Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beantwoording van vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beantwoording van vragen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welk dier moet men verstaan onder »Leviathan.” In Job 40 : 10 is het grootste der landdieren de Behemoth genoemd, waaronder men het Nijlpaard (hippopotamus amphibius verstaat, in vs. 20 word het ontzachlijkste der dieren voorgesteld, die in het water leven, de Leviathan. Het woord beteekent: »saamgedraaid” en doet daarom aan een slang of draak denken. Men meent dat het een soort naam is voor alle soorten van lange monsters. Het meest voor de hand ligt om te denken aan de krokodil, waarvoor geen bijzondere naam in het Hebreeuwsch bestaat, en wel, omdat de beschrijving er verder in Job 40 van gegeven op de krokodil past en de Leviathan in Jes. 51: 9, Ezech. 29 : 3 ; 32 : 2, waar het met het woord »zeedraak” vertaald is, als beeld van Egypte, de verblijfplaats der krokodillen, voorkomt.
Wat beteekent „met vuur gezouten worden” (Mark. 9 : 19)? Allerlei verklaringen zijn van deze uitspraak des Heeren gegeven. Wij noemen slecht enkele: »zout is het zoogenaamde jodenlijm (evenals de doode zee ook zoutzee wordt genoemd), waardoor het vuur wordt onderhouden.” Luther zegt: ieder offer werd gezouten en daarna voor een deel verbrand, zoo moet ook de oude mensch door het Evangelie als door een vuur worden gekruisigd en tot een offer worden gezouten.” Anderen willen vertalen: //vóór het vuur gezouten”, dus vóór het ten offer gegeven wordt. Wij meenen: dat het vers eene tegenstelling bevat, het eerste deel in verband staat met het vorige waar de Heere zegt: dat het helsche vuur niet wordt uitgebluscht; het tweede deel daarentegen op de geloovigen ziet. Allen zullen Gode moeten geheiligd worden, dat is, naar de beteekenis van het woord, Gode ter verheerlijking moeten dienen, hetzij van zijne rechtvaardigheid, hetzij van Zijne genade. Geen offer werd gegeven zonder gezouten te zijn, zoodat dit woord zeggen wil: God gegeven, wat de ongeloovigen aangaat, voor het helsche vuur, wat betreft de geloovigen tot eene Gode welaangename offerande.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1897

De Wekker | 4 Pagina's

Beantwoording van vragen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1897

De Wekker | 4 Pagina's