Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dr A. Kuyper en de Oud-Beierlandsche rechtzaak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr A. Kuyper en de Oud-Beierlandsche rechtzaak

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heel schoon is de redeneering van Dr. Kuyper in »de Heraut« aangaande de vraag, hoe deze Amsterdamsche Professor over geheel dit proces denkt. In hoofdzaak komt zijne redenering hierop neer: evenmin als vroeger in de processen van de doleerenden, zal ook nu de Rechter zich mengen in dogmatische geschillen. De Rechter houdt zich alleen aan het statuut, en dan lijdt het geen twijfel, alle » scheur makerij« moet veroordeeld. Eerst dan, als alle kerkelijke wegen zijn afgeloopen, en bewezen is, dat een kerk de grondzuilen van de leer der zaligheid heeft losgelaten, eerst dan ie breken met het kerk-verband geoorloofd.
Zoo deden de doleerenden en zoo moet het ook nu en steeds gaan.
Hoe iemand als Dr. Kuyper zich voor zulke redeneeringen niet schaamt, is voor iemand, die hem niet kent, niet te begrijpen.
Wie echter eenige jaren Kuyper in zijne kerkelijke politiek heeft nagegaan, verwacht van hem niets anders.
Zwenken en keeren, draaien en laveeren kunnen sommige menschen op meesterlijke wijze. En wie Dr. Kuyper nu maar gelooven wil, die kan van de Christ. Gereformeerden zich geen andere gedachte vormen dan deze: die »scheurmakers« hebben niet het minste recht om van de »Gereformeerde Kerken« zich los te maken, en in te tweede plaats is de wijze, waarop zij dit deden en doen, door en door onkerkelijk.
Dat echter Dr. K. de man is, die met alle mogelijke sluwheid het zoover heeft weten te brengen, dat afgevaardigden ter Synode, geheel buiten de gemeente om, hunne eigen kerk overleverden, hunne eigen historie verloochenden, hun eigen volk geweld aandeden, door een nooit gehoorde hiërarchie, en daarmee hunne belijdenis inruilden voor een speculatief wijsgeerige methode, die met gereformeerde woorden een e door en door on ge re formeerde leer huldigt, zie, dat zegt Dr. Kuyper niet!
En evenmin moet ge van hem de erkentenis en bekentenis verwachten, dat alle Christelijke Gereformeerden groot gelijk hebben, dat zij, de eene vroeger en de andere later, de misleiding ontdekkende, het koste wat het koste, naar hun vorig wel-beproefd standpunt terugkeeren. ’t Is dan beter half gekeerd dan heel gedwaald. Wil men van scheurmakers spreken, dan zijn er in deze eeuw geen grooter aan te wijzen dan de Doleerenden.
Deze hebben zich eerst losgescheurd van de Herv. Kerk, en als echte sectemakers miskende men de kerk des Heeren in 1886, welke men, na vooral zijn doel bereikt te hebben, weer als wettige openbaring van Christus’ lichaam erkent. Welk eene inkonsekwentie!
Menschen, die 200 door en door van meet af buiten alle kerkrecht om gehandeld hebben, matigen zich nu het recht aan, om aan te wijzen, wat al of niet kerkelijk is.
’t Is eenerzijds om te lachen, doch anderzijds, als men ziet op de duizenden, die zich op deze wijze laten blinddoeken, is het om te weenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1897

De Wekker | 4 Pagina's

Dr A. Kuyper en de Oud-Beierlandsche rechtzaak

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1897

De Wekker | 4 Pagina's