Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan een vriend te Ulrum (XXX)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan een vriend te Ulrum (XXX)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarde Vriend!

In onzen geestelijk-dooden tijd ligt de verklaring van het gemakkelijk propageeren der verkeerde leeringen, welke vele aanhangers tellen.
Wie van goddelijke zaken met onderscheid des verstands wil handelen, dient zich aan den Bijbel vast te klemmen en die dagelijks biddend, veelvuldig en ernstig te onderzoeken.
Hoe weinigen, die het doen!
De ervaring leert ons, dat de meeste menschen als een veer met allerlei wind van leer heen en weer worden bewogen.
Kan het anders?
Men tooit zich met den naam gereformeerd, maar de kenbron der ware religie veracht men.
Gods getuigenis en de Belijdenisschriften liggen onder het stof bedolven.
Men wil ze ook liefst niet kennen, omdat de rust voor het vleesch zoo zoet is.
Zekere voorvechters grijpen er een enkele maal naar, als zij meenen ,,de rust verstoorders” met een of ander te kunnen treffen.
Begin eens een gesprek met een goeden vriend uit vroeger dagen over het onderwerp, dat ik den vorigen keer ter loops behandelde.
Vraag hem eens, welk denkbeeld hij over de wedergeboorte heeft.
Honderd om een, of hij staart u verbaasd aan. In het gunstigste geval teekent hij u een vaag beeld, grootendeels raar eigen model gevormd.
Of.... gevormd naar de voorstelling, die er door de nieuwerwetsche of tweede theologie in onze dagen aangegeven wordt.
Een wel onderlegt christen grijpt oogenblikkelijk zijn Bijbel ter hand.
Hij weet niet anders van de wedergeboorte, dan wat de Heilige Schrift er van leert.
Bespiegelingen houdt hij er niet over, maar hij legt zijn verstard gevangen onder de Schrift
En wat leert die?
Wij wezen er in de vorige week reeds op, doch vergun het mg te herhalen om het gewicht der zaak.
Wedergeboorte is die bovennatuurlijke genadewerking Gods in het hart van den zondaar, waardoor hij van dood levend gemaakt, en van het leven zonder en buiten God een Christen tot het leven in Christus, en door en met Hem tot bet leven in God wordt overgebracht.
En het middel daartoe is het zaad des Evangelies.
Geen wedergeboorte zonder Evangelie, zooals de Geref. Kerken willen, maar door middel der Godsopenbaring.
Sla uw Bijbel open en onderzoek het.
De Wachter zegt er van:
Petrus noemt in zijn 1 br. Hfst. 1:3: Het levend en eeuwigblijvende Woord, het zaad waardoor zij wedergeboren zijn. Welke beteekenis men hieraan het uit en door ook geven moge, de Wedergeboorte wordt gezegd geschied te zijn door het Woord, en niemand heeft recht om hier het woord Wedergeboorte in tweeërlei zin op te vatten en te verklaren.
Paulus zegt 1 Kor. 4 : 15 : dat hij de gemeente door het Evangelie geteeld heeft. Evenzoo betuigt hij van Onesimus, Phil. vs. 10, dat hij hem in zijne banden geteeld heeft. In alle deze drie plaatsen wordt hetzelfde woord gebruikt, dat Jezus Joh. 3, gebruikt. Daar in Jak. 1 : 19 en Gal. 4: 19 een ander woord gebruikt wordt, laten wij deze plaatsen rusten. Ook hier zal in den mond van twee of drie getuigen wel alle woord bestaan. Toch dunkt ons, nog meer heel de Schrift dan wel enkele plaatsen, dit te leeren.
Jezus leert ons, Joh. 5 : 25: de dooden zullen hooren de stem des Zoons Gods, en zij zullen leven.”
Het woord van Paulus, Efez. 6 : 14: Ontwaakt gij die slaapt en staat op uit de dooden”, moet volgens onze Kantfc beide op wedergeborenen en op niet-wedergeborenen slaan. In Rom, 20 : 13—17, spreekt Paulus van het geloof, dat het is uit het gehoor, maar ons komt liet voor, dat het geloof hier in breeden zin moet opgevat, en geen spoor is er van dat Paulus hier een voorafgegane Wedergeboorte veronderstelt. Het bevel om bet Evangelie allen creaturen te prediken, heeft voor ons alleen zin en beteekenis, zoo de Wedergeboorte door het woord der prediking geschiedt.”
De uitspraken der Schrift laten dus geen twijfel over. Onze oude theologen, Schrift-vast als ze waren, nog door geen Kantsiaansche philosophie verleid, hielden zich daaraan vast.
Zij Ieeren dan ook, dat de Wedergeboorte op eene voor ons onbegrijpelijke wijze tot stand komt, door eene bovennatuurlijke werking des H. Geestes, die het zaad des Woords gebruikt tot vernieuwing en levendmaking.
Ook hiervan geeft de Wachter voorbeelden.
P. Maastricht zegt, dl. III pag. 222, 223: Dat de H, Geest met zijne werking de Wedergeboorte onmiddellijk aanraakt”. Maar toch ook weer: Dat de Vader hier zij God ; de Moeder de Kerk; het Zaad het levende en eeuwigblijvende Woord van God.” En wederom: Het werktuig — doch alleen een zedelijk werktuig — is het Woord Gods.”
Marck noemt de Wedergeboorte: Een weldaad des genadeverbonds, door welke de uitverkorenen, om de verdienste van Christus met tusschenkomst van den dienst des Woords een nieuw leven ontvangen.” Hfst. 23, 755.
Vader Francken antwoordt op de vraag: Door wat middel wederbaaart God de zijnen ? „Door zijn Woord.”
W. a Brakel omschrijft de Wedergeboorte aldus: De Wedergeboorte is een geheele verandering van den mensch, inwendig en uitwendig, van dood tot leven, van natuurlijk geestelijk, van aardsch hemelsch, van zichzelven en alle schepselen tot Christus en door Hem tot God, van den H. Geest gewrocht door het Woord”
H. Wits zegt: De Wedergeboorte is een bovennatuurlijke daad Gods, waarmede de uitverkorene mensch, zijnde geestelijker wijze dood, een nieuw en goddelijk leven wordt ingestort, en dat uit het onvergankelijk zaad van Gods Woord, vruchtbaar gemaakt door de oneindige kracht des H. Geestes.”‘ 3 bk. 6 hfst. p. 323.
Onze kantt. zeggen op 1 Cor. 4 : 15: Want de predikatie des Evangelies is het middel waardoor wij van Gods Geest wedergeboren worden.”
In art. 35 onzer belijdenis staat: Nu hebben degenen, die wedergeboren zijn, in zich tweeërlei leven ; het eene lichamelijk en tijdelijk, hetwelk zij van hun eerste geboorte medegebracht hebben, en in alle mensehen gemeen; het andere is geestelijk en hemelsch, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, dewelke geschiedt door het Woord des Evangelies in de gemeenschap des lichaams Christi, en dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkorene Gods.”
Veel behoeven wij hieraan niet toe t voegen. Wie nu nog niet zien wil, ho; ongereformeerd het is, van een wedergeboorte zonder het Evangelie te spreken, is niet te overtuigen.
Voor een ding vrees ik, waarde broeder: nl. dat velen in de Geref. Kerken, als u z soms dezen brief laat lezen, naar zulk onder wijs geen begeerte openbaren.
De sociale kwestie neemt hun geheel; gedachte in beslag.
Zij zwoegen onder het juk der dienstbaarheid.
Dat wij staan mogen blijven in de vrijheid.

Uw Vriend

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1896

De Wekker | 4 Pagina's

Aan een vriend te Ulrum (XXX)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1896

De Wekker | 4 Pagina's