Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe moeten wij de „Geref. Kerken” beschouwen? (III)

Bekijk het origineel

Hoe moeten wij de „Geref. Kerken” beschouwen? (III)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sam. Gij durft dus vrijmoedig zeggen dat de leer der »Geref. Kerken” niet deleer van Calvijn is ? ‘t Is kras, Dirk!
Dirk. Niets te kras, Sam! Och, goeie man, die leer, die thans in de Ger. Kerken geleerd wordt, in haar geheel genomen, is zoover van Calvijn als het Oosten van het Westen is; als dat alles de van Calvijn moest zijn, dan zou ik mij schamen Calvinist genoemd te worden; ik was dan honderdmaal liever Lutheraan.
Maar het is eenvoudig niet waar, Sam. Neen! dan is de “Christ. Geref. Kerk” heel wat nader bij, al wordt zij er dan door jelui niet voor erkend, en al droomt zij ‘s nachts niet van.
Sam. Als dat waar was, Dirk! wat daar zegt, dan zouden het geene gereformeerde, maar ongereformeeerde kerken zijn.
Dirk. Dat zijn het ook, Sam!
Sam. Da’s veel gezegd, Dirk! Dus gij erkent de » Geref. Kerken” niet voor Gereformeerde kerken ?
Dirk. Volstrekt met, Sam! Als wij dat geloofden, dan zouden wij de leden, die van hen tot ons komen, terug moeten sturen: want men moet, volgens onze belijdenis, bij de ware Geref. Kerk blijven, en derhalve zouden wij niet alleen die leden niet mogen aannemen, maar ook wij zouden ons dan evenzeer bij hen moeten voegen.
Sam Maar, Dirk! waren dan die kerken al ongereformeerd in ‘92? Want toen al wilden jelui niet vereenigen.
Dirk. Ze zijn van ‘86 af aan nog geen oogenblik gereformeerd geweest, Sam! Kerkrechterlijk ‘stonden ze al dadelijk vlak tegenover de belijdenis. En ofschoon ze welzijn opgetreden met eene zoogenaamde Gereformeerde belijdenis, het is goed gebleken en het blijkt bij den dag duidelijker, dat zij in de toepassing er van zoo on gereformeerd mogelijk zijn.
Sam. Zijn het dan valsche kerken, Dirk? want als zij de ware kerk niet hebben, dan is bij hen zeker de valsche kerk ?
Dirk. De ware kerk is het niet, Sam! gelijk ik gezegd heb; en de, of liever gezegd, eene valsche kerk is het nog niet. Of zij niet op weg zijn het te worden ? Ik weet het niet; naar mijn oordeel zijn de schreden wel daarheen gericht.
Sam. Gij spelt haar weinig goeds, Dirk ! Maar dit weet ik toch en heb ik altijd geleerd: zoolang de Kerk hare merkteekenen heeft, kan men ze gerust als de ware kerk blijven beschouwen.
Dirk. En wat verstaat gij onder die merkteekenen, Sam?
Sam. Wel, Dirk! de zuivere verkondiging des Woords en de rechte bediening der bondszegelen; en die zijn toch, dankt mg, genoeg zichtbaar in de »Geref. Kerken,”
Dirk. Zij hebben die ten miuste in hun vaandel geschreven, Sam! doch wat anders is het, of er naar geleerd en gehandeld wordt.
Ik boorde eens van een leeraar vertellen, dat hij altijd op den preekstoel begon met »dien dierbaren Bijbel” en als bij dan den gang had, begon hij van dien Bijbel van alles te maken; doch de onnoozele menschen geloofden het al te maal; want hun leeraar sprak nooit anders dan van den dierbaren Bijbel, dien hij dan toch niet verknoeien zou.
Hoe het nu met het zuivere in de leer bij de Geref. Kerken gesteld ia, mij dunkt, daarmede ziet het er treurig genoeg uit.
Sam. Ik heb daarover andere gedachten, Dirk! en ik durf zeggen: als in de »Geref. Kerken” zuiverheid in de leer niet gevonden wordt, dan weet ik er niets meer van.
Maar wat zou je dan denken van je vorige broeders; die maken toch ook een deel uit van de „Geref, Kerken,” zijn die dan ook onzuiver in de leer?
Dirk. Laat me nu eens klaren wijn schenken, Sam! De Doleerenden weten niet beter; want onder de leiding van Dr. Kuyper (dien zij in hun boezem dragen) hebben ze de leer des Bijbels nooit zuiver geleerd, zoo min als ze ooit een zuiver kerkbegrip leerden, maar het andere deel, n. l. onze voormalige broeders, die zich in ‘92 met die bekende ongereformeerde ideën hebben vereenigd, weten het beter; en ondanks zij het weten, trekken zij te zamen eene lijn en gedoogen niet slechts die ongereformeerde leer, maar scharen zich onder één vaandel, degenen te bestrijden, die inderdaad op zuiverheid der leer gezet zijn; ja, velen uit hen zijn nog erger dan hunne doleerende broederen en helpen hen een handje om nog ongereformeerder te worden. Bestaat er dan, zoo vraag ik u, Sam! geene reden om ze allen gelijk te rekenen als schuldig te staan aan ongereformeerdheid ?
Sam. Heel goed, Dirk! maar waarin zijn ze nu on gereformeerd ?
Dirk. Dat kun je net zoo goed weten als ik, Sam ! Of je moet je oogen moedwillig dicht houden. Ik behoef alles niet te noemen, wat in de » Geref. Kerken” geleerd wordt; het is wereldkundig genoeg, En al was er niets anders dan de bekende Doopsleer met al de vertakkingen, die daaruit voortvloeien, dan is zulk eene Kerk al reeds overvloedig geteekend als ongereformeerd.

Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1895

De Wekker | 4 Pagina's

Hoe moeten wij de „Geref. Kerken” beschouwen? (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1895

De Wekker | 4 Pagina's