Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe moeten wij de „Geref. Kerken" beschouwen? (V)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe moeten wij de „Geref. Kerken" beschouwen? (V)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sam. Ik weet, dat zij van dat dwalen belijdenis hebben gedaan , Dirk !
Dirk. Zoo? En wanneer?
Sam Op de Synode te Amsterdam.
Dirk. Kom aan, Iaat mij eens hooren Sam ! welke belijdenis zij dan gedaan hebben.
Sam. Wel, ze hebben duidelijk te kennen gegeven, dat het hun diep smart dat ze zóó lang in zulk een’ zondigen wereld hadden geleefd.
Dirk. O, wat waren de Doleerende toch handig. En welke was die zondige weg, waarin zij geleefd hadden en waarvan het hun zoo diep smartte, — de weg, die zij vóór ‘86” of na ‘86 hebben bewandeld?
Sam. Natuurlijk den weg van voor '86.
Dirk. Welnu, man! gevoel je het dan zelf niet, dat die zoogenaamde schulbelijdenis niets te beteekenen heeft, in betrekking tot hun optreden tegenover de Chr. Geref. Kerk; dit had immers vóór’86 plaats!
O, Sam! ons volk is toch zoo laks geweest; waarlijk ze hebben met zich laten sollen. Geen oogenblik hebben de Doleerenden er ooit aan gedacht schuld te belijden dat zij in ‘86 en daarna zich steeds tegenover de Christ. Gereformeerden hebben gesteld. Zij waren en zijn nog steeds haters van de Scheiding en aanbidders van de Doleantie en wilt ge met hen vereenigen en samen gaan, dan moet ge ook de »Scheiding" haten en de »Doleantie” aanvaarden, zooals ons afgeweken volk door de vereeniging die ook aanvaard heeft.
Sam. Maar, Dirk! er zijn twee methoden van Reformatie, n.l. door Scheiding en door Doleantie; en nu hebben de Synodes Amsterdam die beide methodes voor wettig erkend en een ieder vrijheid gegeven om naar zijne eigen methode te reformeeren. Het is nu niet zoozeer de vraag, welke methode men volgt, maar of er gereformeerd wordt en of men komt tot reformatie.
Dirk: O, daar gaat u zeker een licht op om u uit uwe verlegenheid te redden; jammer maar voor u , dat het ‘t licht is eene Kajafaslamp, — een nuttigheidslichtje, het is niet het licht van de getuigenislamp.c
Al weer een kenmerk van lafheid, waar wij nog op terug komen.
Ja, ik weet het, Sam! die twee methoden is een zoogenaamde »modus vivendi”, die men gevonden heeft door de vindingrijkheid van Dr. Kuyper, om op die wijze de onnozele menigte te misleiden.
Merkt ge het niet, dat ge daarmede aan het laveeren zijt ?
Twee. methodes van reformatie, zegt ge, ik ken er wel honderd en nog meer. Nee man! daar laten wij ons niet door misleiden. Sedert ‘34 zijn er zeer veel methoden van reformatie geweest, doch ondanks die alle bleeft gijlieden en wij stillekens onze weg bewandelen, naar wij geloofden door den Heere bevolen, en wij lieten methodes van reformatie voor hetgeen ze waren.
Men moet voet bij stuk houden, Sam. Die zoogenaamde methode van reformatie van ‘86 hebt gijlieden en wij nooit anders beschouwd dan als voortkomende uit haat en afkeer tegen het werk van ‘34, Men ging een anderen weg, door ons allen een dwaalweg genoemd, omdat zij tegen de belijdenis in kerken gingen stichten tegenover de ware Kerk. Nog eens, Sam’. zeg mij: wanneer zijn zij nu van dien dwaalweg teruggekeerd?
Sam. Gij maakt het mij wel wat last. Dirk! Maar zoover ik het begrijpen kan dan kan na de vereeniging de methode der Scheiding gerust op den ouden voet blijven voortgaan.
Dirk. Gij raakt in de fuik, man! Maar ge zoekt er door omwegen uit te blijven. Ik vraag nog niet eens, of het beginsel der Scheiding na de vereeniging kan blijven bestaan; dat zal zich straks wel openbaren.
Doch ik wil het u duidelijker maken. Zeg mij maar eens, of de Doleerenden het beginsel (gijlieden noemt dat methode) der Scheiding bij de vereeniging aanvaard hebben; dan alleen zou er sprake van kunnen zijn, dat zij van den dwaalweg waren terug gekeerd.
Sam. Neen, Dirk! dat niet; maar ze hebben het aan onze vrijheid overgelaten die methode te blijven volgen.
Dirk. Alweer die ellendige methode. Dus gijlieden kunt op uw’ eigen oude weg van ‘34 blijven wandelen, — derhalve op den rechten weg. En bewandelt gijlieden nu na de vereeniging ook dien weg?
Sam. Voor zoover ik weet, ja, Dirk.
Dirk. Ja, dat dacht ik wel, dat ge dat zoudt zeggen. En zijn nu de Doleerenden door de vereeniging ook op dien weg gekomen ?

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1895

De Wekker | 4 Pagina's

Hoe moeten wij de „Geref. Kerken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1895

De Wekker | 4 Pagina's