Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Woensdag 31 Augustus a. s

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Woensdag 31 Augustus a. s

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

is de dag, waarop, zoo de Heere wil en wij leven, Hare Majesteit, onze geëerbiedigde Koningin, de regeering hoopt te aanvaarden. Met het oog op deze hoogst belangrijke gebeurtenis schreven we eenigen tijd geleden over de wenschelijkheid, om bij deze gelegenheid op gepaste wijze den Heere te erkennen, door in gebeds vereeniging dit feit niet onopgemerkt te laten voorbijgaan.
Met genoegen vernamen wij, dat ook andere bladen hierop aandrongen, alsmede, dat zulks overeenkomstig den wil en het verlangen van Hare Majesteit zelve is.
Thans van verschillende zijden aangezocht om onze instemming met anderen dienaangaande nogmaals uit te spreken en op algemeene medewerking van de gemeenten onzer Kerk aan te sturen, doen we dit natuurlijk o zoo gaarne. Wat hiertoe de beweegredenen bij anderen mogen zijn, behoeft door ons niet beoordeeld te worden.
Of de Synode onzer Kerk nog vóór dien tijd zal vergaderen, kunnen wij met zekerheid nog niet zeggen, vermoedelijk wel; doch in elk geval zal het dan te laat zijn, om naar behooren deze zaak afdoende in de gemeenten te regelen en ten uitvoer te brengen.
De Synodale Commissie geeft daarom den kerkeraden alom in overweging hierover intijds op hunne kerkeraadsvergaderingen te spreken en uit daarbij den wensch, dat eenparig, zonder dat daartoe een direct synodaal besluit wordt vereischt, tot eene ure des gebeds worde besloten, te houden dienzelfden dag, zooals de plaatselijke gelegenheid daartoe het meest geschikt wordt geoordeeld.
De verplichting van ons volk aan het dierbaar stamhuis van Oranje eenerzijds, bij de gehechtheid en de liefde aan en tot onze beminde Koningin anderzijds roepen ons, om het beste voor het Regeerend Hoofd van den Staat te zoeken en te bidden.
En wat nog meer zegt: de inhoud onzer belijdenis, waardoor we uitspreken het geloof, dat ook onze Vorsten en Vorstinnen regeeren bij de gratie Gods, en dat alleen de zegen des Heeren onze jeugdige Koningin in staat kan stellen voor land en volk ten zegen te zijn, doet met te grooter ernst ons elkander toeroepen: laat ons des Heeren aangezicht zoeken in dezen !
Hoe groot, moeielijk en verantwoordelijk is de taak, welke op die jeugdige schouders staat gelegd te worden.
Hoe ernstig is daarbij de tijd, waarin we thans leven.
Moeielijker dan ooit is thans de Regeeringstaak.
Als we dan weten, gelooven en belijden, dat alle zegeningen en goede gaven van den Vader der lichten afdalen, hoezeer betaamt het ons dan allen zegen bij den Heere te zoeken.
Wat de toekomst in haar schoot verbergt, vermag geen schepsel ons te zeggen; maar dit weten we in elk geval, dat alleen hij en zij, dien de Heere zegent, zal gezegend zijn.
Zien we op den algemeenen toestand van land en volk, op de heerschende zonden en toenemende gruwelen, op de algemeene verzaking van het God-onteerend ongeloof, alsmede op zooveel andere dingen, dan is er zeker niet veel goeds voor de toekomst te hopen. Er zijn echter nog gunstige uitzonderingen. Wij mogen gelooven, dat de Heere nog veel volk heeft in ons dierbaar Vaderland, welks bodem met het bloed der martelaren is gedrenkt.
De Heere onze God zal in der eeuwigheid Zijn Verbond gedenken. Hij ontfermt zich op het gebed.
De geschiedenis van vroegere eeuwen leert ons, wat God de Heere op het gebed doen kan en wil.
Daarom wenschen ook wij, en naar we vertrouwen geheel de Christelijke Gereformeerde Kerk met ons, zoo we den 31 Augustus mogen beleven, dien dag met ons volk in een plechtige, daartoe opzettelijk bepaalde ure des gebeds, den zegen des Heeren over onze beminde Koningin en over H. M. Huis en taak af te smeeken.
De Synodale Commissie voornoemd:
Js. WISSE, Czn., Voorzitter.
H. M. VAN DER VEGT.
G. RENKEMA, Ezn, Scriba.
’s Gravenhage,
Utrecht,
Maart ’98

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1898

De Wekker | 4 Pagina's

Woensdag 31 Augustus a. s

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1898

De Wekker | 4 Pagina's