Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeestviering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeestviering

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gedachtenisviering van de komst van Immanuel is nabij. Weldra gaan de honderd- en de duizendtallen weder op ten huize des Heeren, om Gods groote daden te her-denken. Dan staan we in den geest met onoverzienbare scharen vereenigd rondom de kribbe te Bethlehem, we beluisteren bij vernieuwing bet lied, door Gods engelen gezongen in de velden van Efrata, wij volgen de herders op bun tocht, waar ze uitgaan, op het woord hen verkondigd. Alles wat in verband met de geboorte van Israëls Koning ons is vermeld, boeit zóó zeer onze aandacht, is van zóó groote beteekenis, is zoo onuitputtelijk rijk aan gedachten, dat, hoe dikwerf ook gelezen en gehoord, de stof altijd nieuw is, gelijk aan eene altijd groenende plant. Dit zou niet het geval zijn, als niet de openbaring van dit ondoorgrondelijk wonder van genade zoo volkomen beantwoordde aan de behoefte van bet zondaarshart.
Waar die behoefte niet gekend noch gevoeld wordt, spreekt men ook nog wel van kerstfeestviering, maar om in kerstboompjes en alllerlei ijdele feestvertooning op te gaan en te eindigen.
Waar behoefte door Gods Geest in het hart is gewerkt, en een geloovig werkzaam zijn met deze goddelijke openbaring wordt gevonden, zijn we koud en ongevoelig voor alle Roomsche bijgeloovigheid en liberalistische beuzelarijen, waartoe men de gewijde historie zoekt te verlagen. Het geloof doet blikken in die kribbe, om het goddelijk wonder te mogen aanschouwen, steeds meer te mogen verstaan van de vervulling der profetie, in dat kindeken geopenbaard, waarvan reeds Jesaja jubelde: »Een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven en de heerschappij is op Zijnen schouder, en men noemt zijnen Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.”
En terwijl ge alzoo indenkt, wat van dat kindeken is voorspeld, wat omtrent dat kindeke wordt getuigd, dan verrijst eene aaneenschakeling van wonderen en goddelijke geheimenissen u voor de aandacht, waarbij ge dan eindelijk ook verneemt de stem van den Godlovenden Simeon,die met het kindeken Jezus in de armen uitroept: »Nu laat Gij, Heere! uwen dienstknecht gaan in vrede, naar uw Woord; want mijne oogen hebben uwe zaligheid gezien.”
Eerst als het u daarom mag te doen zijn, als ge daar iets van moogt genieten, van hetgeen dien Simeon uit genade door den Heere was bereid, dan hebt ge Kerstfeest gevierd, — dan hebt ge Kerstvreugde gesmaakt — dan hebt ge kerstzegen genoten.
Natuurlijk verstand blijft turen op het uitwendige, geestelijke kennis dringt door tot het wezen der dingen.
Historisch geloof vermaakt zich alleen met het historisch verbaal, zaligmakend geloof daarentegen strekt handen en armen naar den Verlosser uit. En naarmate het u mag gebeuren aldus den Christus der Schriften ook in het kindeken van Bethlehem te eeren en te aanbidden, naar die mate zult ge ook verstaan de genade van onzen Heere Jezus Christus, die om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was.
Alle omstandigheden prediken ons in Bethlehem de diepe vernedering van Hem, die als Gods gezalfde Zoon en Koning in het vleesch verschijnt. En gelijk van den Koning zelf, alzoo kan ook van Gods Zion hier beneden worden gezegd: ’t is een arm en ellendig volk.
Langs een weg, die door de diepte voert, zal echter Zions Koning tot heerlijkheid gaan. Hetzelfde is zijnen onderdanen voorspeld. In het land onzer vreemdelingschap-pen, te midden van namelooze smaadheden en ellenden van Adams geslacht, vieren we gedachtenis van Christus’ geboorte.
De stof tot groote blijdschap, daardoor bereid, opent voor het geloof eene toekomst, die ouder nog zaliger gewaarwordingen dan van Simeon in den tempel eens ieder door Jezus bloed verloste God verheerlijkend zal doen uitroepen:
»Heere! nu hebben ook mijne oogen Uwe zaligheid gezien!”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1895

De Wekker | 4 Pagina's

Kerstfeestviering

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1895

De Wekker | 4 Pagina's