Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Den bal geheel misgeslagen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Den bal geheel misgeslagen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit hetgeen we aan het adres van den Redacteur van de Bazuin schreven, over diens classificatie van dingen, door hem »sensatie-berichten” genoemd, heeft, naaf we in de Bazuin lazen, die Redacteur nu afgeleid den bal geheel misgeslagen te hebben. Hoe deze schrijver dit nu bedoelt, laten we voor ’t oogenblik rusten. Dit doet niets ter zake. Maar dat diezelfde Redacteur van de Bazuin aldaar, en thans bij vernieuwing, den bal misslaat, blijkt uit zijne eigen woorden.
Men hoore en oordeele:
»De sympathie, die de nieuwe Christelijke Gereformeerden van een groot deel onzer Iandgenooten genieten, wortelt niet zoozeer in de overtuiging, dat hun kerkelijk standpunt het echte en ware is, of dat bij hen de ware kerk van Christus zich openbaart maar materieel in de antipathie tegen den persoon en het streven van Dr. Kuyper.
Wie maar tegen Dr. Kuyper zich stelt, is hun man, is eerlijk, waar, goed en vroom,” enz.
Wie met een weinigje oordeel leest, vraagt bij het lezen van zoo iets: wie bedoelt de schrijver met het wooord »landgenooten?" Moet men hierdoor verstaan Protestanten Roomschen en Joden; want die alle zijn onze landgenooten.
Men zou dan evengoed kunnen zeggen zonder eenige nadere bepaling: de wereld d. i. allerlei soort van menschen.
Doch dit zal de Red. van de Bazuin wel niet hebben bedoeld. Ds. Gispen weet zou goed als wij het weten, dat de wereld als zoodanig zoo goed wel gekant is tegen de »nieuwe” als tegen de oude Christelijk Gereformeerden!
Met »landgenooten” zal, naar wij vermoeden, de Red. van de Bazuin wel bedoele allen, die buiten de „Gereformeerde Kerke staande, toch meenen Gereformeerd te zijn maar zich tegen de »vereeniging(?)” van 1892 stellen.
»Dat men zich daartegen stelt en, hoe dan ook, sympathiseert met de »nieuwe Christelijke Gereformeerden, zou dan niet wortelen in overtuiging omtrent kerkelijk standpunt, maar ten slotte alleen in kuyperhaat.”
Wij voor ons werpen die beschuldiging verre van ons.
Die beschuldiging is onwaar, ongegrond en getuigt ook niet van ernstige opvatting de geschillen, maar moet, naar het ons voor komt,alleen dienst doen, om zichzelf te dekken.
Gods Woord leert ons, dat we den naast moeten liefhebben, niet dat we den naaste moeten haten.
Leert Dr. Kuyper of wie ook dingen die in strijd zijn met Gods heilig Woord,dan haten we wel die dwalingen, maar daarom niet de personen. Meermalen spraken het dan ook in de Wekker uit, dat we wenschen te strijden tegen beginselen, — niet tegen personen.
Dat nu beide nauw aan elkander weer want zijn, spreken wij niet tegen; — beginselen worden door personen geleerd en verbreid. Toch moet het onderscheid tusschen beide niet uit het oog worden ver loren.
David haatte de beginselen van Saul, maar hoeveel David ook van Saul te lijden had, toch verschoonde hij zijn leven en liet niet toe, dat Joab hem doodde.
Als Dr. Kuyper er niet meer zal zijn zullen de beginselen, door hem en de anderen geleerd, blijven.
En dat die beginselen in aard en in toepassing veel strijd hebben uitgelokt, en steeds namelooze ellende doen ontstaan, dan heeft de Red, van de Bazuin, die Voorzitter van de noodlottige Synode van ’92 was, een groot deel van voor zijne rekening.
De Voorzitter, met de leiding dier vergadering belast, heeft immers niet getracht die kunstmatige »vereeniging” tegen te houden, maar veeleer al het mogelijke gedaan om haar met geweld te helpen doordrijven
Niet Dr. Kuyper. niet de Doleerenden maar de mannen, die als Synole der Christ. Geref. Kerk in 1892 vergaderd waren, die hunne eigen Kerk ophieven, die hun eigen volk verkochten en overleverden, de zijn de aansprakelijke personen voor al ellende, die duizenden in den lande zuchten doet.
Misgeslagen is de bal, zeggen wij daar om, als men, waar, wanneer en op wat wijn ook, naar andere oorzaken zoekt.
Natuurlijk: was de doleantie niet in wereld gekomen, dan was de Christ. Geref. Kerk nooit in zulk een droeven toestand gekomen.
De wijze, waarop de Doleantie eerst han poging heeft beproefd om de Herv. Kerk te doen vallen, en die, waarop zij na totale mislukking baar kracht met gunstig gevel aanlegde tegen de Christ. Geref. Kerk, heel het doleantie-beginsel zoo verachtelijk gemaakt, dat niemand zich moet verwonderen dat alom afkeer daarvan en tegenstand daar tegen zich openbaart. En zooals men weer is met de vereeniging dit beginsel en methode, daaraan verbonden, volle red van bestaan verleend. En met dit beginsel meende men tot eene zuivere eenheid te komen door er aan vast te maken het beginsel van 1834.
Deze éénheid is echter bevonden en bewezen te zijn als de éénheid van ijzer leem.
Nooit, nooit, broeders! zal het den mensch of de menschelijke wetenschap gelukken te vereenen, wat God heeft gescheiden, of scheiden, wat de Heere vereenigd heeft.
Verlosse de Heere genadig maar al zijn volk uit den strik, opdat valsche éénheid door menschen bewerkt, verdwijne en ware éénheid der geloovigen meer zichtbaar worde, Gode tot eer zondaren ten zegen, Gods arme volk tot blijdschap!
Nog slaat de geachte Redacteur van de Bazuin den bal mis, als hij, onder nog andere misslagen in zijn schrijven van de vorige week, over onze predikanten spreekt, en met name van her, die naar art. 8. der Dordtsche Kerkorde zijn geëxamineerd en tot de heilige bediening gekomen. Dit zijn lieden, zegt de schrijver, die niet gestudeerd hebben. Vermoedelijk beoordeelt de schrijver dit naar eigen ervaring, doch spreekt op die wijze in elk geval eene tweevoudige onwaarheid uit.
Vooreerst heeft de man, die zoo oordeelt, bedoelde personen niet onderzocht, en oordeelt derhalve over hetgeen hij niet weten kan.
En in de tweede plaats zouden de oude en nieuwe vrienden er tegen in verzet komen. als iemand wilde beweren: »Ds Gispen is een man, die niet heeft gestudeerd,’” alleen omdat ook Ds. Gispen een man van art. 8 is. Had de Red. van de Bazuin gezegd: die mannen van art. 8 hebben aan geene Universiteit gestudeerd of niet de gewone op-leiding ontvangen, dan was daarmede de naarheid gezegd. Niet gestudeerd hebben, doet denken aan menschen, die zoo van het veld of van de werkbank naar den kansel worden geleid.
In elk geval durven we nog vrijmoedig aan eene vergelijking tusschen de mannen van art. 8. die de Chr. Geref. Kerk en die, welke de Ned. Gereformeerden, thans Gere- formeerden genaamd, toelieten tot het ambt.
Dat wij overigens steeds op de noodzakelijkheid van meer wetenschappelijke opleiding aandringen, zal Ds. Gispen niet onbekend zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1895

De Wekker | 4 Pagina's

Den bal geheel misgeslagen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1895

De Wekker | 4 Pagina's