorwetenschap en herinnering maar alle dingen zijn naakt en geopend voor Hem, voor Wien duizend jaren één dag zijn en één dag als duizend jaren. Hij is »de Zijnde.” Zoo ligt de eeuwigheid des Zoons ook uitgedrukt in het »eer Abraham was ben Ik,” »die in den schoot des Vaders is” en dergelijke woorden. Wij kunnen niet anders dan naar den mensch spreken. Wordt nu gezegd dat de Christus van eeuwigheid is gezalfd geweest, dan weten wij, dat in den tijd aan de Jordaan is geschied wat in het eeuwig raadsbesluit lag. De Heere heeft ook in de eeuwigheid Zijn volk verkoren. Met de verkiezing hangt de rechtvaardiging samen. De Heere heeft ze verkoren om ze te roepen, te rechtvaardigen, te verheerlijken, en zoo stond de godsgemeente in de eeuwigheid voor Hem, aan de eene zijde als verdoemelijk in Adam, maar aan de andere als eene in Christus opgerichte, eene rechtvaardige, eene heilige, eene zalige gemeente. Met de Schrift in de hand hebben wij echter alleen te spreken van een eeuwig raadsbesluit, dat in den tijd is ten uitvoer gebracht, en dat evenals de eenige verlossingsgrond, en al het genadewerk voor en aan en in den mensch in den tijd is teweeg gebracht.
Hierover sprekende hebben wij eerst te vragen: van wie gaal de dikaioosis (rechtvaardiging) uit, wie kan alleen den mensch vrij doen uitgaan ? En dan antwoorden wij met onzen psalm: »God is Rechter, die beslist,” met Gen. 18:25 noemen wij den Vader: »den Rechter der gansche aarde” en zeggen met Rom. 8 : 33: »God is het, die rechtvaardig maakt” met Jes. 33 : 22 : »De Heere is onze Rechter.” Luther zeide: «vroeger kostte de vergeving der zonden geld, nu vergeeft men ze eenvoudig zichzelven.” Wat zal het baten? Wij hebben gezondigd tegen den Heere God. Wij zijn Zijne schuldenaars. Als wij schuld hebben baat niets ter ontkoming dan de kwijtbrief van den schuldeischer, niets dan dat hij de schuld uit zijn boek heeft weggedaan. Wij hebben dus de vrijspraak van God zelven noodig. De gevangene mag droomen, mag gezichten hebben, mag zich inbeelden, dat hij vrij is,, de ketenen blijven rammelen als hij zich beweegt, totdat hij op de uitspraak Van den Rechter vrij verklaard is, de boeien hem zijn losgemaakt en de gevangenis gevankelijk is weggevoerd. Is volgens de Schrift Rom. 8:33 God ho dikaioon d.i.de rechtvaardigende; de Heere is krachtens Zijne eigene deugd van rechtvaardigheid en heiligheid gebonden aan Zijne wet. De Rechter mag niets uit voorliefde of vooringenomenheid doen, maar is gehouden wettig uitspraak te doen. De Heere kan geene Zijner deugden afleggen of voorbij gaan. Dat mag dan ook niemand wenschen; dan toch zou God Zichzelven vernietigen, geen God meer zijn. Een waarlijk ontwaakte ziel wenscht dan ook alleen redding op grond van de belofte: »Sion zal door recht verlost worden” (Jes. 1: 27.). Geene andere leert de Schrift. De verloste ziel zegt met 1 Joh. 1 : 9: »Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid.” Welk is dan to dikaiooma, de grond, waarop God Zijne vrijspraak kan doen hooren? De Schrift zegt het duidelijk dat geen vleesch uit de werken der wet kan gerechtvaardigd worden, dat niemand zijn broeder kan verlossen, daar de verlossing der ziel te kostelijk is. Wij struikelen dagelijks in velen. Uit ons vleesch komt geen goed voort. Zelfs met al ons worstelen om uit het net der zonde vrij te komen, worden wij hoe langer hoe meer in de strikken der zonde verward. De grond moet dus buiten ons liggen en de doemwaardige zondaar om anderer verdienste worden behouden. Het is de plaatsbekleedende daad des Heeren, de gerechtigheid van Christus, welke de verdienende of zakelijke oorzaak is.
Stellen wij het ons op menschelijke, eenvoudige wijze voor! De zondaar, die niet eén uit duizend kan antwoorden staat voor zijn Rechter. Satan, die Jeruzalem verkiest, staat als beschuldiger. De mensch overtuigd van zijn schuld en het rechtvaardige van het vonnis der verdoemenis krimpt weg van angst en baadt zich in tranen van smart. Hij ziet de hel voor zich geopend. Zijn advocaat (paracletos, is letterlijk in ‘t Latijn overgezet: advocatus, ook «voorspraak, pleitbezorger”) treedt voor en de gezant, de Eén uit duizend verklaart: »Ik heb verzoening gevonden.” De borg heeft de gansche schuld betaald, tot den laatsten penning betaald. Nu kan de Rechter niet anders dan vrijspreken. Volgens Zijn eeuwig. Zijn strengste recht moet Hij den uitverkorenen op grond van Christus’ verdienste beschouwen als die de geheele wet heeft volbracht, aan al hare eischen heeft voldaan. Het recht Gods wordt in en door Christus’ genade en alzoo Rom, 3 : 24 bevestigd: «wij worden om niet gerechtvaardigd uit Zijne genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is.” Als uw schuld door wien dan ook betaald is, zou de schuldeischer hoogst onrechtvaardig handelen nog een penning van u te eischen. Zoo zoude ook God onrecht doen, indien Hij niet als een volkomen onzondigen, als een wetvolbrenger, als een heiligen aanmerkte, wien Zijn Zoon voor Zijn eigendom heeft verklaard en alzoo mag de geloovige met Johannes zich beroepen op de rechtvaardigheid Gods en met volle recht eischen, dat God hem de zonden vergeeft. Zoo volkomen toch heeft de Heere Jezus de schuld van Zijn volk voldaan, dat noch in naad of zoom of plooi van het kleed der gerechtigheid, dat de Heere om de Zijnen hing, ook maar een vlek of stofje door het alziend oog des Rechters zou kunnen worden gezien. O dierbaar Evangelie! Wonder der liefde Gods! Wie kan het uitspreken wat het inhoudt: «Sion door recht verlost!”

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 1894

De Wekker | 4 Pagina's

Rechtvaardigmaking (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 1894

De Wekker | 4 Pagina's