Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoogmoed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoogmoed

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als de dichter van Psalm 19 bidt gered te worden van dwaze hoovaardij heeft hij ons wel aangewezen wat vooral af te bidden is. Hoogmoed bracht in het paradijs ten val, is de bron van alle ongeloof. Immers lezen wij dat al de trotsche mannen tot Jeremia zeiden dat God hen niet gezonden had, om dat te zeggen. Hoogmoed ontstemt het gemoed, wekt den toorn op, voedt don drift; en,-onderzoeken wij wel wat oorzaak ia van al den twist in de gemeente des Heere, dan komen wij tot het eindbesluit, dat hoogmoed het middel is, dat satan bezigt om te verdeelen. Och! dat de Heere ons recht ootmoedig make tot Zijne eer.
Die aan de voeten des Heeren Jezus nederzit, kan niet anders dan liefhebben en teeder gevoelen, en waar des Heeren Geest werkzaam is, daar is ootmoed. Genade maakt nooit groot; genade maakt klein, Broeders, wij moeten opwassen in genade. Dat wil niet zeggen, dat wij zelve een ladder naar den hemel moeten oprichten om dien te beklimmen. Reeds bij den tweeden tred zou die ladder kunnen breken; en, liet de Heere ons wat hooger in onze, meening stijgen, het zon den val slechts te zwaarder maken. Waar Christus is, daar is die hemelladder; en waar Christus is, daar valt de mensch geheel weg. Opwassen in genade is, dat de Heere altijd grooter wordt en wij kleiner. Aan de eene zijde wordt dus de afstand grooter tusschen God en zondaar, maar ook te wonderlijker wordt weer mijn Heiland in Zijn genadewerk. Hij is de brug over die onmetelijke klove. Hij is de Heere, die God tot den mensch, dien Hij verkoos, gebracht heeft en ook weder den mensch tot Zijnen God brengt. Die de meeste wil zijn moet aller dienaar worden, en dit niet gemaakt maar geworden door Gods Geest. Dan alleen toch zal het geen schijn maar werkelijkheid zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 1894

De Wekker | 4 Pagina's

Hoogmoed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 1894

De Wekker | 4 Pagina's