Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christendom en Calvinisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christendom en Calvinisme

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op eene vraag der Jongelingsbode: »wat stelt ge hooger: Christendom of Calvinisme” antwoordt de Heraut: »wat zoudt ge zeggen van de vraag: wat staat hooger, een boom of een eik? Het Christendom is een algemeen begrip, waar dat practisch zich splitste in Roomsch-Christelijk, Grieksch-Christelijk, Gereformeerd-Christelijk enz.”
Vraagt ge naar ons oordeel dan stellen wij ons beslist aan de zijde der Jongelingsbode. Het gaat toch niet aan om, waar van verschil tusschen twee richtingen sprake is, het eene objectief het tweede subjectief op te vatten. Beide moeten in den zelfden zin worden opgevat. Tegenover Roomsch-, Grieksch-Christendom, mag men zetten: volbloed-Calvinisme; Neo-Calvinisme, Krypto-Calvinisme, enz. enz. De bedoeling van de Jongelingsbode is echter het zuivere, ware Christendom in vergelijking van het ware Calvinisme en dan staat eigenlijk de vraag gelijk met deze: Wien stelt ge hooger Christus en Zijne waarheid of Calvijn en zijne leer? Het antwoord is niet twijfelachtig. De Heraut noeme het Calvinisme een eikenboom; wij noemen het Christendom een levensboom met de prachtbladeren der belijdenis en de voedende vruchten des levens.
Men denke niet lichtvaardig over dat verschil. Hiermede staat in verband de grond, waarop wij bouwen. Van de overzijde hoort men het geroep: dat is gereformeerd en dat niet: dit Calvinistisch en dat niet. ’t Is een altijddurend aanhalen van Gereformeerde vaderen. Allerlei oude theologen worden aangevoerd en gezegden van hen vaak uit het verband gerukt en dan heet het beweerde bewezen te zijn. Dat is onzes inziens juist zeer ongereformeerd. Art. 7 onzer belijdenis toch zegt: »Dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets ai te doen, zoo blijkt wel daaruit, dat de leer deszelven zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook geener menschenschriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijken bij de goddelijke Schrifturen noch de gewoonte bij de waarheid (want de waarheid is bovenal), noch de groote menigte noch de oudheid enz. Want alle menschen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve enz.”
Zulk een schermen met namen als van Calvijn is onbijbelsch. Had de Apostel Paulus ouder ons geleefd, hij zou wat hij tot de Corinthiërs in zijn eersten brief 1 : 12 vv. zeide, aldus tot ons zeggen: »Dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Calvijn en van Voetius en van Marck. Is Christus gedeeld?” Zoomin als Christus gedeeld kan worden, evenmin het Christendom. Er is maar één Middelaar Gods en der menschen; er kan slechts één Christendom zijn, omdat er slechts ééne waarheid zijn kan.
Daarom gaven wij den naam van Christelijke Kerk als onze hoofdnaam niet prijs. Dat is onze eerenaam, waardoor wij ons gebonden gevoelen aan de »belijdenis der algemeene Christelijke Kerk” en ons houden aan de 32 vraag van onzen Heid, Cat. Met dien naam spreken wij uit onze gemeenschap met allen, die even dierbaar geloof hebben ontvangen, of zij tot de Hervormde Kerk of welke ook behooren. Vraagt men ons Christenen: wat hebt gij in uwen bijbel gevonden? dan wijzen wij op onze belijdenisschriften en zeggen: wij zijn gereformeerden. Dat zijn zij, niet omdat Calvijn of wie ook zóó meenden en het ons leerden, maar omdat de Heere Christus als onze hoogste profeet en leeraar door Zijn dierbaar Woord en Zijnen Geest ons die overtuiging heeft gegeven. Hale men mij duizende gezegden aan van oude Theologen, het is onbewezen voor mij, want »alle menschen zijn leugenaars”; het is voor mij alleen bewezen, als Gods Woord het mij zegt. Ik wensch te doen als die van Berea en dat Woord te onderzoeken of wat een Calvijn zeide, werkelijk alzoo is, en betreur het, dat, hoewel men het niet met den woorde erkent, men metterdaad den bijbel terzijde schuift om Calvijn en diens institutie er voor in de plaats te stellen. Dat bracht reeds zeer veel onheil te weeg. Door dien Hervormer, hoe hoog wij hem achten, is niet zelden geschreven, wat wij volstrekt niet zouden willen onderteekenen. Ook hij had zijne dwalingen. Hij is ons geen onfeilbare Gereformeerde Paus. Het Christelijke met zijn oorkonde, de H. Schrift, is ons veel meer dan het Gereformeerde met belijdenisschriften en Calvijn. Een Christen is ons dierbaarder dan een Calvinist, want een Christen kan niet zijn zonder leven, terwijl men Calvinist is, reeds door uitwendige belijdenis.
van Lingen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1898

De Wekker | 4 Pagina's

Christendom en Calvinisme

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1898

De Wekker | 4 Pagina's